אפילו לשופרסל יש עכשיו מרקטפלייס: הרשתות הגדולות מחפשות כיוון באינטרנט

יחסי הכוחות בין האופליין לאונליין התעצבו מחדש בשנת 2022, בעקבות השפעות הקורונה - במיוחד בקטגוריות כמו מזון ממסעדות, משלוחי סופרמרקט ואופנה • אחרי נובמבר מרובה המבצעים, בדצמבר חלה ירידה של 35% ברכישות • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ

צביקה ביידא, מנכ''ל שופרסל און ליין / צילום: יונתן בלום
צביקה ביידא, מנכ''ל שופרסל און ליין / צילום: יונתן בלום

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,000 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך.

באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.

שנת 2022, שהסתיימה לאחרונה, הייתה השנה שבה יחסי הכוחות בין האופליין לאונליין התעצבו מחדש. אומנם קונים רבים חזרו למרכזי המסחר ולקניונים, אולם שנות הקורונה הותירו את חותמן. הרגלי הרכישה המקוונים - במיוחד בקטגוריות כמו הזמנת מזון ממסעדות, משלוחי סופרמרקט ואופנה - לא רק שנשארו, אלא אף התחזקו ביחס לתקופת טרום הקורונה. 

המנכ"ל המיתולוגי של שטראוס פורש: "לחברה אחרי משבר בגודל הזה נכון להתרענן" | ראיון
סבן אילבן משיקה חנות ראשונה בישראל בדיזנגוף סנטר בתל אביב

עם זאת, חודש דצמבר הוא אנטי־קליימקס לנובמבר מרובה המבצעים, ולכן נרשמת בו ירידה של כ־35% במספר ההזמנות. הדבר ניכר במיוחד בירידה בנתח של חברות האופנה שאינן מחזיקות בחנויות פיזיות - נקסט, טרמינל X ואסוס (שכלל לא נכנסה החודש למדד).

"דצמבר הוא באופן מסורתי הוא חודש חלש, עקב הקדמת צריכה בנובמבר במסגרת מבצעי האיקומרס", אומר נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. "ברוח התקופה, ניתן לראות רכישת פריטי לבוש חורפיים, תחפושות לכריסמס, טיסות של הרגע האחרון לכריסמס ולסילבסטר ומבצעי סוף שנה".

שלושה שחקנים שנכנסו החודש למדד רכישות הישראלים באונליין, לא התברגו בו בחודש הקודם: אתר הקופונים GROO, אתר לאסטפרייס (מרקטפלייס המציע מוצרים בקטגוריות רבות) ופיצה האט. וולט, שהיא שחקנית חזקה מאוד בתחום המזון, הגדילה את כוחה החודש עוד יותר.

מתכננים את החופשות

מבין אתרי האונליין ללא חנויות פיזיות, עלי אקספרס הוא האתר הפופולרי בקרב הישראלים ונמצא במקום הראשון עם כ־62% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה, ירידה לעומת 69% באוקטובר. ההזמנות הן ממגוון רחב של קטגוריות, ובהן מוצרים נלווים לרכב, סלולר, תכשיטים, נעלי בית, אביזרים ותחפושות, מוצרים לתינוקות ועוד.

אתר אמזון האמריקאי ממוקם במקום השני עם כ־13% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה, כאשר החודש בלטו בהזמנות פריטי לבוש חורפיים, ערכות יצירה לילדים, צעצועים ומשחקי קופסה, תחפושות לילדים ועוד.

במקום השלישי האתר הסיני שיין עם 6% מסך ההזמנות.

אתר בוקינג עולה בדצמבר למקום הרביעי עם כ־4% מסך ההזמנות - זאת בזכות הזמנת מקומות לינה ביעדים שונים באירופה בסוף דצמבר ותחילת ינואר, לרגל חגיגות הכריסמס והשנה החדשה. כמו כן, ניתן לראות הזמנות לקראת חודשי האביב, הן בארץ והן בחו"ל, ואף הכנות לחופשות הקיץ ביולי ואוגוסט ליעדים כמו טורקיה, בריטניה, יוון, הולנד, ארה"ב ועוד.

