הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בת"א; מדד הבנקים נפל ב-2.2%, נורסטאר מחקה 7.6%

ת"א 35 ות"א 125 ירדו ב-1.5% ות"א 90 איבד 1.7% • השבוע יתקיים מסחר חלקי בשווקים מעבר לים לרגל חג המולד • מחירי הנפט זינקו לאחר שברוסיה איימו בהפחתת התפוקה החל מינואר • יציבות בשוק הקריפטו • אילו מניות מומלצות בתחום הענן, ומי נחשבות לפגיעות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


15:55

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום בירידות. ת"א 35 ות"א 125 ירדו ב-1.5% ות"א 90 איבד 1.7%. ת"א בנקים נפל ב-2.2%.

מחזור המסחר הסתכם ב-817 מיליון שקל.

מניית נורסטאר  איבדה 7.6%, עלבד  מחקה 6.1%, שיכון ובינוי  ירדה ב-5.7%, תדיראן גרופ  נחלשה ב-5.5%, מיטרוניקס  וישראל קנדה  ירדו ב-4.8%, אלקו  ואפריקה מגורים  איבדו 4.7%.

אייסקיור מדיקל  קפצה ב-16.4%, אורמד פארמ  טיפסה ב-13.9%, חנן מור  עלתה ב-2.8% ו-ICL  הוסיפה 2.3%.

15:20

המגמה השלילית בבורסה מעמיקה עוד ועוד. ת"א 35 מאבד 1.7%, ות"א 90 יורד ב-1.9%, מדד הבנקים נחתך ב-2.3%, ומדדי הנדל"ן מניב ישראל ומניב חו"ל צונחים ב-2.8% כל אחד.

שיכון ובינוי  בולטת בירידה חדה של כמעט 6.5%, והיא גם ממשיכה לרכז את מחזור המסחר הגבוה ביותר בבורסה - כ-43 מיליון שקל מתוך 690 מיליון שקל. גם אלקטרה צריכה, תדיראן, לייבפרסון, מיטרוניקס, נורסטאר, רני צים ועלבד רושמות ירידות מהותיות. בצד החיובי ממשיכות לבלוט נוסטרומו, אייסקיור ואורמד.

14:45

הירידות בבורסה ממשיכות להחריף, כאשר מדד בנקים נחתך כבר בקרוב ל-2%. מדד ת"א 35 יורד ב-1.3%, ת"א 90 נחלש ב-1.8%, מניב חו"ל צונח ב-2.8%, ומדד הנדל"ן מאבד 2.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-585 מיליון שקל.

מגדל  הודיעה כי עמית אורון, מנהל חטיבת חיסכון ארוך-טווח ובריאות במגדל ביטוח ומנכ"ל החברה-הנכדה מגדל מקפת קרנות פנסיה וקופות גמל, הודיע על כוונתו לסיים את תפקידיו. בשלב זה טרם נקבע מועד סיום כהונתו. ביום חמישי אישר דירקטוריון מגדל את מינויו של רונן אגסי לתפקיד המנכ"ל.

14:00

הירידות בבורסה מתחזקות, ושלושת מדדי ת"א משילים כ-0.8% כל אחד. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים נחתך ב-1.4%, מדד הנדל"ן מאבד 1.5%, ומדד מניב חו"ל צונח ב-1.8%, בעוד שבניגוד למגמה מדדי הדואליות וגלובל בלוטק עולים בכ-0.2%.

מחזור המסחר מסתכם בכ-450 מיליון שקל, כאשר שיכון ובינוי, שמאבדת 4%, מרכזת את המחזור הגבוה ביותר; ואחריה לאומי והפועלים, שיורדות בכ-1.4% כל אחד.

שותפות הנפט פטרוטקס  צוללת ב-44%, לאחר שדיווחה הבוקר כי נמצאו תקלות בקידוח 3 בפרויקט Baxterville במיסיסיפי שבארה"ב, שבגינן תנטוש את הקידוח ותרשום הוצאה של 3 מיליון דולר בדוחות הרבעון הרביעי.

