לאחר הזינוק בכמות המשרות בארה"ב: פאוול נערך למאבק ארוך יותר באינפלציה

נגיד הבנק המרכזי האמריקאי אמר כי דוח נתוני שוק העבודה לינואר שפורסם בסוף השבוע "היה חזק יותר ממה שכל אחד שאני מכיר ציפה" • תהליך הורדת האינפלציה ליעד הפד של 2%, לדברי ג'רום פאוול, "צפוי להתמשך לא מעט זמן, וכנראה הולך להיות רצוף מהמורות"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Jess Rapfogel
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Jess Rapfogel

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אמר שהחוזק המפתיע של שוק העבודה מדגיש מדוע הורדת האינפלציה תיקח זמן רב יותר, ותצריך העלאת ריביות לרמה גבוהה יותר ממה שצופים רבים מהמשקיעים.

פאוול: "אנו מצפים שב-2023 תהיה ירידה משמעותית באינפלציה"
הכלכלנים מזהירים: הריבית בארה"ב עשויה לעלות גם מעבר ל-5%
האינפלציה באירופה הפתיעה לטובה. האם העלאות הריבית ייבלמו? | ניתוח

דוח ממשלתי מיום שישי, שהראה שההעסקה האיצה בינואר, היה "בהחלט חזק - חזק יותר ממה שכל אחד שאני מכיר ציפה", אמר פאוול ביום שלישי במהלך דיון במועדון הכלכלי של וושינגטון. "זה פחות או יותר מראה למה אנחנו חושבים שזה יהיה תהליך שייקח תקופת זמן משמעותית".

פאוול לא ציין האם ידיעה מראש של תוכן הדוח מיום שישי הייתה משנה את התוצאה של החלטת הנגידים מוקדם יותר, להאט את העלאת הריבית בפעם השנייה ברציפות. הם הסכימו על העלאת הריבית על קרנות פדרליות ב-0.25%, לטווח שבין 4.5% ל-4.75%. בדצמבר הם העלו את הריבית ב-0.5% ובנובמבר ב-0.75%.

התהליך של הורדת האינפלציה ליעד של הפד, 2%, "צפוי לקחת לא מעט זמן. זה לא הולך להיות חלק, לדעתנו", אמר פאוול. "זה כנראה הולך להיות רצוף מהמורות".

הציפייה שהאינפלציה "תסתלק במהירות וללא כאבים.. איננה תרחיש הבסיס", אמר. "תרחיש הבסיס מבחינתי הוא ש... נצטרך לעשות עוד העלאות ריבית, ואז נצטרך להביט סביבנו לראות אם עשינו מספיק".

"ג'יי פאוול אמר: 'אנחנו באמת מתכוונים לזה'"

הבנק המרכזי מבקש להאט את הצמיחה הכלכלית כדי לרסן את האינפלציה, שנרגעה לאחרונה לאחר שהגיעה בשנה שעברה לשיא של 40 שנה. "שוב, ג'יי פאוול אמר, 'אנחנו באמת, באמת, באמת מתכוונים לזה'", אמר מייקל פאר, אסטרטג שוק ראשי ב-Hightower Advsors.

נגידי הפד העלו את הריבית ב-4.5% ב-12 החודשים האחרונים, הקצב המהיר ביותר מאז שנות ה-80, וצפו שרמת האבטלה תעלה ל-4.6% בערך עד סוף השנה הנוכחית.

ביום שישי הודיע משרד התעסוקה שהמעסיקים הוסיפו 517 אלף משרות בינואר, וששיעור המובטלים ירד ל-3.4%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 1969. סקר של וול סטריט ג'ורנל העריך שכמות המשרות תעלה בינואר ב-187 אלף משרות, מה שהיה ממשיך מגמה של צינון בשוק העבודה.

במשרד דיווחו לא רק על גידול לא שגרתי בכמות המשרות בינואר, אלא גם - וזה יותר חשוב מבחינת הפד - תיקנו את העליות של החודשים שלפני כן כלפי מעלה, מה שרומז שהכלכלה נכנסה לשנה החדשה עם יותר מומנטום ממה שחשבו קודם לכן. ניצוצות של ריכוך בדוח הקודם, כמו ירידה בכמות המשרות הזמניות או ירידה בכמות שעות העבודה, התהפכו בינואר, או תוקנו.

על פי התחזיות שפורסמו לאחר פגישת המדיניות של הפדרל ריזרב בדצמבר, רוב הנגידים חשבו שיעלו את הריבית על קרנות פדרליות ל-5.1% השנה, מה שהיה מרמז על העלאות של 0.25% בשתי הפגישות הבאות - במרץ ובמאי. יותר משליש מהנגידים צפו שיעלו את הריבית מעל 5.25%, מה שאומר שביוני תהיה העלאה נוספת. אף אחד מהנגידים לא צפה שיהיו השנה הורדות ריבית.