באותה קטגוריה, אך מחוץ לדירוג, נמצא אתר Airbnb (מקום 12), המאפשר השכרת יחידות נופש או מגורים לטווח קצר. באתר נרשמו הזמנות למגוון יעדים בארץ (חיפה והצפון, ירושלים ואילת הם המקומות המבוקשים) וכן ליעדים שונים באירופה. חלק מההזמנות היו לדצמבר, אך גם לחודשים פברואר־אפריל 2023.

במקום השישי החודש ממוקם אתר BUYME עם כ־3% מסך ההזמנות. האתר מתמקד במכירת שוברים וגיפט קארדים בקטגוריות שונות - מתנות לידה ולתינוק, כאלה המותאמים לבני נוער, שוברים לימי כיף וספא, כרטיסי טעימות, אופנה ולייף סטייל ועוד.

לאחרונה פרסמנו כי לפי נתוני BUYME, המתנה המועדפת ביותר על 38% מהעובדים בשנת 2022 היא גיפטקארד, המאפשר קנייה של מגוון מוצרים ושירותים מבלי לקבע אותם לתחום מסוים. נראה כי גם בחיים הפרטיים נרשמת העדפה למתנה זו.

המהלך של נספרסו

בקרב אתרי האונליין של רשתות אופליין, שופרסל עומד גם החודש בראש העשירייה ומרכז 37% מסך ההזמנות. החודש השיקה הרשת, באיחור מה, מרקטפלייס חדש המציע אלפי מוצרים למכירה ישירה. בשלב ראשון מדובר בכ־100 ספקים ישראלים ובינלאומיים, אך מבחינת הרשת מדובר בקריאה לספקים קטנים ובינוניים להצטרף אליה ולקבל חשיפה למיליוני לקוחות פוטנציאליים.

מעניין יהיה לראות כיצד ישפיע המהלך על אתר KSP, שכבר נטוע עמוק בעולמות המרקטפלייס וממוקם החודש במקום השני עם כ־16% מסך ההזמנות. בדצמבר מתאפיין האתר במבצעי סוף שנה רבים, כאשר הרכישות הבולטות היו של מחשבים ומוצרים נלווים, סלולר ומוצרים נלווים, מכשירים למטבח, קונסולות משחקים, מוצרי חשמל ועוד.

אתר נספרסו עולה למקום השישי בעשירייה החודש, כשהוא מרכז כ־5% מההזמנות. זאת, ככל הנראה, הודות למבצע להגרלת כרטיסי טיסה לפריז במחלקת עסקים באל על, בקניית חמישה שרוולי קפה או יותר.

אתר לאסטפרייס נכנס כאמור החודש לראשונה לעשירייה המובילה וממוקם במקום העשירי עם כ־2% מסך ההזמנות. בין הרכישות הבולטות: מזוודות, טאבלטים, מוצרים נלווים למחשב, מוצרי חשמל למטבח, תנורי חימום ועוד.

מחוץ לעשירייה, אך עם נוכחות בולטת, נמצאים אתר ההנעלה אלדו (מקום 12) ואתר Hַַ&M החדש יחסית (מקום 13).

הגידול של וולט

השבוע הפגינו מאות "וולטרים" (הכינוי של שליחי וולט) מירושלים נגד שינוי תנאי העבודה שלהם. בין היתר הם טענו כי חלה הרעת תנאים במודל העסקתם, וביקשו העלאה בשכר לאור המצב הנוכחי במשק.

בחברת המשלוחים הפינית אומרים כי המודל החדש מדויק יותר ומשתפר תמידית - עניין שניתן יהיה לבחון בחלוף הזמן. על־פי המדד, בחודש החולף הגדילה חברה את כוחה, והיא מרכזת 76% מסך ההזמנות - גידול של כ־15% לעומת החודש הקודם.

מקדונלד'ס, דומינו'ס ותן ביס ממוקמות במקומות 2־4 בהתאמה. פיצה האט חוזרת לטבלה ונכנסת למקום החמישי על חשבון אתר משלוחה.