הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה; מדד הבנייה טיפס ב-1.8%, טבע נפלה ב-5.5%

בשוק האג"ח נרשמו עליות חדות של עד 1.4% באגרות החוב הממשלתיות לטווחים ארוכים • פסגות אישרה חשיפת גלובס על המו"מ עם הפניקס, מטריסלף דיווחה על אבן דרך משמעותית • משק אנרגיה מנפיקה מניות בהנחה על מחיר השוק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

מגמה מעורבת בסיום המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 רשם עלייה של 0.1%, ואילו מדד ת"א 90 נותר ללא שינוי. מדד הבנקים ירד ב-0.7% ומנגד מדד הבנייה בלט בעלייה של כ-1.8%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר מטריסלף , אייסקיור מדיקל , אשטרום , נאייקס, שיכון ובינוי , ישראל קנדה קרסו נדלן , שיח מדיקל , לייבפרסון, מבנה  ופסגות .

מנגד, ירידות חדות רשמו טבע , פוקס , ישראכרט, ג'י סיטי , כלל ביטוח, אביב ארלון , משק אנרגיה  וזוז פאוור .

בשוק האג"ח נרשמו עליות חדות של עד 1.4% באגרות החוב הממשלתיות לטווחים ארוכים והן השלימו עליות של 6%-8% מתחילת השנה. מדדי תל בונד המרכזיים עלו ב-0.2%-0.3%.

17:00

מגמה מעורבת בבורסה לקראת סיום המסחר. ת"א 35 רושם עלייה של 0.1%, ואילו מדד ת"א 90 יורד ב-0.1%. מדד הבנקים יורד ב-1%, מדד הבנייה עולה ב-1.7%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל.

14:35

מאקרו ישראל: יחס החוב-תוצר של ישראל פחת באופן ניכר בשנת 2022, וירד ל-60.9% לעומת 68% בשנת 2021 - כך עולה מאומדן רשמי ראשון שמפרסם היום (ד') החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג. צמצום יחס החוב לתוצר נרשם בשני צדי המשוואה: הן בשל הצמיחה החדה של התוצר (6.3%) והן בשל הקטנת החוב הממשלתי בכ-7 מיליארד שקל.

בהמשך לדיווח מהבוקר, מור גמל ופנסיה דיווחה לבורסה כי אורי קרן, מנהל ההשקעות הראשי של מור, מימש מניות ב-13 מיליון שקל.

14:15

מגמה מעורבת בבורסה. ת"א 35 עבר לעלייה של 0.1%, ת"א 125 משיל 0.1% ות"א 90 יורד ב-0.6%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-530 מיליון שקל.

ברנד  תגייס 50 מיליון שקל בהנפקת סדרת אג"ח חדשה (א'), לאחר שזכתה לביקושים בהיקף של כ-70 מיליון שקל בשלב המכרז למשקיעים מסווגים. מדובר בסדרת אג"ח שקלית (שאינה צמודה למדד), בריבית שנתית של 6.9%.

גוטו  קופצת ב-5%. החברה השלימה את העסקה לרכישת מלוא הבעלות בחברת Felyx הגרמנית של קטנועים שיתופיים. העסקה התבצעה בדרך של רכישת חוב בגובה 2.6 מיליון יורו, ובמסגרתה גוטו תוסיף לשורותיה 1,500 קטנועים שיתופיים בברלין ובהמבורג וקרוב ל-200 אלף מנויים. 

קרסו מוטורס  הודיעה על מהלך מיתוג מחדש של כל פעילויות הקבוצה תחת השם "פריזבי" (FREESBE) בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. המהלך יקיף את מערך מכירת כלי הרכב החדשים (שכולל 14 מותגים ו-42 דגמים שונים), את פעילות הליסינג, המימון, הביטוח וההשכרה, את פעילות מכירת הרכב המשומש ועוד. 

12:35

מדדי המניות בת"א ממשיכים להתנהל במגמה שלילית מתונה. ת"א 35 נסוג בפחות מ-0.1% ות"א 90 מאבד 0.4%. מדד הבנקים עולה ב-0.1% וכך גם מדד הנפט וגז, מדד מניות הבנייה קופץ ב-1%.

