"סומסומיה": מסעדה ששווה בשבילה להדרים עד למצפה רמון

כשפותחים את הדלת של המקום, מגלים מטבח פתוח, חלל אינטימי, שוקק אנשים יפים ומגוונים, מחבתות רוחשות, ריחות טובים של אוכל ים תיכוני ושמחה מדבקת

עראייס טבעוני ב''סומסומיה'' / צילום: מרב סריג
עראייס טבעוני ב''סומסומיה'' / צילום: מרב סריג

על "סומסומיה"

שף: אבישי נגר
סוג מטבח: ים תיכוני
סוג תפריט: צהריים וערב
מספר מנות בתפריט: 16
טווח מחירים: 28-145 שקלים
כשר: כושר סטייל (ללא תעודת הרבנות)
עיצוב פנים: רויטל ינאי
כתובת: נחל ציה 7, מצפה רמון
ימים ושעות פעילות: א'-ב', ה'-שבת: 13:00 עד אחרון הלקוחות, ו': 17:00 עד אחרון הלקוחות
טלפון: 052-8080370
להזמין מקום מראש: לא (למעט בימי שישי)

"סומסומיה" היא מסעדה קטנה במרכז המסחרי הישן של מצפה רמון, מעין פונדק דרכים צעיר ועדכני. היא הוקמה על ידי ארבעה שותפים, כולם הגיעו למצפה רמון לפני מספר שנים ומתגוררים בה כיום: השף אבישי נגר, הסו־שף שרון בריק, המעצב הגרפי ינון ביטון, והמוזיקאי שרון מאור.

הסיפור של סומסומיה מתחיל בשנת 2020, כשביטון ונגר השיקו מיזם אוכל "קליל וכיפי, בלי כוונות ומטרות גדולות", בחצר גסט האוס ברובע "דרכי הבשמים" ביישוב (הגסט האוס שייך לשותף השלישי, שרון).

המיזם פעל בסופי שבוע בלבד והציע אוכל שבושל על גריל וכירה ניידת והופעות של מוזיקאים ואמנים מקומיים. בקורונה הם בישלו ואירחו בדירה ששכרו בעיר, עד שהמועצה סגרה להם את המקום.

השלב הבא באבולוציה של המיזם היה אירועים בשטח. במקביל הם חיפשו חלל קבוע לפתוח בו מסעדה. לפני חודשיים, על חורבות "קפה נטו" בעיר, הם פתחו את סומסומיה (כלי מיתר בדואי, שבו נתקלו נגר וביטון כששהו יחד בסיני) - בית אוכל שמציע מטבח ים תיכוני המבוסס ברובו על חומרי גלם מן הצומח.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

למה בחרנו בה?

כבר מרחוק, כשרואים את האור החם הבוקע מחלון המסעדה הקטן, הלב רוצה פנימה. כשפותחים את הדלת, תחושת החמימות מתחזקת: מטבח פתוח, חלל אינטימי, שוקק אנשים יפים ומגוונים, מחבתות רוחשות, ריחות טובים של בישול ושמחה מדבקת.

אין כמעט מסעדות במצפה רמון - וכאלה שאפשר לבלות ולאכול בהן טוב, עוד פחות. מהבחינה הזאת, הסומסומיה היא פרח מדברי, כמעט נס במונחים אזוריים. בכלל, יש תחושה שמשהו קורה במצפה - וארוחת ערב בסומסומיה מזמינה אותך להיות חלק מהדבר הזה.

ביו שף

השף אבישי נגר, בן 35, נולד וגדל בקיבוץ אפיקים בעמק הירדן. למטבחים מקצועיים הוא הגיע לדבריו "בטעות": הוא בא להחליף שוטף כלים במסעדת "על הנהר" בכניסה לקיבוץ כנרת, ונשאר שם חמש שנים, בהן שלוש שנים כטבח. בהמשך הוא עבד בכמה מסעדות באזור הכנרת. ב־2011 הכיר את גיא בן שמחון, אז השף של מסעדת "מרינדו" בעין גב, והשניים החלו לעבוד יחד. בהמשך, כשבן שמחון פתח במושב חד נס את מסעדת השף "וילה וי", נגר שימש כסו־שף שלו במשך שבע שנים.

ב־2017 הוא נסע לסן קריסטובל דה לאס קאסאס במקסיקו כדי לפתוח את "קקטוס" - מסעדה ישראלית. אחרי שנה וחצי הוא חזר לארץ ופתח עם בן שמחון את "גליאנו", מסעדה איטלקית במתחם "גליליון" שבעמק החולה.

כשגליאנו נסגרה, נגר החליט לנסוע בעקבות האהבה והעתיק את מגוריו למצפה רמון, שמושכת אליה בשנים האחרונות צעירים רבים.

