"טאקוס לואיס": כאן תמצאו את האוכל המקסיקני הכי אותנטי כיום בישראל

המנות, הקינוח והשתייה בטאקריה הירושלמית - כולם נעשים בעבודת יד, ונשענים על הידע וזיכרונות הילדות ממקסיקו של אחד השפים

מנת טאקו אל פסטור ב''טאקוס לואיס'' / צילום: דן פרץ עבור קייטן
מנת טאקו אל פסטור ב''טאקוס לואיס'' / צילום: דן פרץ עבור קייטן

על "טאקוס לואיס"

שפים: יטי לוסון ולואיס קרוז
סוג מטבח: מקסיקני
סוג תפריט: צהריים וערב
מספר מנות בתפריט: 10
טווח מחירים: 14-26 שקלים
כשר: כן
עיצוב פנים: שרון סיטון ויעקב טאנוס (סיטון + טאנוס)
כתובת: שלומציון המלכה 11, ירושלים
טלפון: 02-6639992
ימים ושעות פעילות: ראשון-חמישי 12:00-21:00
להזמין מקום מראש: לא

"טאקוס לואיס" היא מסעדת אוכל רחוב מקסיקנית, המגישה טורטיות בעבודת יד. את הטאקריה הירושלמית פתחו לפני ארבע שנים השף המקסיקני לואיס קרוז והאחיות לאה סטופר והשפית יטי לוסון. סטופר, שמנהלת את המסעדה, נשואה לקרוז.

טאקו הוא מאכל מקסיקני מסורתי המבוסס על טורטיות קטנות, עשויות מתירס (בדרום מקסיקו) או חיטה (בצפון), עליהן מונח בשר, עוף, דגים, ירקות, סלסה ועוד. לוסון משרה תירס במשך לילה, טוחנת אותו במטחנה מסורתית של אבני ריחיים, מבשלת ומשטחת לטורטיות רכות.

לא רק הטורטיות מיוצרות במקום, אלא גם המליות, הסלסות והממרחים, הנאצ'וס (צ'יפס טורטיה) והפריחולס (ממרח שעועית).

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

למה בחרנו בה?

זאת לא עוד טאקרייה אינסטנט, אלא בית אוכל ייחודי; שניכר שבכל פרט ופרט במסעדה הושקעה מחשבה מתוך רצון להגיש אוכל אותנטי עד כמה שניתן. כל זה מתאפשר אודות הידע, הזיכרונות והמתכונים שקרוז מביא איתו מהבית. לוסון נשענת על הידע הזה, וביחד הם צוות מנצח.

ועוד שני דברים שכדאי לדעת על המקום: האחד: 90% מתפריט המסעדה הוא "גלוטן פרי". השני: בצהריים תוכלו לסגור כאן ארוחה במחיר הכי הוגן שיש, 48 שקלים לשלושה טאקוס ומיץ תוצרת בית.

ביו שפים

יטי לוסון, 45, נולדה בירושלים. אהבתה לבישול הובילה אותה אחרי הצבא ללימודי בישול במכללת הדסה בירושלים. עם סיומם, היא נסעה עם בעלה לניו יורק, שם היא עבדה בין השאר בפיצרייה "אוטו" של השף מריו בטאלי, ובמקביל התאהבה במטבח המקסיקני. כשחזרה לארץ עבדה כטבחית בכמה מסעדות בירושלים. ב-2011 היא הקימה קייטרינג שמתמחה באוכל מקסיקני. בשלב הזה, היא ואחותה הצעירה לאה, שניהלה בשנים אלו מסעדות בניו יורק, התחילו לחלום בשיחות טלפון טרנס אטלנטיות על מסעדה מקסיקנית משלהן. ב-2016, כשלאה ובעלה לואיס שבו לישראל, השלושה החלו לעשות סדנאות אוכל מקסיקניות, שהיו הבסיס לטאקוס לואיס שנפתחה ב-2018.

לואיס קרוז (39), שעל שמו נקראת המסעדה, נולד בוואחקה (Oaxaca) שבדרום מקסיקו. כתבה שקרא אודות השף הספרדי פארן אדריה הציתה בו החלום להיות שף. הוא למד בישול בבית ספר בוואחקה, וכשסיים את לימודיו החל לעבוד בכמה מסעדות בעיר. ב-2011 הוא נסע לעבוד בניו יורק, בקונדיטוריה שניהלה לאה, לימים אשתו.