12:40

המסחר בבורסה ממשיך להתנהל במגמה שלילית, כאשר הירידה של ת"א 90 מעמיקה לכ-0.6%, ואת הירידות מובילות לייבפרסון ומניות הנדל"ן, בהן ג'י סיטי, אאורה , הכשרת היישוב, דמרי ויישראל קנדה . בהתאם, מדדי נדל"ן ובנייה נחתכים ב-1%, ומדד מניב חו"ל צונח ב-1.7%. בראש מדד ת"א 90 בולטת לאונרדו  (לשעבר ראדא) שקופצת ביותר מ-5%. 

ת"א 35 יורד בכ-0.2%, בראש המדד איי.סי.אל  שעולה ביותר מ-3%, ובתחתית המדד שיכון ובינוי  (שגם מרכזת את מחזור המסחר הגבוה ביותר בבורסה בשעה זו) ושפיר הנדסה. מחזור המסחר מסתכם בכ-300 מיליון שקל.

אייסקיור  בולטת בזינוק של קרוב ל-22% במחזור גבוה, ועוד עליות בולטות רושמות נוסטרומו, אורמד , אלוט ובאטמ. בצד השני של הטבלה - עלבד  צונחת ביותר מ-12%, ונורסטאר  מוחקת 7.2%.

11:50

מאקרו ישראל: יצוא הסחורות והשירותים מישראל ממשיך במגמת גידול של העשור האחרון (למעט 2020 שנת הקורונה) ויסתכם בשנת 2022 בלפחות 160 מיליארד דולר - כך צופה תחזית שמרנית של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה. במינהל מציינים כי מדובר בגידול משמעותי של לפחות 10% לעומת שנת 2021, שבה הסתכם היצוא בכ-144 מיליארד דולר, נתון שגם הוא היה שיא לשעתו. 

11:20

מטריסלף  חתמה על הסכם עם תאגיד בינלאומי גדול, בשלב הראשון ללא עלות. במסגרת ההסכם החברה תספק מדיום תמיכה להדפסת חומרים ביולוגיים בתלת-ממד, שישמש את התאגיד ועובדיו לצורכי בחינת שימוש בחומרים אלה למוצריה הקיימים או לפיתוח מוצרים חדשים.

מידרוג הורידה דירוג לחברת ג'י סיטי  מ-A1 ל-A3 באופק שלילי. בין השאר ציינה כי זאת בשל היחלשות הפרופיל הפיננסי של החברה, המתבטא ביחס חוב נטו ל-CAP נטו של כ-71%. "יחס הכיסוי חוב נטו ל-FFO איטיים מאוד וצפויים להיוותר מעל 50 שנים בטווח הקצר-בינוני, והם חלשים לרמת הדירוג הנוכחית", ציינה מידרוג. עוד הסבירה כי התנאים המאקרו-כלכליים החלשים מעיבים על תכניותיה למכירת נכסים בהיקף נרחב, כי הפעילות בברזיל חושפת את החברה לשחיקת הונה העצמי כתוצאה מהתנודתיות בשער הריאל, וכי יתרות הנזילות של החברה צפויות להישחק.

10:01

המסחר בבורסה נפתח בירידות קלות, כאשר שלושת המדדים המרכזיים יורדים בכ-0.2% כל אחד. בתחתית מדד ת"א 35 מבנה  עם ירידה של 3%, ובפסגתו איי.סי.אל ובעלת השליטה החברה לישראל . מדד הבנקים מטפס בכ-0.3% בניגוד למגמה, וגם מדד הביטוח עולה קלות. מנגד, מדד הנפט נסוג ב-0.2%.

חברת הפודטק ביו דבש  הודיעה כי סיימה בחינה עצמית מקיפה שבוצעה בסיוע משרד עורכי דין אמריקאי המתמחה בתחום רגולציית המזון בארה"ב, ובה נמצא כי כלל רכיבי מוצר הדבש המתורבת שפיתחה עומדים בדרישות מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).

מאסיבית  דיווחה כי קיבלה הזמנה לרכישת מדפסת תלת-ממד מסוג מאסיבית 5000 מענקית הרכב טויוטה.

