23 בנקים וגופים פיננסיים פסימיים בנוגע לכלכלת ארה"ב

כשני שלישים מהכלכלנים במוסדות פיננסיים מובילים, צופים מיתון בכלכלת ארה"ב השנה • הבכירים מציינים כמה סימני אזהרה: אמריקאים מקטינים חסכונות שצברו במהלך המגפה, שוק הדיור בירידה, והבנקים מחמירים תנאים להלוואות

בית למכירה ברוצ'סטר, ניו יורק. אמריקאים מקטינים את החסכונות שצברו בזמן המגפה ושוק הדיור נמצא בירידה / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
בית למכירה ברוצ'סטר, ניו יורק. אמריקאים מקטינים את החסכונות שצברו בזמן המגפה ושוק הדיור נמצא בירידה / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

בנקים גדולים צופים ירידה כלכלית בעתיד הקרוב. יותר משני שליש מהכלכלנים ב-23 מוסדות העושים עסקים מול הפדרל ריזרב מאמינים שיהיה בארה"ב מיתון ב-2023, ושניים אחרים צופים מיתון ב-2024.

● המשקיעים הקטנים נוטשים את וול סטריט, ובמשפחות שלהם נושמים לרווחה 
רוסיה נגד נורבגיה: החזית החדשה שנפתחת בארכיפלג הארקטי 

החברות, המוכרות כעוסקות ראשוניות, הן אוסף של חברות מסחר ובנקי השקעות ובהן מוסדות כמו ברקליס, בנק אמריקה, TD Securities וקבוצת UBS. הם מציינים כמה סימני אזהרה: אמריקאים מקטינים את החסכונות שצברו בזמן המגפה, שוק הדיור נמצא בירידה, והבנקים מחמירים את התנאים להלוואות.

"אנו צופים ירידה בצמיחה הגלובלית בתמ"ג ב-2023, בהובלת מיתון בארה"ב וגם בגוש האירו", כתבו כלכלנים ב-BNP Paribas בתחזית ל-2023, שכותרתה "נכנסים למיתון".

האשם העיקרי הוא הפדרל ריזרב, כך אמרו כלכלנים, על כך שהעלה את הריבית במשך חודשים רבים בניסיון למתן את האינפלציה. אף שהאינפלציה הוקלה, היא הרבה יותר גבוהה מהיעד הרצוי. הפד העלה את הריביות שבע פעמים ב-2022, ודחף אותה מטווח של 0% עד 0.25% לטווח הנוכחי, 4.25% עד 4.5%, שיא של 15 שנה. פקידים בכירים אמרו בדצמבר כי בכוונתם להמשיך להעלות את הריביות לטווח של 5%-5.5% ב-2023.

רוב הכלכלנים שענו לסקר הוול סטריט ג'ורנל צופים שהריביות הגבוהות יעלו את רמת האבטלה מ-3.7% שנמדדו בנובמבר ליותר מ-5% - נמוך היסטורית, אבל משמעות העלאה כזו תהיה שמיליונים יאבדו את עבודתם. רובם גם צופים שהכלכלה האמריקאית תתכווץ ב-2023.

למרות שהכלכלה עמדה יפה בהעלאות הריבית, וכמות הפונים לקבלת דמי אבטלה, לדוגמה, נמוכה - כלכלנים אומרים שהאפקט המצנן של העלאות הריבית יחלחל ב-2023. שיעורי הריבית הם מתחת לרמות ההיסטוריות, אך הגבוהים מ-2008.

כמובן, כמעט כולם בוול סטריט ובוושינגטון טעו בחיזוי 2022 - מההתעקשות של הפד על כך שהאינפלציה תהיה חולפת ועד האנליסטים הבכירים בוול סטריט שצפו שנה בנאלית של צמיחה במחירי מניות ואג"ח. גודל השגיאה הותיר רבים בחוסר נוחות.

