השבוע החמישי ברציפות: המחאה נגד המהפכה המשפטית נמשכת

ההפגנות מתקיימות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, מצומת גמא בצפון ועד אילת; ראש האופוזיציה יאיר לפיד מפגין בחיפה • בין הנואמים בהפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב: ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי, יזם ההייטק חגי שטדלר ויו"ר אגודת הלהט"ב הילה פאר

ההפגנה המרכזית נגד הרפורמה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: איתי ארבל
ההפגנה המרכזית נגד הרפורמה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: איתי ארבל

ההפגנות נגד המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה בראשות בנימין נתניהו יתחדשו הערב (שבת), בפעם החמישית ברציפות, בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, מצומת גמא בצפון ועד אילת. גלובס מעדכן מהשטח.

20:49

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, נאמה הערב בהפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב: "עבורנו, הקהילה הגאה, זו מלחמה על החיים שלנו", אמרה. פאר ציינה כי עבור קהילת הלהט"ב בית המשפט היה המקום הראשון בו הם היו שווים. "בית המשפט עמד לצידנו הרבה לפני הכנסת או ממשלה כלשהי, ועבור חלקנו - אפילו לפני המשפחות שלנו".

20:17

עשרות אלפים רבים מפגינים בשעה זו ברחוב קפלן בתל אביב. במקביל מפגינים אלפים במוקדים רבים ברחבי הארץ.

המפכ"ל לשעבר, רוני אלשיך, אמר בהפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה בתל אביב: "כשומר מצוות אני חייב להודות כי אין גם שום דבר 'יהודי' במה שמוצע כיום! אין בתוכנית הזאת שום מרכיב החותר לתיקון. את כל החסמים מנסים להסיר היום באחת. כל הכוח מועבר לרשות המבצעת ללא רסנים. זו תוכל לעשות ככל העולה על רוחה. מה שלא חוקי יהפוך לחוקי תוך ימים, ואם צריך - יעוגן בחוק יסוד".

ההפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: אור אדר
 ההפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: אור אדר

אלשיך הוסיף "כיהודי מאמין ושומר מצוות, אני חש בושה שבשל התנהגות הפוליטיקאים, אני שומע טענות חוזרות ונשנות לפיהן הציבור הדתי הפך להיות 'חומת המגן' של השחיתות הציבורית. בשבועות האחרונים פונים אליי עוד ועוד דתיים-לאומיים, חלקם רבנים, חלקם ציינו כי הצביעו למפלגות הקואליציה, והם מרגישים מצוקה".

עוד אמר אלשיך: "ריסון הכוח הוא ערך יהודי בסיסי ועמוק, שאסור לנטוש אותו! עיון בתנ"ך מחדד מה קורה כאשר המלך נאחז בשררה, וכיצד הכוח משחית". 

"אנחנו רגע לפני משבר חוקתי או ערב כינון חוקה": ראיון עם ד"ר מיכה גודמן | ראיון 
סקר גלובס: אלה השינויים שהציבור רוצה לראות במערכת המשפט 

19:39

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיע להפגנה בחיפה. בני גנץ מגיע להפגנה בירושלים.

לפיד אמר בהפגנה: "מכל הארץ הגיעו אנשים להגיד שהם לא רוצים לחיות במדינה שבה אנשים שעובדים פחות חשובים מאנשים שלא עובדים, ואנשים שמתגייסים לצבא פחות חשובים מאלה שלא מתגייסים לצבא, ואנשים שלא שומרים על החוק יותר חשובים מאלה שכן שומרים על החוק. נילחם פה ברחובות, בכנסת, בבתי המשפט. נציל את המדינה שלנו".

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד בהפגנה בחיפה / צילום: אלעד גוטמן
 יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד בהפגנה בחיפה / צילום: אלעד גוטמן

19:19

אלפי צועדים בשעה זו ברחובות תל אביב בדרך להפגנה המרכזית ברחוב קפלן. בחיפה מפגינים אלפים.

17:21

ההפגנות נגד המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה בראשות בנימין נתניהו יתחדשו הערב (שבת), בפעם החמישית ברציפות, בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, מצומת גמא בצפון ועד אילת. ראש האופוזיציה יאיר לפיד צפוי להגיע להפגנה שתתקיים בחיפה.

ההפגנה המרכזית תחל בשעה 19:00 ברחוב קפלן בתל אביב במקביל להפגנה מצומצמת בכיכר הבימה. קודם לכן, בשעה 18:00 תצא צעדת מחאה מחניון רידינג בתל אביב למקום ההפגנה. העליות למחלף השלום בנתיבי איילון, מצפון ומדרום ורחובות במרכז תל אביב ייחסמו בשעות אחר-הצהריים. בימת ההפגנה המרכזית הועברה השבוע לפינת הרחובות קפלן ודה וינצ'י, והמפגינים יתפרסו לאורך רחוב קפלן ואבן גבירול.

בהפגנה המרכזית ינאמו רון חולדאי, ראש העיר תל אביב-יפו; יזם ההייטק חגי שטדלר, ממארגני מחאת "יהדות ודמוקרטיה בדיבור אחד"; יו"ר אגודת הלהט"ב, הילה פאר; והעיתונאית אור-לי ברלב. הנואם המרכזי בהפגנה של התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה הוא מפכ"ל המשטרה לשעבר, רוני אלשיך.