אביב ארלון  דיווחה כי פרעה הלוואה בסך של 3.8 מיליון שקל לאחר ההקצאה הפרטית למשקיעים לפני כשבועיים, אותה העמידו בעלי השליטה אסי טוכמאייר (שגם מכהן כמנכ"ל החברה) וברק רוזן לצורך רכישת יח"ד בפרויקט Wem בלונדון.

09:10

נוסטרומו  עדכנה כי משרד האנרגיה האמריקאי אישר כי בקשת החברה למימון התקנת מערכות בערבות ממשלתית של עד 189 מיליון דולר עומדת בקריטריונים הרלוונטיים של המשרד. במקביל התקשרה החברה עם בנק ההשקעות Independence Point לצורך גיוס ההון המשלים לחברת הפרויקטים.

שותפות הנפט פטרוטקס  דיווחה כי נמצאו תקלות בקידוח 3 בפרויקט Baxterville במיסיסיפי שבארה"ב, שבגינן תנטוש את הקידוח ותרשום הוצאה של 3 מיליון דולר בדוחות הרבעון הרביעי. 

מנועי בית שמש  התקשרה בהסכם למתן שירותי תחזוקה למנועי וחלקי מנוע T700 מול משרד ההגנה של אחת ממדינות אמריקה הלטינית למשך 4 שנים, בתמורה ל-17 מיליון דולר. לצדדים שמורה אופציה להגדיל את ההסכם לעד סך כולל של 26 מיליון דולר.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

יום המסחר בבורסה ייפתח ככל הנראה במגמה מעורבת. מניות הארביטראז' הגדולות יתרמו עלייה של כ-0.1% למדד ת"א 35. איי.סי.אל  צפויה לטפס לאור פער של 2.2%, נובה  עם 1.5%, ואלביט  1.4%. לעומתן, טאואר  וקנון  יאבדו גובה בשל פערים שליליים של יותר מ-1%. מחוץ למדד הדגל יבלטו אייסקיור ואלוט עם ארביטראז' חיובי של מעל ל-6%, ואילו בריינסוויי, פורסייט, קומפיוג'ן ולייבפרסון צפויות לרדת.

ביום חמישי המסחר בתל אביב הסתיים בירידות שערים, וכך גם השבוע כולו. ת"א 35 ירד בכ-1.2%, ת"א 90 נסוג ב-0.7%, ות"א 125 איבד 1%. מדד הבנקים צנח ב-2.3%, ואילו מדד התקשורת דווקא עלה בכ-0.3%.

במבט שבועי, ת"א 35 נחתך ב-1.9%, ת"א 125 השיל 1.7%, ות"א 90 ירד ב-1.1%. בקרב המדדים הענפיים מדד מניב חו"ל צלל ב-6.3% מתחילת השבוע, בתחתית הטבלה, מדד הבנקים צנח ב-2.7%, ואילו מדד הנפט והגז סיים בעלייה קלה של 0.3%.

בוול סטריט נרשמו עליות קלות ביום שישי, לאחר הירידות החדות בחמישי. מדד ה-S&P 500 עלה ב-0.6%, הנאסד"ק הוסיף 0.2%, והדאו ג'ונס עלה ב-0.5%. יחד עם זאת, שני המדדים העיקריים סיימו עוד שבוע, שלישי במספר, בירידות שערים -  ה-S&P 500 השיל כ-0.2%, והנאסד"ק נחתך ב-2%. לדאו ג'ונס היו הביצועים הטובים ביותר, עם עלייה שבועית של 0.9%.

מחר, יום שני, יתקיים מסחר בעיקר בשוקי המניות האסייתיים (מלבד הונג קונג שגם בחופשה), בעוד שבוול סטריט ובאירופה הבורסות יהיו סגורות לרגל חג המולד. ביום שלישי לא יתקיים מסחר בבריטניה, בהונג קונג, בניו זילנד ובאוסטרליה, ביום שישי יתקיים מסחר חלקי בבריטניה, באוסטרליה ובניו זילנד בשל ערב ראש השנה האזרחית.