מנת הדגל

● טאקו אל פסטור

הטאקו שווארמה הגיע למקסיקו עם המהגרים מלבנון. במקור, הכינו אותה מכבש, אך מכיוון שמדובר בבשר יקר במקסיקו הוא הוחלף בחזיר, שממנו מכינים את האל פסטור במקסיקו עד היום. בטאקוס לואיס מכינים את המנה משווארמה הודו ואננס טרי, המושרים במרינדת תבלינים אדומה ("אצ'יוטה"), המבוססת על פלפלים וקליפות לימון ותפוז. ההודו והאננס נצלים יחד על שיפוד מסתובב וברגע ההזמנה קרוז פורס מהם נתחים דקים, מניח אותם על טורטיה, מוסיף סלסה עגבניות או ירוקה ("ורדה") חריפה, כוסברה ובצל ומגיש בצד מלפפון, צנונית ופלח ליים (18 שקלים).

מנת האינסטגרם

● טאקו באחה

מקורו של הטאקו המרהיב הזה, שמבוסס על דג קוד מטוגן בבלילת בירה, הוא בבאחה קליפורניה (Baja California), השוכנת במערב-צפון מקסיקו, ליד הים. הוא הגיע לשם עם המהגרים מיפן, שהביאו עמם למדינה את טכניקת הטמפורה (ציפוי בבלילה וטיגון בשמן עמוק). בטאקוס לואיס הוא מוגש עם מיונז צ'יפוטלה, סלסה מאצ'ה שעשויה מפלפלים מיובשים ומעושנים, וסלט כרוב סגול שמעטר את כל הטוב הזה (15 שקלים).

מנת טאקו באחה / צילום: דן פרץ עבור קייטן
 מנת טאקו באחה / צילום: דן פרץ עבור קייטן

הקינוח

● צ'ורוס

הסופגניות הספרדיות האהובות מגיעות כאן בצורת שלושה נקניקי בצק ארוכים, המצופים בתערובת סוכר וקינמון. הן מוגשות לוהטות בשקית חומה, לצד רוטב שוקולד נפלא. את השוקולד לרוטב לוסון מכינה במקום מפולי קקאו שהיא טוחנת עם סוכר, קינמון ושקדים. התוצאה: שוקולד מריר, בעל מרקם גס ולא מעובד (18 שקלים).

תפריט יין ואלכוהול

לא מגישים כאן יין, אבל אוסף משקאות המזקל (Mezcal) עשיר. את המשקה האלכוהולי המקסיקני, המיוצר מצמח האגבה, תוכלו לשתות בצ'ייסר, בבקבוק, או לטעום אותו בתוך אחת מהמרגריטות המוגשות כאן. טעמתי את המרגריטה תמרהינדי, שהיתה מוצלחת מאוד (28 שקלים).

נוסף על המרגריטות, מדי יום מכינה לוסון שלושה משקאות עונתיים מתחלפים, המכונים "אגווה פרסקה" (מים טריים). "במקסיקו, בכל פינת רחוב יש דוכן אגווה פרסקה" מסביר קרוז. "המקסיקנים לא שותים מים, הם אוהבים מתוק". המשקאות מוגשים בכלי זכוכית גדולים, כמו בארץ המקור. טעמתי את ה"הורצ'טה" המרענן - משקה על בסיס חלב אורז, שקדים וקינמון, שמכינים במקום (14 שקלים).

השירות

טאקוס לואיס הוא מקום מתוקתק, גם בשעות העומס בצהריים. השירות עצמי: בוחרים טאקוס, מזמינים בקופה, עוברים לעמדת הרכבת הטאקוס - ואם רוצים, בוחרים אילו תוספות לשים בטורטיה: חריף, גוואקמולי, כוסברה, בצל, סלסות במנעד חריפות שונה, איולי ועוד. עד שתגלו איך אתם אוהבים את הטאקו שלכם, מומלץ לזרום עם המלצת השפים. הם יודעים מה טוב.

מה עוד אכלנו?

עסקית של 3 טאקוס ומשקה: טאקו אל פסטור, טאקו באחה, טאקו לשון, הורצ'טה (משקה חלב אורז, שקדים וקינמון)  - 48 שקלים
טוטופוס (טורטיה צ'יפס וגוואקמולי) - 22 שקלים
צ'ורוס - 18 שקלים

סה"כ לאדם (ללא טיפ ואלכוהול): 88 שקלים