את ההפגנות מוביל "מטה המאבק" המאגד ארגונים רבים, חלק ותיקים וחלקם קמו לצורך המאבק במהפכה המשפטית: מחאת ההייטקיסטים הכוללת יזמים, משקיעים ומנהלי קרנות, "מחאת הגלימות השחורות" של עורכי הדין, מחאת הסטודנטים, מחאת החלוקים של הרופאים, ארגוני נשים  וארגוני להט"ב, לצד תנועות המחאה הדגלים השחורים, קריים מיניסטר, צו אזרחי להצלת הדמוקרטיה, קומי ישראל, "כהניזם לא בבית ספרנו", מפקדים למען בטחון ישראל, ישראל חופשית, ארגוני זכויות אדם וארגוני שותפות יהודית ערבית.

קבוצה שהתארגנה לצעוד יחד בהפגנות היא זו של דתיים ציוניים תחת הכותרת "יהדות ודמוקרטיה בדיבור אחד", שבין מארגניה חגי שטדלר שינאם כאמור בהפגנה המרכזית.

המפגינים לובשים חולצות עליהן הודפס "דתיים. ציוניים. דמוקרטיים". בקבוצת הוואטסאפ שהוקמה למטרה זו נכתב: "עזרו לנו להפיץ את הבשורה, שיש עדיין ציונות דתית שרואה את תורת ישראל הולכת יד ביד עם ערכי מגילת העצמאות. שמאמינה שצריך שינוי, אבל לא בכפייה אלא מתוך הסכמה רחבה".

מארגני מחאת קפלן מסרו: "ישראל נמצאת צעד אחד מהפיכתה לדיקטטורה ללא דרך חזרה. כפי שהנשיא מקרון הבהיר לנתניהו - אם תוכנית הרשע שלו תעבור, ישראל תחדל מלהיות דמוקרטיה. זהי שעת מלחמה על הבית, על ערכי מגילת העצמאות, על החופש והשוויון".

בין מוקדי המחאה הערב (רשימה חלקית): ירושלים, באר שבע חיפה ואשדוד וכן רעננה, מודיעין, ראש פינה, כברי, כרמיאל, נתניה, נוף הגליל, ראשון לציון, גדרה, בית שמש, פתח תקווה, עין יהב, גשר בית השיטה, עפולה וכפר סבא. במקביל, ישראלים המתגוררים בחו"ל מצטרפים למחאה ומפגינים היום כאות סולידריות במחאת הענק בישראל נגד הממשלה.

חוות-דעת היועמ"שית: ההסדרים המוצעים יובילו ל"פגיעה קשה במארג הבלמים והאיזונים בין הרשויות"

השבוע נמשכו הדיונים בוועדת החוקה על-מנת לקדם את הרפורמה במהירות. ביום חמישי פרסמה היועצת המשפטית לממשלה חוות-דעת, לפיה נתניהו מצוי בניגוד עניינים ואינו יכול לעסוק בקידום הרפורמה, מאחר שהיא מיטיבה עם ענייניו המשפטיים.

בחוות-הדעת לגבי הרפורמה כתבה היועמ"שית כי כל אחד מההסדרים המוצעים, ובוודאי הצטברותם, יובילו ל"פגיעה קשה במארג הבלמים והאיזונים בין הרשויות"; וכי "תובנה יסודית במשטר דמוקרטי היא שרשויות השלטון אינן יכולות להחזיק בכוח בלתי מוגבל, המהווה מתכון בטוח לפגיעה בזכויות אדם ובמינהל תקין. לכך אין מענה בהצעות".

היום (שבת) התייחס עו"ד ד"ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית חממשלה, לרפורמה המשפטית, במסגרת כנס של לשכת עורכי הדין. ד"ר לימון הוא זה שכתב את חוות-הדעת על ניגוד העניינים של נתניהו והיה שותף לחוות-הדעת נגד הרפורמה. "בוא נתאר מצב היפותטי. השר מביא חוק בלתי חוקי. היועמ"ש טוען שהחוק לא חוקי. הולכים לבג"ץ, השר מיוצג על-ידי עורך דין פרטי, והשופט - שמונה על-ידי הקואליציה - מחליט שהחוק בלתי חוקי. אז השר אומר 'אין בעיה, יש פסקת התגברות'. לכן, בשום תחנה ברפורמה אין איזונים ובלמים".

על טענתם של נתניהו ושר המשפטים יריב לוין כי היועצים המשפטיים נמצאים בעצמם בניגוד עניינים, השיב ד"ר לימון: "הממשלה מינתה אותי כדי לשמור על שלטון החוק, על זכויות אדם ועל אופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל. אנחנו לא בניגוד עניינים, אנחנו ממלאים את תפקידנו".

על האיומים הגוברים על היועמ"שית גלי בהרב-מיארה והביקורת על מערך הייעוץ המשפטי, אמר ד"ר לימון: "היועמ"שית מקצוענית ומשפטנית מעולה, יש לה אומץ רב. היא באמת באה לעבוד עם הממשלה, אבל לפעמים צריך להגיד מה אי-אפשר. לא נעים להיות תחת מתקפה, אבל אם זה המחיר שאנחנו צריכים לשלם כדי לשמור על שלטון החוק, אנחנו נשלם אותו".