רופא השיניים והסבתא זיהו ראשונים: מנהל קרן הגידור ששברה את שיא הרווח

לפני 35 שנה השקיע הסטודנט קן גריפין 100 אלף דולר שקיבל ממספר מצומצם של משקיעים ומקורבים • בהמשך הקים אימפריה שמנהלת סכומי עתק, הסתבך בשערוריות ואפילו היה מעורב בפרשת גיימסטופ • ב־2022 הקרן שלו השיגה את התשואה השנתית הגבוהה אי פעם

קן גריפין, מנכ''ל קרן הגידור סיטאדל / צילום: Reuters, Mike Blake
קן גריפין, מנכ''ל קרן הגידור סיטאדל / צילום: Reuters, Mike Blake

שנת 2022 הייתה לכל הדעות השנה הקשה ביותר זה למעלה מעשור, והביצועים של מדדי הדגל בארה"ב הציגו צניחות חדות. אבל יש גם מי שמרוויחים מהמצב. תנאים של שוק יורד ובלתי יציב הם הזמן של קרנות הגידור לפרוח.

קרנות הגידור מבטיחות רווחים גם בשוק יורד: האם הן באמת מצליחות לקיים?
התעייף? למה החזיר מנהל קרן הגידור המצליח את הכסף למשקיעים

בשונה מקרנות נאמנות, קרנות הגידור פועלות בשיטות שמרניות פחות, ועושות שימוש בכלים פיננסיים מורכבים שמטרתם להביא לרווח גם בתנאים של שוק יורד, בעיקר על ידי כניסה לפוזיציות בחסר - מה שמכונה "שורט".

אלא שנדמה כי שום אפיק השקעה כמעט לא נמלט מהירידות של השנה שעברה בשווקים, אפילו לא קרנות הגידור. 20 מנהלי קרנות הגידור עם הביצועים הטובים ביותר הרוויחו למשקיעים 22.4 מיליארד דולר, הרווחים הנמוכים ביותר עבורן מאז 2016, כך לפי נתוני LCH Investments.

אף על פי כן, ועל רקע זה, קרן הגידור סיטאדל רשמה השבוע את התשואה השנתית הגבוהה ביותר אי פעם, עם סכום שיא של 28 מיליארד דולר. השיא האחרון נרשם בשנת 2007, אז הרוויח משקיע הגידור ג'ון פולסון 15 מיליארד דולר, בזכות הימור חריג נגד משכנתאות סאב-פריים, שזכה לתואר "מהלך ההשקעה הגדול בהיסטוריה".

סיטאדל, כאמור, עקפה כעת את פולסון, ובהובלת המנכ"ל קן גריפין הכניסה למשקיעים סכום של 16 מיליארד דולר - לאחר קיזוז עמלות של 12 מיליארד דולר - כל זאת דווקא במהלך השנה שזכתה לתואר "הקשה ביותר מאז 2008".

ההתחלה: במעונות הסטודנטים של הרווארד

צעדיה הראשונים של סיטאדל נעשו בשנת 1987, אז היה גריפין סטודנט לכלכלה באוניברסיטת הרווארד. לפני כן, בעודו תלמיד תיכון בפלורידה, ניהל חברה לתוכנות לימוד מוזלות להזמנות בדואר מחדר השינה שלו. את לימודיו הגבוהים החל ב-1986, אז גם ביצע את אחת ההשקעות הראשונות שלו כשקנה אופציות מכר ברשת מוצרים לבית, שעליהן הרוויח 5,000 דולר.

קן גריפין

אישי: בן 54, גרוש פעמיים ואב ל־3 ילדים

מקצועי: המייסד, המנכ"ל, מנהל ההשקעות המשותף ובעלי 85% מקרן הגידור סיטאדל. בנוסף, הוא גם הבעלים של Citadel Securities, אחת מעושות השוק הגדולות בארה"ב. בעל תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת הרווארד

עוד משהו: נכלל ברשימת פורבס לשנת 2023 של התורמים הנדיבים ביותר באמריקה; בעל אוסף אמנות מודרנית המוערך בכ־800 מיליון דולר ושני מטוסים פרטיים

גריפין גם השקיע בהזדמנויות ארביטראז' הניתנות להמרה באיגרות חוב להמרה. למרות האיסור על ניהול עסקים מהקמפוס, שכנע גריפין את מנהלי בתי הספר לאפשר לו להתקין צלחת לוויין על גג המעונות שלו, כדי לקבל נתוני מניות בזמן אמת.

הוא פתח חשבון תיווך עם 100 אלף דולר שקיבל מסבתו, מרופא השיניים שלו ומאחרים. הקרן הראשונה שלו הושקה ב-1987 עם 265 אלף דולר, ימים לאחר יום הולדתו ה-19. הקרן הושקה בזמן כדי להרוויח מפוזיציות שורט ב"יום שני השחור" של 1987. שנתיים לאחר מכן סיים גריפין את לימודיו.

מהישגים ראשונים לסופרסטאר של גידור

לאחר שסיים את לימודיו ב־1989, עבר גריפין לשיקגו כדי לעבוד עם פרנק מאייר, מייסד Glenwood Capital Investments. מאייר הקצה למסחר מיליון דולר מקרן ההשקעות שלו עבור גריפין, שהרוויח 70% באותה שנה. שנה לאחר מכן, ב-1990, הקים גריפין את קרן הגידור סיטאדל, עם 4.6 מיליון דולר בנכסים לניהול, בסיוע תרומות של מאייר. השקעותיו של גריפין הניבו תשואות של מעל 40% בשנתיים הבאות.