מחזור המסחר מסתכם בכ-350 מיליון שקל, כאשר את המחזורים הגדולים ביותר עד כה מרכזים הפועלים , איי.סי.אל  ומור גמל ופנסיה . אצל האחרונה נרשמה עסקת מכירה גדולה בהיקף של 10 מיליון מניות. בחברה לא מחזיקים מוסדיים אך טרם דווח לבורסה על מכירת בעלי עניין.

טבע  בתחתית מדד ת"א 35 עם ירידה של 2.5% בשל ארביטראז' שלילי ואחריה אלוני חץ  שמאבדת 1.4% בהמשך לאזהרת הרווח שפרסמה אתמול. בראש המדד או פי סי אנרגיה  ואשטרום  שעולות בכ-2% כל אחת.

בשוק האג"ח נרשמת יציבות. מדדי תל בונד הקונצרניים עולים בפחות מ-0.1%, אגרות החוב הממשלתיות לטווחים ארוכים נסחרות במגמה מעורבת בתנודות קלות של עד 0.2%.

בשוק המט"ח הדולר צונח בכ-1.2% לרמה של 3.37 שקלים, האירו נסוג ב-0.8% ושערו 3.66 שקלים וגם הליש"ט מאבדת גובה ויורדת לכ-4.17 שקלים. גם בעולם הדולר נחלש מול האירו, שעולה לרמה של 1.08 דולר.

11:15

הבורסה עברה לירידות קלות - ת"א 35 יורד ב-0.1%, ת"א 90 ב-0.3%. מדדי הבנקים והנפט מטפסים ב-0.3%, מדדי תקשורת והדואליות נסוגים ב-0.6%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-195 מיליון שקל.

בעלי עניין: חיים כצמן רכש אג"ח י"ג  של ג'י סיטי בהיקף של 400 אלף שקל, צחי אבו רכש מניות של ארי נדל"ן  בקרוב ל-100 אלף שקל.

וונטייז  התקשרה במזכר עקרונות עם קוד פארמה שבבעלותו של איש העסקים הישראלי-הולנדי ציון עיני, שמפתחת תרופות למחלות ויראליות-זיהומיות בהן HIV, למיזוג פעילותה אל השלד הבורסאי. החברה תקצה לקוד פארמה 90% מהון המניות שלה. לפני כחצי שנה רשות ניירות ערך פסלה את המיזוג שלה לחברת הגז עושרד.

10:10

מור גמל ופנסיה  מאבדת 1.5%. בין העסקאות במניה - מכירת 1.7 מיליון מניות של החברה בהיקף של 10 מיליון שקל.

הירידה של משק אנרגיה מחריפה ל-7%, המסחר במניות פסגות ומטריסלף חודש - החברות מזנקות ב-8% וב-21% בהתאמה.

10:01

המסחר בבורסה נפתח בתנודות קלות. ת"א 35 נסוג ב-0.1%, ת"א 125 כמעט ללא שינוי ות"א 90 עולה ב-0.1%. מדד הבנקים עולה ב-0.3%, מדד הבנייה ב-0.5%.

משק אנרגיה נחתכת ב-4.5% לאחר הנפקת האקוויטי בהנחה על מחיר השוק (ראו עדכון קודם). פסגות במיתון תנודה לאור זינוק של 10% לאחר שאישרה את חשיפת גלובס על המו"מ המתקדם למכירת נכסים להפניקס ב-310 מיליון שקל. אטראו שוקי הון , שמחזיקה ב-49% מבית ההשקעות ילין לפידות, עולה ב-1% במחזור המסחר הגבוה ביותר בפתיחה - כפול מהמחזור היומי הממוצע שלה בתוך מספר דקות.

מטריסלף  גם בהשעיית מסחר למיתון תנודה לאור זינוק של 16% אחרי שהודיעה על השגת אבן דרך משמעותית. החברה הצליחה לייצר שתל רקמה אנושי לטיפול בפציעות חוט שדרה: "השתל פותח בטכנולוגיה המשלבת את יכולות החברה ליצירה עצמאית של כל מרכיביו בנפרד, בהם הידרוג'ל מרקמה אנושית ותאי גזע פלוריפוטנטיים מושרים מתאי דם פריפרי של בני אדם", צוין בדיווח. 

09:45

פסגות  אישרה את חשיפת גלובס ודיווחה לבורסה כי היא מנהלת משא ומתן בשלב מתקדם עם הפניקס , למכירת פעילות ניהול התיקים של פסגות ניירות ערך וחלק מקרנות הנאמנות המנוהלות ע"י פסגות, בתמורה כוללת של כ-310 מיליון שקל.