2. שוק החוב

ביום חמישי תשואת האג"ח הממשלתית בארה"ב ל-10 שנים עלתה בכ-8 נקודות בסיס ל-3.75%, בעוד שהתשואה על האיגרת לשנתיים עלתה ב-6 נקודות בסיס ל-4.32%. ביום שישי לא נרשמו תזוזות של ממש בשוק, והן נותרו ברמות אלה.

בישראל מגמה מעורבת אפיינה את מדדי איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות. מדד איגרות החוב הקונצרניות תל בונד דולר בלט בעלייה שבועית של 2.6%, ואיגרות החוב
הקונצרניות צמודות המדד רשמו עלייה של עד 1.1%. באג"ח הממשלתיות התשואה לפדיון של אג"ח שקלית ל-10 שנים עלתה מעט ל-3.4%, לעומת 3.3% בסוף השבוע הקודם. 

בשבוע החולף בוצעה הנפקה אחת של איגרות חוב לציבור בסכום של כ-747 מיליון שקל על-ידי חברת הנדל"ן מניב גב ים , שגייסה את הסכום בהרחבת שתי סדרות של אג"ח צמוד מדד: סדרה במח"מ של 1.7 שנים ותשואה לפדיון 2.2%; וסדרה במח"מ של 6.9 שנים ותשואה לפדיון 2.8%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

מחירי הנפט עלו בחדות ביום שישי. החוזים על נפט אמריקאי קפצו ב-2.5% לרמה של 79.4 דולר לחבית (והשלימו בכך עלייה שבועית של 6.7%), והחוזים על הנפט מסוג ברנט זינקו ב-3.7% לרמה של כמעט 84 דולר לחבית (עלייה של 6.3% בשבוע). מחירי הנפט עלו לאחר שברוסיה הזהירו כי הם עלולים להפחית את תפוקת הנפט ב-5%-7% בתחילת 2023, בתגובה לתקרת מחירי מדינות ה-G7 על היצוא הרוסי.

מחירי הגז באירופה ירדו בחדות, כשהחוזים על גז TTF צנחו ב-9.8% ביום שישי (ירידה שבועית של 28.1% דולר). החוזים על הגז בארה"ב עלו ב-2.6%, אך במבט שבועי עדיין מדובר בירידה חדה של יותר מ-22%, זאת לאחר ששרי האנרגיה באיחוד האירופי החליטו על מחיר גג לגז.

הזהב סיים את השבוע כמעט ללא שינוי, ברמה של 1,798 דולר לאונקיה. במבט חודשי, מחירי המתכת היקרה טיפסו בכ-2.5%.

הדולר עלה בכ-0.3% ביום שישי לרמה של 3.50 שקלים, וגם האירו טיפס מול השקל בשיעור דומה, ושערו כעת 3.71 שקלים. בתוך שבוע התחזק הדולר ב-1.2% ביחס לשקל, והאירו קפץ ב-1.5%. מתחילת החודש מדובר בעליות של 2.4% ו-4.5%, בהתאמה.

בשוק הקריפטו נרשמת יציבות - ערך הביטקוין 16.8 אלף דולר, וערך האת'ריום 1,217 דולר.

4. מאקרו

ביום שישי דווח בארה"ב כי מדד מחירי הליבה לצריכה אישית, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, טיפס ב-4.7% בנובמבר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעוד שכלכלנים ציפו לעלייה של 4.6%. מחודש לחודש עלה המדד ב-0.2%, בהתאם לתחזיות. גם ביום חמישי, נזכיר, נרשמו נפילות בשווקים ברקע נתוני מאקרו שהעידו על חוזקה של הכלכלה האמריקאית ושוק העבודה ההדוק, מה שהביא את המשקיעים לחשוש מהעלאת ריבית אגרסיבית יותר בפגישה הקרובה של הפדרל ריזרב. נתון האינפלציה הנגזר מהתמ"ג הפתיע לרעה ועלה על הציפיות בעשירית האחוז.

