הפיכה כלכלית? באוצר דווקא לא מתרגשים מהמינויים של נתניהו לשיחות עם סוכנויות הדירוג

מינויו של רון דרמר, השר לעניינים אסטרטגיים ומקורבו של נתניהו, לנציג הממשלה בדיונים עם סוכנויות דירוג האשראי בעניין הרפורמה המשפטית, לא הפתיע את אנשי האוצר • "במקרה הזה מדובר באירוע פוליטי נטו. ולכן, אני לא רואה בעיה שבסוגיה הזו אכן עומד חבר ממשלה מול הסוכנויות", מסביר בכיר לשעבר במשרד

רון דרמר / צילום: Associated Press, Amir Cohen/Pool
רון דרמר / צילום: Associated Press, Amir Cohen/Pool

במשרד האוצר מסרבים להתרגש מסערת מינויו של רון דרמר, השר לעניינים אסטרטגיים ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לנציג הממשלה בדיונים עם סוכנויות דירוג האשראי בכל הנוגע לרפורמה המשפטית. המהלך עורר ביקורת משום שעל הקשר מול סוכנויות הדירוג אחראי החשב הכללי באוצר, אלא שמספר גורמים באוצר, בהווה ולשעבר, דווקא חושבים שמדובר בהחלטה סבירה ומקובלת.

השורטיסטים התנפלו, המניות צנחו: טלטלת אדאני בהודו עלולה להגיע לחיפה 
טדי שגיא קנה וילה ב־100 מיליון שקל ברחוב היוקרתי במדינה | בלעדי

"בכל ביקור של סוכנויות דירוג האשראי בארץ תוכנית הביקור כוללת, לצד פגישות עם הגורמים המקצועיים, גם תוכנית של פגישות עם גורמים פוליטיים מהקואליציה והאופוזיציה", מסביר גורם בכיר לשעבר במשרד האוצר. לדבריו, "במקרה הזה מדובר באירוע פוליטי נטו. ולכן, אני לא רואה בעיה שבסוגיה הזו אכן עומד חבר ממשלה מול הסוכנויות".

הגורם שהיה מעורב במגעים מול סוכנויות דירוג האשראי מסביר כי "הרי החשכ"ל לא יכול לענות איך מתכוונים לפעול בממשלה, האם מתכוונים להתפשר, או בעניין שאלות על המתכונת של הרפורמה. לכן, אין בעניין הזה שום בעיה בעיניי. אף עדיף שכך".

במשרד האוצר מסרבים להתייחס באופן רשמי להחלטה של נתניהו להציב את דרמר כאיש שאמור להפיג את חששות הסוכנויות סביב רעידת האדמה המשפטית. גם שר הכלכלה, ניר ברקת, צפוי להיות מעורב במגעים. מאחורי הקלעים, אנשי האוצר לא נפלו מהכסאות כששמעו על ההחלטה. לפי עמדה זאת, שיחות של פוליטיקאים מול סוכנויות הדירוג בעניין שכזה הן לא אירוע חריג. וממילא, פקידי האוצר לא אמורים להשיב לסוכנויות על שאלות פוליטיות.

"זה לא ביג דיל"

עדיין לא ברור כיצד בדיוק תתבצע ההפרדה בין אנשי החשב הכללי לבין חברי הממשלה בדיונים מול סוכנויות הדירוג הבינלאומיות. כרגע, לא נראה שההפרדה תהיה הרמטית. ייתכן שבחדר הישיבות, מול נציגי הסוכנויות, יישבו אנשי המקצוע והפולטיקאים צד אל צד. ובכל אופן, אף אחד מהצדדים לא סבור שנציגי השלטון יחליפו למעשה את האוצר. "זה לא ביג דיל", אמרו בשורה התחתונה.

מנגד, לא כולם בסביבת האוצר חושבים שמדובר בעניין פעוט. שאול מרידור, לשעבר ראש אגף תקציבים באוצר, התייחס בשבת לנושא בחשבון הטוויטר שלו: "כאילו אין דרגי מקצוע… אני בטוח שבבתי ההשקעות ובסוכנויות הדירוג שליחת שרים (אפילו אם הם מוכשרים) במקום דרגי מקצוע זו נורה אדומה גדולה ומהבהבת. תעצרו את הדהירה לתהום!", כתב מרידור.

מרידור הצטרף לאזהרות כנגד השינויים במערכת בתי המשפט שהשמיעו נגידי בנק ישראל לשעבר, קרנית פלוג ויעקב פרנקל, כמו גם בית ההשקעות ג'יי פי מורגן ומאות כלכלנים בכירים בישראל ובעולם.