09:15

משק אנרגיה  דיווחה על הנפקת הון פרטית בהיקף של 200 מיליון שקל למשקיעים מסווגים. החברה תגייס 50 מיליון מניות רגילות במחיר של 4.00 שקלים למניה רגילה, הנחה של כ-12% על שער הבסיס של המניה הבוקר.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה מעורבת. הדואליות המרכזיות שבו עם פערי ארביטראז' מעורבים וצפויות לתרום ירידה של 0.1% למדד ת"א 35. יבלטו לטובה נייס  ואלביט  עם פער חיובי של 0.8% ולעומת זאת פער שלילי צפוי להוריד את טבע  בכ-1.3%. מחוץ למדד הדגל, יבלטו קומפיוג'ן  עם ארביטראז' שלילי של יותר מ-6% ולעומתה סייברוואן  שצפויה לזנק.

אתמול המסחר בת"א ננעל בעליות קלות בסיומו של יום תנודתי. ת"א 35 התקדם ב-0.2% ות"א 90 בכ-0.3%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הביטוח בלט לטובה עם קפיצה של כ-2% ולעומת זאת מדד הבנקים ירד ב-0.6% בניגוד למגמה בשוק. מחזור המסחר הסתכם ב-1.4 מיליארד שקל.

אחרי שנראה היה כי עסקת הפניקס-פסגות ירדה מהפרק, שתי החברות צפויות לחתום עוד השבוע על עסקה בשווי של 310 מיליון. לגלובס נודע אמש כי כחלק מהעסקה תרכוש הפניקס  פעילות בתחום ניהול התיקים וקרנות סל. בתמורה לעסקה תקבל פסגות  שבשליטת רני צים 55 מיליון שקל במזומן ובנוסף הפניקס תיקח על עצמה הלוואה שצים נטל מבנק מזרחי טפחות כדי לרכוש את פעילות פסגות מידי אלטשולר שחם במאי 2021.

החוזים בוול סטריט רושמים עליות מתונות של עד 0.2% בשעה זו. אמש ננעל המסחר בניו יורק במגמה מעורבת. מדד הדאו ג'ונס איבד 1.1% כאשר בתחתית המדד גולדמן זאקס  שירד בכ-6.5% במחזור חריג בגובהו לאחר שפרסם דוחות מאכזבים. נאסד"ק ננעל בעלייה של 0.1% ו- S&P 500 השיל 0.2%.

באסיה המגמה הבוקר מעורבת. מדד ניקיי היפני מזנק ב-2.5% אחרי החלטת הבנק המרכזי (ראו בהמשך) ואילו מדדי הנג סנג, שנגחאי, שנזן ו-ASX האוסטרלי נסחרים ביציבות. הקוספי בסיאול יורד ב-0.8%.

2. שוק החוב

בשוק האג"ח המקומי נרשמו אתמול ירידות של 0.1% במדדי תל בונד הקונצרניים ושל כ-0.2% במדד תל גוב שקלי הממשלתי. מחירי האג"ח הממשלתיות ארוכות הטווח ירדו ב-0.3% עד 0.6% ואילו האג"ח הקצרות נותרו יציבות.

בזירת המסחר באג"ח של ממשלת ארה"ב, התשואות יורדות הבוקר לאחר מגמה מעורבת אמש. תשואות האג"ח הארוכות עלו אתמול אך הבוקר תשואת האיגרת ל-10 שנים נחתכת ב-5 נקודות ל-3.48%, ותשואת האג"ח לשנתיים ממשיכה במגמת הירידה ונסוגה בעוד נקודה ל-4.18%.

3. שוקי הסחורות ומטבעות

בשוק הסחורות התחזקו עליות מחירי החוזים על הנפט עד לכ-2.8% אמש, והבוקר הם ממשיכים לטפס ב-0.8%. הנפט האמריקאי עולה ל-80.7 דולר לחבית והברנט ל-86.6 דולר לחבית.

במט"ח, שער הדולר היציג כמעט ולא השתנה אתמול אך לאחר קביעתו עבר הדולר לירידה של 0.5% שנמשכת עד עתה, וכעת שערו 3.40 שקלים. גם האירו היציג נותר ללא שינוי אך בשעה זו צונח ב-1% מול השקל וכעת שערו 3.66%. במקביל, הין צונח ב-2.3% ביחס לדולר לאחר הכרזת הבנק המרכזי היפני. 