לפני דבריו של פאוול ביום שלישי, משקיעים בשווקים עתידיים של שיעורי הריבית ציפו שהפד יעלה את הריבית ב-0.25% בכל אחת משתי הפגישות הקרובות שלו, כך על פי CME Group.

ביום שלישי, פאוול חזר על דעתו שהבנק המרכזי מזומן להעלות את הריבית גבוה יותר אם הנתונים יראו שהפעילות הכלכלית מאיצה באופנים שהנגידים לא צפו מראש.

"ייתכן שנצטרך להעלות יותר ממה שתומחר"

"אנחנו הולכים להגיב לנתונים", אמר. "כך שאם נמשיך לקבל, למשל, דוחות חזקים משוק העבודה, או דוחות אינפלציה גבוהים יותר, בהחלט עלול להיות מקרה שבו נצטרך לעשות יותר ולהעלות את הריביות יותר ממה שתומחר". עדיין, נראה שדבריו הותירו לפד את כל האפשרויות פתוחות, בגלל שפאוול "לא בדיוק אמר לנו מתי או כמה נתונים נוספים יצטרך לראות כדי להגדיל את היעד לריבית על הקרנות", אמר פאר.

סימנים לכך שהעלאות הריבית האגרסיביות בשנה שעברה לא הצליחו לצנן משמעותית את שוק העבודה עלולים להוביל לדיונים קשים יותר בפדרל ריזרב בשאלה אם הבנק עשה מספיק כדי לרסן את האינפלציה הגבוהה.

העלייה בכמות המשרות מינואר עלולה לערער את הנגידים אם דוחות אחרים שיפורסמו יצביעו גם הם על צמיחה חזקה בכלכלה. דוח תעסוקה אחד נוסף יפורסם לפני הפגישה הבאה שלהם במרץ.

בסך הכול, האינפלציה הייתה בהאטה במידה רבה בגלל שמחירי האנרגיה ומוצרים אחרים בירידה. העליות הגדולות בעלויות הדיור האטו, אבל מדדי המחירים הרשמיים עדיין לא הכניסו זאת לחישובים.

פאוול הצדיק בשלושת החודשים האחרונים המשך של העלאות הריבית, תוך ציון שוק העבודה הצפוף, לחצים על המשכורות כלפי מעלה ואינפלציה גבוהה על שירותים המצריכים עבודה אינטנסיבית. "אנחנו לא רואים שם עדיין ירידה באינפלציה, וזה הולך לקחת כמה זמן", אמר ביום שלישי. "אנחנו ניאלץ לחכות בסבלנות". מאוחר יותר, הוא חזר למרכיב של אינפלציה בתחום השירותים, שלא הראה האטה השנה, כאחת ההתפתחויות המטרידות ביותר מבחינת הפד. "זה הדבר שאני חושש לגביו", אמר.

הפד מאמין שהעלאות הריביות שלו יעשו את דרכן בשווקים על ידי החמרת התנאים הפיננסיים, למשל על ידי העלאת עלויות ההלוואה או הורדת מחירי מניות ונכסים אחרים.

המשקיעים חשבו שזיהו שינוי בדעותיו של פאוול

האופטימיות של המשקיעים על כך שהאינפלציה תרד השנה יותר במהירות ממה שצופים בפדרל ריזרב גרמה להקלה בתנאים הפיננסיים בשבועות האחרונים. הריבית על משכנתה ממוצעת ל-30 שנה, למשל, ירדה בערך ב-1%, למעט יותר מ-6% בשבועות האחרונים, על פי איגוד בנקאי המשכנתאות.

בשבוע שעבר חלק מהמשקיעים חשבו שזיהו שינוי בדעותיו של פאוול, בגלל שסירב להתנגד בנחרצות לדעתם של משקיעים כי הנתיב להורדת האינפלציה יהיה השנה קל יותר ממה שחושבים בבנק המרכזי שיהיה. אבל לאחר דוח התעסוקה של יום שישי, משקיעים החלו לצפות למסלול שיעורי ריבית קרוב יותר למה שנגידי הפד אומרים שסביר שיקרה.

"בשנה שעברה פאוול ואנשים אחרים בפד נראו נחרצים בניהול ציפיות השוק", כתב ביום שלישי מייקל פרולי, כלכלן ארה"ב ראשי בג'יי.פי מורגן צ'ייס. "יותר לאחרונה, נראה שהם מסתפקים בלומר שהם יגיבו לנתונים, והם מאפשרים לשוק לקבל זאת כאזהרה הוגנת".

זו גישה שנראית חכמה בהתחשב בכך שהפד כנראה קרוב יותר ליעד שלו לגבי האינפלציה בהשוואה לשנה שעברה, אמר פרולי. "השנה, השוק לא צריך לצפות למידה דומה של 'החזקת היד'" מצד הבנק, אמר.