עמדת היועמ"שית לגבי הרפורמה המשפטית: "פגיעה קשה בבלמים והאיזונים בין הרשויות"

עו"ד גלי בהרב-מיארה ציינה בחוות-דעתה על הרפורמה המשפטית המתוכננת של שר המשפטים יריב לוין: "כל אחד מההסדרים המוצעים מעלה קשיים מהותיים, היורדים לשורש עיקרון הפרדת הרשויות, העצמאות השיפוטית והמקצועיות של הרשות השופטת, ההגנה על זכויות הפרט, שלטון החוק והשמירה על המינהל התקין"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ
היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, מסרה היום (ה') לשר המשפטים יריב לוין את חוות-דעתה בנוגע לרפורמה במערכת המשפט.

לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, כל אחד מההסדרים המוצעים, ובוודאי הצטברותם, יובילו לפגיעה קשה במארג הבלמים והאיזונים בין הרשויות.

לקריאת העמדה המלאה לחצו כאן

"כל אחד מההסדרים המוצעים מעלה קשיים מהותיים, היורדים לשורש עיקרון הפרדת הרשויות, העצמאות השיפוטית והמקצועיות של הרשות השופטת, ההגנה על זכויות הפרט, שלטון החוק והשמירה על המינהל התקין", כתבה בהרב-מיארה. 

הרפורמה המשפטית והבורסה: הציבור הרחב מיהר למכור, המשקיעים המוסדיים בעיקר קנו | ניתוח 
היועמ"שית לנתניהו: עלייך להימנע ממעורבות בקידום המהפכה המשפטית
האיש שעבד לימין שר האוצר נתניהו מתריע מפני נזקי המהפכה המשפטית
השופטת בדימוס פרוקצ'יה: "פוליטיזציה של מערכת השפיטה היא הרס של המערכת"
49 פרופסורים למשפטים בארה"ב בהצהרה חריפה נגד הרפורמה המשפטית בישראל

עוד הוסיפה היועמ"שית כי "קבלת ההסדר המוצע תוביל למבנה משטרי שבו לרשות המבצעת והמחוקקת יש סמכות רחבה ולמעשה בלתי מוגבלת, שאין בה מענה מובנה לחשש אפשרי מפני שימוש לרעה בחקיקה או בחקיקת יסוד לצורך עקיפת הביקורת השיפוטית, או לפגיעה במאפייניה הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית". 

בהרב-מיארה ציינה כי השינויים שמבקשת הממשלה לבצע במערכת המשפט חריגים לעומת מדינות דמוקרטיות בעולם, והזהירה כי הם משנים את תפיסת המערכת המשפטית כמערכת מקצועית, עצמאית וא-פוליטית.

"אין חולק על מרכזיותו של עיקרון שלטון הרוב בחברה דמוקרטית", כתבה היועמ"שית. "בצד זאת, תובנה יסודית במשטר דמוקרטי היא כי רשויות השלטון אינן יכולות להחזיק בכוח בלתי מוגבל, המהווה מתכון בטוח לפגיעה בזכויות אדם ובמינהל תקין. לכך אין מענה בתזכיר המוצע". 

השלכות בינלאומיות

בנוסף מתריעה בהרב-מיארה על ההשלכות הבינלאומיות: "מערכת המשפט הישראלית היוותה עד כה 'חומת מגן' משפטית שהגנה על מעמדה של מדינת ישראל ועל יכולתה לקדם את האינטרסים שלה בפורומים בינלאומיים שונים". 

לעמדת היועצת המשפטית, "שילוב ההוראות יוביל לביטולה המעשי של הביקורת השיפוטית החוקתית בישראל". לדבריה, "שינויים משטריים דרמטיים הנוגעים למאפיינים הדמוקרטיים הגרעיניים של המדינה, צריכים להיעשות בהליך שקול וסדור לגיבוש הסדר מאוזן ומקיף, לאחר עבודת מטה מעמיקה, תוך התייעצות עם כל הגורמים הרלוונטיים".

בהרב-מיארה ציינה גם כי שר המשפטים לוין ביקש ממנה להתייחס לתיקוני החקיקה בתוך שלושה ימים, והיא הבהירה לו, לאחר בחינה ראשונית, כי לא ניתן לקיים בחינה מקצועית של "הסדר המשנה באופן יסודי את דמותה המשטרית דמוקרטית של המדינה" בלוח זמנים זה.

היועמ"שית אמרה לשר המשפטים בפגישה בה נמסרה לו חוות-הדעת, כי היא מציעה לגבש הסדר מקיף ומאוזן במסגרת חוק יסוד: החקיקה, וכי מערך הייעוץ והחקיקה והיא ערוכים להקדיש את כל המשאבים הדרושים ולהקים צוות מקצועי ייעודי על-מנת לגבש בהקדם הצעה ממשלתית.

חוות-הדעת גובשה בהובלת המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-חוקתי), עו"ד אביטל סומפולינסקי.