בזירת הקריפטו נרשמות היום עליות מזעריות. הביטקוין נסחר סביב 21.2 אלף דולר לאחר שרשם עלייה של 23% בשבוע האחרון וחצה לראשונה זה חודשיים את רף ה-20 אלף דולר. האת'ריום נסחר סביב 1,585 דולר לאחר שקפץ בכ-20% בשבוע המסחר האחרון.

4. מאקרו

הבנק המרכזי ביפן הפתיע את השווקים והודיע ​​שלא יהיה שינוי במדיניות בקרת עקום התשואות שלו בשוק האג"ח הממשלתיות. "כלכלת יפן צפויה להמשיך לצמוח מעל לקצב הצמיחה הפוטנציאלי שלה", אמר הבנק המרכזי בהצהרה. הבנק הותיר גם את הריבית במדינה ללא שינוי ברמה של -0.1% בהתאם לציפיות, אותו שיעור ריבית מאז 2016. כאמור קודם, מדד ניקיי מטפס בטוקיו ואילו מטבע הין צונח ביחס לדולר.

בהמשך היום, יתפרסמו בבריטניה נתוני אינפלציה (צפי לעלייה חודשית של 0.4% וקצב אינפלציה שנתי של 10.6%) וגם בגוש האירו (התחזיות הן לירידה של 0.3% בדצמבר כך שהקצב השנתי יתמתן ל-9.2%, בדומה להערכות הראשוניות שכבר פורסמו). בארה"ב יתפרסמו נתוני המכירות הקמעונאיות ומדד מחירי היצרן לחודש האחרון.

מחר (חמישי) יתפרסמו מדד המחירים ליצרן בשוויץ, החלטת הריבית בטורקיה (צפויה לעמוד על 9% בדומה לחודשיים האחרונים), נתוני אבטלה שבועיים בארה"ב וכן מספר התחלות הבנייה. בשישי יפורסם מדד המחירים לצרכן ביפן ובהונג קונג ונתוני מכירות קמעונאיות בבריטניה.

5. תחזית

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, התייחס בסקירתו לנתוני הצמיחה שפורסמו אתמול בסין ופרסם את התחזית להמשך השנה בעבור הכלכלה הסינית.

"השלכות מדיניות האפס-סובלנות לקורונה בלטה בנתוני הצמיחה של סין . ברבעון האחרון של 2022 התוצר נותר ללא שינוי בהשוואה לרבעון הקודם (עלייה של 2.9% מול הרבעון המקביל בשנה שעברה) ובסיכום שנתי התוצר צמח ב-3% בלבד, הקצב השני הנמוך ביותר מאז 1976. הצמיחה החלשה לצד התכווצות האוכלוסייה (לראשונה מאז 1960) מסבירים את המעבר החד שעשו השלטונות בדצמבר לקראת סיום מדיניות ההגבלות. גם הנתונים הריאליים לדצמבר היו חלשים (אך יותר טובים מהצפי), כאשר ב-12 החודשים האחרונים הייצור התעשייתי עלה ב-1.5% והמכירות הקמעונאיות התכווצו ב-1.8%", מפרט קליין.

"אנו סבורים שלאחר חופשת ראש השנה הסיני (שנת הארנב נכנסת) שתתחיל בשבת והתמתנות בסופו של דבר של גל התחלואה ששוטף את המדינה, הפעילות הכלכלית תשתפר בהדרגתיות עם עלייה בסנטימנט החברות, ההשקעות והתיירות. לכך תהיה השלכה חיובית על הצמיחה של סין ושותפות הסחר הקרובות שלה, הביקושים לחומרי הגלם בעולם (למחיר הגז באירופה) שיתגלגלו לאינפלציה העולמית ויתמכו גם בריבית עולמית גבוהה יותר".

עוד 3 סיפורים שכדאי לשים לב אליהם:
1. התרחיש האופטימי לשווקים ב־2023: מיתון בכלכלת ארה"ב. כן מה ששמעתם
2. מנכ"ל הבנק השוויצרי סבור: ביצועים עדיפים לשווקים המתעוררים השנה | ראיון 
3. שלמה אליהו יקבל מידע מצומצם ולא ישב במשרדי מגדל: דרישות רשות שוק ההון