ובכל זאת, כלכלנים ומנהלי נכסים מצביעים על אינדיקטורים שקרו לפני מיתונים: בנקים החמירו את התנאים למתן הלוואות, והביקוש נחלש לרמות שלרוב מקושרות לתקופות של מיתון. כמו כן, מדדים העוקבים אחר סך הפעילות העסקית ותחומי הייצור והשירותים ירדו לכמה מהרמות הנמוכות ביותר מאז המיתון של 2020.

עקום תשואה הפוך

אג"ח ממשלת ארה"ב שמבשילות בתוקף שבין שלושה חודשים לשנתיים מניבות תשואות גבוהות יותר מאג"ח שמבשילות בעוד 10, 20 או 30 שנה. עקום תשואה הפוך כזה, הוא סימן אזהרה שהופיע לפני כל מיתון בארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה.

החסכונות העודפים שאמריקאים אגרו במגפה הידלדלו ל-1.2 טריליון דולר, לעומת סכום ראשוני של כ-2.3 טריליון דולר, על פי הפד. אנליסטים של דויטשה בנק מצפים כי הכסף הזה ייגמר עד אוקטובר. "ביקוש הצרכנים בהאטה והוא יאט בחדות כשחסכונות עודפים מתחילים להיגמר, והצרכנים ייכנסו ליותר לחץ", אמר ברט ריאן, כלכלן ארה"ב בכיר בדויטשה בנק. חברות כנראה יצטרכו להקטין את הוצאות ההון שלהן, הוסיף.

אמנם, רוב הכלכלנים המצפים שכלכלת ארה"ב תתכווץ צופים שהמיתון יהיה "רדוד" או "קל". הם צופים כי הכלכלה ושווקי האקוויטי ישתקמו בהמשך 2023, במידה רבה הודות לכך שהפד יעבור לקיצוצי ריבית. רובם צופים כי אג"ח יניבו תשואות טובות יותר ב-2023, והמניות יסיימו את השנה בעליות קלות.

רוב התחזיות צופות שהפד יעלה את שיעורי הריבית ברבעון הראשון, ישהה זאת ברבעון השני ויתחיל לקצץ ריביות ברבעונים השלישי או הרביעי.

הם צופים ששינוי הכיוון של הפד יביא לשוק המניות יותר נזילות, אבל בסך הכל התשואות יהיו בינוניות. יעדי התחזית הממוצעים למדד S&P 500, כולל של הבנקים ברקלייס וסוסייטה ז'נרל, צופים שיהיה גבוה בכ-5% בסוף 2023 לעומת רמתו הנוכחית. "תחום האקוויטי נראה עשיר", אמר סטיבן אברהמס, מנהל בכיר ב-Amherst Pierpont. "זו החלטה קלה להקצות הרבה מהאקוויטי לתחום האג"ח".

רק חמישה בין 23 המוסדות הפיננסיים שענו לסקר של הג'ורנל אמרו שהם צופים שארה"ב תצליח להימנע ממיתון ב-2023 וב-2024: קרדיט סוויס, גולדמן סאקס, HSBC, ג'י פי מורגן צ'ייס ומורגן סטנלי.

"כמה אינדיקטורים מובילים שהיו אמינים בעבר שולחים איתותים של מיתון, אבל המעריכים האלה לא יצליחו לנבא נכונה את הסיכון למיתון בסביבה הנוכחית", כתב ג'רמי שוורץ, כלכלן ארה"ב בכיר בקרדיט סוויס.

אולם אפילו הכלכלנים האלה צופים שכלכלת ארה"ב תצמח יותר לאט מב-20 השנים האחרונות. הם צופים כי הצמיחה השנתית תאט לממוצע של 0.5%. בין 2012 ל-2021 צמחה הכלכלה בקצב שנתי ממוצע של 2.1%. תחזית גולדמן ל-2023 היא הוורודה מכולן, וצופה צמיחה של 1% בתמ"ג.