בתחילת שנות ה-2000 הקים גריפין את עושה השוק Citadel Securities. זו מספקת נזילות ומסחר ללקוחות קמעוניים ומוסדיים, המשרתים יותר מ־1,600 לקוחות, כולל רבות מקרנות העושר הריבוניות והבנקים המרכזיים הגדולים בעולם.

במהלך המשבר הפיננסי של 2007-2008, במשך עשרה חודשים אסר גריפין על המשקיעים שלו למשוך כסף, צעד שגרר ביקורת רבה. בשיאו של המשבר הפסידה החברה "מאות מיליוני דולרים בכל שבוע", כך דיווח אז ה-FT. הקרנות הגדולות ביותר ב-Citadel סיימו את 2008 בירידה של 55%, ולאחר מכן התאוששו עם תשואה של 62% ב-2009.

בינואר 2021 ספג גריפין ביקורת רבה על התפקיד שמילאה סיטאדל ב"שורט סקוויז" של גיימסטופ (GameStop). סיטאדל הודיעה כי תשקיע 2 מיליארד דולר בקרן הגידור Melvin Capital, שספגה הפסדים של יותר מ-30% בגלל פוזיציות השורט שלה, במיוחד במניית גיימסטופ.

אבל אז הודיעה בפתאומיות פלטפורמת המסחר רובין הוד, שהייתה פופולרית בעיקר בקרב צעירים, כי תעצור את כל רכישות הני"ע של גיימסטופ מצידה, למעט כיסוי שורט, ותאפשר מכירה שלהם רק אם אלו כבר מוחזקים. מחיר מניית גיימסטופ ירד בחדות זמן קצר לאחר מכן.

שיתוף הפעולה של Citadel Securities עם רובין הוד עמד במוקד ביקורת מצד פרשנים, על הפוטנציאל לניגוד עניינים כאשר עושה השוק גם משתתף בשוק שהוא עושה, ובאופן שפוגע במשקיעים הקטנים יותר.

כיום נחשבת סיטאדל לאחת מחברות ההשקעות האלטרנטיביות המצליחות בעולם, המשקיעות מטעמם של שותפי הון שכוללים מוסדות ציבוריים, פרטיים ומלכ"רים. החברה מעסיקה למעלה מ-2,600 עובדים ומפעילה משרדים בצפון אמריקה, באירופה ובאסיה.

הצלחה, פילנתרופיה ומעורבות חברתית

הונו של גריפין מוערך בכ-30 מיליארד דולר, והוא דורג במקום ה-53 ברשימת האנשים העשירים ביותר בארה"ב של פורבס. נוסף על כך, כבר השנה נכלל ברשימת פורבס של התורמים הנדיבים ביותר באמריקה, הודות ל-1.56 מיליארד דולר שתרם למטרות צדקה שונות, בעיקר בתחומי חינוך, ניידות כלכלית, מחקר רפואי ופוליטיקה.

בין התרומות הבולטות שביצע גריפין 150 מיליון דולר לאוניברסיטת שיקגו, שבעקבותיה נקרא החוג לכלכלה שם על שמו, ו-50 מיליון דולר למועמדים שונים מהמפלגה הרפובליקנית בארה"ב, ביניהם קמפיין הנשיאות של מיט רומני ב-2012, הקמפיינים לנשיאות של דונלד טראמפ ומרקו רוביו ב-2016 ונוספים.

כמו כן, גריפין, במקור מדייטונה ביץ', פלורידה, לקח חלק בקמפיין של מושל פלורידה הנוכחי, רון דה-סנטיס. גריפין תרם 5 מיליון דולר לקמפיין הבחירות החוזר של דה-סנטיס - שבו זכה בפער גדול, ואמר כי יתמוך בו אם ירוץ לבית הלבן בבחירות 2024.

ומתברר שגם לדמוקרטים גריפין תורם מהונו. כך תרם מיליון דולר לקרן אובמה ב-2017, אחרי שזה עזב את הבית הלבן, ו-500 אלף דולר לוועדת ההשבעה של ג'ו ביידן, כך לפי פורבס.

בשנת 2020 הוציא גריפין 54 מיליון דולר על קמפיין שנועד לסכל משאל עם באילינוי על סוגיית המיסוי לתושבי המדינה האולטרה-עשירים. ההוצאה הגדולה השתלמה, וההצעה ירדה מהפרק.

השנה המדהימה של קרן הדגל של סיטאדל באה בעקבות תשואה של 26% ב-2021 ועשרות שנים של ביצועים חזקים.

מיליון דולר שהושקעו בה בתחילת 1990 שווים היום 328 מיליון דולר, לעומת 23 מיליון דולר שהיו מניבים אם היו מושקעים ב-S&P 500.

בשנה שעברה הניבה סיטאדל תשואה של 38.1%, תוך שהיא מציגה ביצועים יוצאי דופן בשעה ששוקי המניות קרסו.

על פי הערכות LCH, קרן קרנות הגידור הוותיקה בעולם, סיטאדל סיימה את 2022 עם נכסים מנוהלים של 62.3 מיליארד דולר, וכך רשמה את הרווח השנתי הגדול ביותר אי פעם על ידי קרן גידור כלשהי.