באשר לנתונים הצפויים השבוע: ביום שלישי יפורסמו נתוני מכירות קמעונאיות ושיעור האבטלה ביפן, ובארה"ב יפורסם מדד מחירי הבתים של קייס שילר. ביום רביעי יפורסמו נתון הייצור התעשייתי ביפן, נתוני מכירות בתים בהמתנה בארה"ב וכן נתוני מאקרו ברוסיה, בהם שיעור אבטלה, מכירות קמעונאיות וייצור תעשייתי. ביום חמישי יפורסמו נתוני יבוא ויצוא בהונג קונג, נתוני האבטלה השבועיים בארה"ב וכן נתוני מלאי הנפט הגולמי. ביום שישי יפורסם מדד המחירים לצרכן בספרד.

5. תחזית

צוות האנליזה של שירותי תקשורות וענן באופנהיימר, בראשותו של טים הורן, פרסם תחזית לשנת 2023 עם רשימת המניות המומלצות. להערכת האנליסטים, השנה הקרובה צפויה להיות מאתגרת, כאשר לחצי המאקרו עלולים להוביל לצעדי חיסכון והתייעלות ברכישת שירותים ומוצרים מצד הצרכנים והלקוחות העסקיים יחדיו.

"שנת 2022 היתה קשה במיוחד עבור שוק שירותי הענן, כאשר מניות הסקטור ירדו בממוצע בכ-50%, קצב ירידה כפול ממדד S&P500, זאת על רקע השפעת גורמי המאקרו, כגון העלייה באינפלציה ובריבית, סגירת שוק ההנפקות, אכזבות מצד טכנולוגיית המטאוורס ופרישת שירותי 5G של חלק מהשחקנים והמגמה הכללית של ירידת מכפילים בשוק.

"הסביבה הנוכחית המאתגרת אמורה, להערכתנו, לחזק את הדגש על נושא חיסכון בהוצאות, הן מצד הארגונים והן מצד הצרכנים. הארגונים יעברו לרכז רכישת פתרונות שונים אצל מספר קטן יותר של שחקניות מובילות, תהליך שאמור להטיב עם פעילות שלוש שחקניות הענן המובילות המכונות Triple-A (שהן AWS של אמזון , Azure של מיקרוסופט  ואלפאבית ) ובכך להטיב עם מניות החברות-האם. הצרכנים אמורים לתעדף את החבילות, תוך דגש על שירותי סלולר, במטרה לחסוך בהוצאות שוטפות, כאשר חברות הטלקום הממוצבות היטב בתהליך זה הן טי-מובייל  וורייזון ".

בטווח הקרוב מעדיפים האנליסטים של אופנהיימר את מניות הטלקום על פני מניות שירותי הענן, לאור תזרים מזומנים גבוה ורמת תמחור נמוכה יחסית. לעומת זאת, בראייה ארוכת-טווח ממשיכים האנליסטים להאמין בפוטנציאל גדול של שוק הענן, המוערך כעת בכ-200 מיליארד דולר וצפוי להגיע לכ-500 מיליארד דולר בעשור הקרוב. "החברות שעשויות ליהנות בתהליך זה הן שלוש חברות הטכנולוגיה הישראליות, נייס , ורינט  ואמדוקס , וכן חברת אקוויניקס  המפעילה חוות שרתים עבור לקוחות ארגוניים. החברות הפגיעות בשנה הקרובה הן חברות כבלים, שעלולות להמשיך לסבול מנטישת לקוחותיהן, וחברות שירותי וידאו שסובלות מהאטה בצמיחה, בנוסף לפגיעה בתזרימי מזומנים", מעריכים באופהיימר.

שוק ההון מסכם את 2022 - פרויקט מיוחד:
מניות הגז חזרו למרכז הבמה, החוסכים לפנסיה הצביעו ברגליים והבלוף של השנה
בעל השליטה שנאבק על מפעל חייו והחברה שהפכה לרגע לישראלית הגדולה בוול סטריט והתרסקה
הסכסוך הגדול של השנה והמנכ"ל שעשה קאמבק וחותך בבשר החברה