מנכ"ל יוטרייד אביב טלמור, שהורשע בהונאת משקיעים בהיקף 77 מיליון שקל, יישלח לארבע שנות מאסר

ארבע שנות מאסר נגזרו על אביב טלמור, מנכ"ל יוטרייד שהורשע בגניבת עשרות מיליוני שקלים שגויסו במרמה ממאות משקיעים • הפרקליטות ביקשה להטיל על טלמור למעלה מ-8 שנים אך בית המשפט הסתפק במחצית העונש • השופט כבוב: "טלמור הפנים את השלכות מעשיו, חומרתם ומלוא משמעות הנזק שנגרם על ידיו למשקיעים"

אביב טלמור. בעל השליטה ביוטרייד שהורשע בהונאת משקיעים / צילום: יוסי כהן
אביב טלמור. בעל השליטה ביוטרייד שהורשע בהונאת משקיעים / צילום: יוסי כהן

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (ד') על אביב מנכ"ל יוטרייד אביב טלמור ארבע שנות מאסר בגין הרשעתו בגניבת עשרות מיליוני שקלים שגויסו במרמה ממאות משקיעים. בנוסף הוטל על טלמור קנס בגובה 250 אלף שקל. עונשו עוכב למשך 3 חודשים לצורך הגשת ערעור. הפרקליטות ביקשה להטיל על טלמור למעלה מ-8 שנים אך בית המשפט הסתפק במחצית העונש.

מה אפשר ללמוד מההרשעה של אביב טלמור בהונאת משקיעים | פרשנות 
ביהמ"ש התבקש להכריע: כמה עסקאות הופכות מוכר דגים לנדל״ניסט? 

השופט חאלד כבוב נימק את העונש המקל שגזר בכך שטלמור לא לקח את הכספים לכיסו ולא התעשר מהעבירות. "ההפך הוא הנכון, הנאשם מצוי כיום בהליך חדלות פירעון, והוא מתקשה להתפרנס ולכלכל את ביתו ואת משפחתו", קבע כבוב. בנוסף התחשב השופט בנסיבות חייו של טלמור, בעובדה שזהו לו מאסר ראשון ובחרטה והצער שהביע. "טלמור הפנים את השלכות מעשיו, את חומרתם, וכן את מלוא משמעות הנזק שנגרם על-ידיו למשקיעים. השתכנעתי כי הנאשם מביע צער וחרטה כנה, וכי משאלת ליבו היא להשתקם בחייו ולכפר על טעותו".

יותר מכ-600 לקוחות נפגעו

טלמור הורשע על ידי השופט כבוב, בעת שהיה שופט בית המשפט המחוזי, בכך שבמשך 3 שנים במהלך 2012-2015 גייסה יוטרייד מכ-600 לקוחות סכום של 77 מיליון שקל באופן מרמתי ותוך גניבת כספי הלקוחות. החוב למשקיעים הוא מצומצם יותר ועומד על 12 מיליון דולר. לפי הכרעת הדין, הליך גיוס הלקוחות כלל מצגי שווא והסתרת מידע ביחס להיבטים רבים ומהותיים בפעילותה של יוטרייד.

בין היתר, הוצגו ללקוחות מצגים כוזבים ביחס לשימוש שייעשה בכספם, ביחס לפוטנציאל הרווח של השקעתם וביחס לניגודי עניינים המתקיימים בין הלקוחות לבין יוטרייד בפעילות המסחר. טלמור הורשע בעבירות של גניבה בידי מורשה, הלבנת הון, ניהול תיקי השקעות ללא רישיון ושיבוש מהלכי משפט. הוא זוכה מעבירה של קבלת דבר במרמה, תוך שנקבע כי קיימת כפילות לעבירת הגניבה.

הפרשה נחשפה בשנת 2015, בעקבות תלונות של משקיעים ובדיקה שערכה רשות ניירות ערך. בשנת 2018 הוגש נגד טלמור כתב אישום. מעיין טלמור, אחותו של אביב טלמור בעל השליטה ביוטרייד, הודתה בהסדר טיעון בקשירת קשר לעוון, והוטל עליה קנס של 10,000 שקל ומאסר על-תנאי. כתב אישום הוגש גם נגד רואי קוזין, האנליסט הראשי של חברת יוטרייד. קוזין יצא מישראל בשלב מוקדם לפני הגשת כתב האישום ולא שב עד היום לישראל. ההליכים נגדו הותלו.

מתוך הכרעת הדין: עו''ד איריס שמואלי צסלר ומשה שמיר / צילום: יוסי כהן
 מתוך הכרעת הדין: עו''ד איריס שמואלי צסלר ומשה שמיר / צילום: יוסי כהן

את טלמור ייצגו עוה"ד איריס שמואלי ומשה שמיר. התיק נוהל על-ידי עורכות הדין יעל ענתות, ניצן וולקן והדס נאמן ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה.

תגובת עוה"ד איריס שמואלי ומשה שמיר שייצגו את טלמור: "גזר הדין איננו בשורה קלה לנאשם, על אף שבית המשפט נתן את דעתו על המידות העומדות לזכותו של הנאשם, ובין השאר על כך שלא התכוון להונות את לקוחותיו ולא נטל כספים לכיסו. אנו נלמד את הכרעתו של בית המשפט, ונשקול את דרכנו".

תגובת הפרקליטות: "לאור חומרת מעשיו של טלמור, היקף ההונאה וכמות המשקיעים שנפגעו, ביקשה הפרקליטות להטיל על טלמור עונש חמור יותר מזה שנגזר עליו. נלמד את גזר הדין".