במהלך לימודי פילוסופיה במדרשה מקומית הוא פגש את ינון ביטון. כטבח, חרה לו שאין במקום תיירותי כמו מצפה רמון מקום טוב לאכול בו, אז יחד עם ביטון הם השיקו מיזם אוכל, שפעל בשבתות בלבד. משבת לשבת הוא משך אליו קהל; לימים, הוא יתפתח למסעדת סומסומיה, שנפתחה בדצמבר 22.

כטבעוני בעברו וכיועץ לבריאות טבעית ברוח הרמב"ם, נגר אוהב להגיש מנות שהערכים התזונתיים, הטעמים והמרקמים הטבעיים שלהן נשמרים. זהו אוכל נא או מבושל קלות, המבוסס ברובו על הצומח ועל חומרי גלם פשוטים ונגישים, שאפשר למצוא בכל סופר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מנת הדגל

● קריספי ניוקי

במקום לחלוט את הניוקי במים רותחים ולרכך אותם, נגר צורב את כופתאות תפוחי האדמה במחבת עם שמן זית, עד שהן מקבלות מעטפת פריכה ופציחה. אחר כך הוא משדך להן רוטב שעשוי מקרם קוקוס, פטריות פורטבלו, שמן כמהין, עלי מנגולד, בצל ירוק ובלסמי מצומצם (60 שקלים).

מנת האינסטגרם

● עראייס טבעוני

עראייס, פיתה צלויה ממולאת בבשר טחון, היא מנה פופולרית מאוד בישראל בשנים האחרונות, שזוכה לגרסאות רבות. בסומסומיה העניקו לה גרסה טבעונית, שלא נופלת מהבשרית. שלוש מליות טבעוניות מכין נגר, תלוי בעונה ובשוק: פטריות, בצל מקורמל ועשבים; "מעורב ירושלמי" מכרובית וחצילים, עם לימון כבוש, אריסה ומנגולד; ו"אסאדו" של כרוב סגול בבישול ארוך ביין ועשבי תבלין. אנחנו טעמנו את מלית הפטריות. היא קיבלה חיזוק משמעותי מהתוספות והרטבים הצבעוניים שמוגשים עם הפיתה ועליה: טחינה־עמבה, לימון כבוש, אריסה, בצל מוחמץ ועשבים טריים (60 שקלים).

הקינוח

מקופלת

בשל תקנות רישוי עסקים לבתי אוכל, לא ניתן להכין במקום קינוחים ואלה מסופקים למסעדה מבחוץ, על ידי קונדיטור חיצוני. "היה לנו חשוב להגיש בסיום הארוחה ביס מתוק וברמה טובה", אומר נגר. שלושה קינוחים מוגשים בסומסומיה, המביאים עמם דרישת שלום מהאייטיז: מקופלת (מוס וניל ושוקולד מקופלת עם גנאש שוקולד), עוגת גבינה ועוגת מוס "טרי קולד". טעמנו את המקופלת, שדמתה יותר לעוגת ביסקוויטים - וככזאת, היא לגמרי עשתה את העבודה (48 שקלים). בהמשך, מבטיח נגר, יהיה כאן גם קינוח טבעוני: עוגת "גבינה" מקשיו מותסס.

תפריט היין

תפריט היין המתגבש כאן מבקש לספר את הסיפור של יקבי הנגב ושל אזור היין ההיסטורי המתחדש, הנחשב לאחד מאזורי הגידול המאתגרים והייחודיים בעולם. תמצאו בתפריט של סומסומיה כשמונה יינות של שני יקבים מקומיים מתחלפים, בהם "יקב פינטו" מירוחם, "יקב נבאטו" מחוות צל מדבר, "יקב ננה" ממצפה רמון, "יקב מדבר" מערד, "יקב כרם שיזף" של הסופר והעיתונאי צור שיזף ועוד.

לא רחוק מסומסומיה, ברובע דרכי הבשמים שבעיר, פתח לאחרונה אחד השותפים (ביטון) את "מדבר יין", בר יין מקסים ושובה לב, שמציע רק יינות מדבריים. מומלץ בחום לבקר גם בו.

השירות

כמסעדה שהיא גם מקום בילוי, סומסומיה היא מקום שמח ולא פורמלי. מהרגע שמקבלים אותך ועד הביס האחרון - היחס הוא אישי, קרוב, מחבר. מקום שהאנשים בו לא פחות חשובים מהאוכל.

מה עוד אכלנו?

לחם ניגובים עם ממרחים משתנים - 28 שקלים
סלט חסות צבעוני - 50 שקלים
פולנטה תירס טרי - 50 שקלים
קריספי ניוקי - 60 שקלים
עראיס טבעוני - 60 שקלים
מקופלת - 48 שקלים

סה"כ ל־2 סועדים (ללא טיפ ושתייה): 296 שקלים