הקיבוץ הדרומי שתמצאו בו מאפייה מופתית וגבינה שמיוצרת רק פעם בשנה

מעמול הפרג הכי טעים שאכלנו, חנות עם רהיטי וינטג' נדירים, כיכר קממבר שהתחפשה לכלנית ומרבדי פרחים בתחילת העונה • בדרך לפסטיבל דרום אדום עצרנו בקיבוץ בארי - וגילינו יקום מקביל • חגית אברון תופרת יום

גבינות של מחלבת בארי ופיקניק מול הנוף / צילום: יהל בטיטו
גבינות של מחלבת בארי ופיקניק מול הנוף / צילום: יהל בטיטו

אתחיל באזהרת מסע. שום מרבץ כלניות סודי או סלסילת פיקניק אינם שווים את זמן הפקק המשתרך כנחש בסופי שבוע בדרך לאתרי הפריחה של פסטיבל דרום אדום. על כן המלצתי הגורפת היא לפרגן לעצמכם ביום חופש באמצע השבוע, ליטול עמכם חבר או חברה, לנסוע בכביש פנוי ולהגיע לקיבוץ בארי, שם מצפים לכם עינוגים ופינוקים, בהם קונדיטוריה מופתית, מחלבה שמכינים בה גבינה מיוחדת לפסטיבל, חנות רהיטים עם סיפור וכל מה שטוב לקחת לטיול בין כלניות.

10:00 | מעמול פרג חלומי

את הבוקר התחלנו במאפיית ללוש של יקי שגיא מקיבוץ בארי, אופה מדופלם שחובבי עוגות ומגדנות ממולאים בפרג לוחשים את שמו בהערצה. אפתח כאן סוגריים ואגיד כחובבת פרג מושבעת: שגיא אופה את מעמול ופרסבורגר הפרג הטעימים ביותר שבאו אל פי. חוץ מזה כדאי להגיע עד ללוש בשביל מארז הפיקניק, שגם מספקת תמונה שווה לאינסטוש.

מארז פיקניק של ללוש / צילום: יקי שגיא
 מארז פיקניק של ללוש / צילום: יקי שגיא

עד שתקבלו את המארז מומלץ לשבת אצל יקי ולבהות במלאכת ציפוי עוגות הגבינה, אפיית עוגות השמרים שריחן מוציא את הקיבוצניקים מדעתם והרכבת המילפיי. ללוש, חשוב לציין, אינה בית קפה, אך יקי והקונדיטוריות קרן ובר מקבלים בשמחה את הבאים לאסוף את המארז, מכבדים אותם באותו מעמול מופתי, מזמינים לשבת על כיסא מאולתר ולשמוע קצת על מארג החיים העדין בבארי. מצד אחד גן עדן, ומהצד השני החיים בצל הצבע האדום שמעת לעת מטלטל את השגרה.
מאפיית ללוש. קיבוץ בארי. להזמנת מארז פיקניק, 054-7918946.

11:00 | נגרייה שהפכה לממלכה

עד שמאפה הספנקופיטה שלנו (שבלול פילו ממולא בתרד וגבינות) הגיח מהתנור, שוגרנו לעשות סיבוב ולבקר את יונת בחנות הרהיטים עיונה - סיפור פשוט בעץ. בדרך עקבנו אחר טור מרבה רגלים של ילדים שקיפצו לכיוון חדר האוכל של הקיבוץ השיתופי, שעדיין מגישים בו שלוש ארוחות, מה שמשאיר להורים לבלות עם ילדיהם זמן איכות.

עיונה - סיפור פשוט בעץ / צילום: סיון מויאל
 עיונה - סיפור פשוט בעץ / צילום: סיון מויאל

הגענו לחנות של יונת, שאביה ניהל את הנגרייה של הקיבוץ בילדותה. "נהגתי להסתובב מוקסמת בין שבבי הנסורת וכפיסי העצים", היא מספרת. בעברה עבדה במפעל הדפוס המשגשג של בארי, ובזמנה הפנוי נהגה לשפץ רהיטים שמצאה. כך הפכו תחת ידיה הטובות - ומוצגים בחנות היום - שולחן צורפים לשידת טלוויזיה וויטרינה ישנה ליצירת מופת. לפני כמה שנים התפנתה הנגרייה והפכה לממלכתה הבלעדית, שם היא מעצבת בעצמה רהיטים ייחודיים עם טאץ' וינטג'י ובמניפת צבעים יוצאת דופן.
עיונה - סיפור פשוט בעץ. קיבוץ בארי. 054-6266212.

12:00 | כיכר קממבר לדרום אדום

פסענו במשעולי הקיבוץ השלו ובדרך פגשנו את דרור, הגבן של מחלבת בארי והבעל של יונת, בדרכו לפרוס את כיכר הקממבר החגיגית "כלנית", המגובנת במיוחד לפסטיבל דרום אדום. הלכנו בעקבותיו למחלבה, הצמודה למאפייה, שם הכרנו את הגבנים דגן ויעקב, שנראו כאילו הם משתעשעים במעין לונה פארק של גבינות. "הגבינות הן רק תירוץ למפגש בין אנשים", אומר דגן בעודו עוטף כיכרות פעוטות של קממבר. "עשרה ימים מגדלים את העובש על הכיכרות, ולאחר מכן עוטפים בנייר מיוחד, מה שגורם לעזיבת החמצן מהעובש ולפירוק החלבון".

הגבינות של מחלבת בארי / צילום: יהל בטיטו
 הגבינות של מחלבת בארי / צילום: יהל בטיטו

ההסבר האלכימאי מרתק, אבל אנחנו מתעניינות בתוצאה - מרקם קרמי שנוזל מטבורה של הגבינה המפיקה טעמים מעודנים. "בבארי מייצרים גבינות דרומיות", מסביר דרור, שף במקצועו. "שמספרות את סיפור המדבר". כיכר "כלנית" שהוכנה במיוחד לפסטיבל מצופה בפפריקה אדומה לוהטת, כמחווה לכלניות העתידות לנקד את הגבעות המוריקות. חוץ מזה מתובלות גבינות המחלבה בזעתר, פפריקה, זרעי כוסברה וכמון - כל אחת נושאת שם נחל או נקיק באזור.

ואם כבר בשמות עסקינן, כדאי לדעת שהקיבוץ קרוי על שמו העברי של ברל כצנלסון, הרי הוא בארי.
מחלבת בארי. את הגבינות ניתן להשיג בסופי שבוע בדוכן מיוחד בכניסה לקיבוץ או במקרר מיוחד בתחנת האופניים.

13:00 | פיקניק וכלניות

לא נותר לנו אלא לאסוף את השלל מללוש, להעמיס את הסלסילה ואת כל הטוב שרכשנו ולהפליג לאחת מפינות החמד הרבות המציעות נוף מלוא העין. נסענו לאורך גדר המערכת של הקיבוץ לכיוון מכרות הגופרית, דרך חלומית של ממש המתפתלת בין שדות, גבעות ועמקים מוריקים.

ובמארז - אותו מאפה פילו פריך, מיני בצקים לוהטים, מטבלים טעימים של חצילים וטחינה, ירקות קלויים וטריים, גבינות מתוצרת המחלבה וכמובן אותם מעמולים ממולאים בפרג, שהותירו אותנו עם חיוך רחב מנוקד בגרגרים שחורים.