לאחר ששתי עסקאות ענק נפלו: רוני צארום שוב בדרך לאקזיט באספן

צפוי למכור את החזקותיו בחברת הנדל"ן לידי שלמה דהוקי, שותפה של אספן בעסקי המלונאות, לפי שווי חברה של כמיליארד שקל - פרמיה של 140% על מחיר השוק • בשבוע שעבר פקע מזכר הבנות למכירת מניותיו של צארום באספן לפי שווי גבוה יותר

רוני צארום, בעל השליטה באספן / צילום: איליה מלניקוב
רוני צארום, בעל השליטה באספן / צילום: איליה מלניקוב

חודשיים לאחר שחתם על מזכר הבנות למכירת השליטה בחברת אספן , שפקע בשבוע שעבר ולא יצא פועל, יכול כנראה מתעשר ההייטק רוני צארום לברך בכל זאת על אקזיט נאה גם בעסקי הנדל"ן המניב.

רוני צארום מוכר את השליטה באספן בפרמיה של 162% על השווי בבורסה
האקזיט של רוני צארום מתרחק: מכירת אספן לא יצאה לפועל 

צארום התקשר בהסכם למכירת מלוא החזקותיו (45% מהחברה) לידי שותפה של אספן, יזם הנדל"ן הוותיק שלמה דהוקי, בעסקה הדומה במרכיביה לזו שסוכמה עם הרוכשים הפוטנציאליים הקודמים, אבן צ'ארלס ניומן ושלמה עקריש. התמורה בעסקה הנוכחית נמוכה בכ־10% מבעסקה הקודמת, אך התשלום יבוצע בתנאים משופרים.

הרוכש בעסקה הנוכחית, שלמה דהוקי, נכנס בסוף דצמבר 2020 לשותפות עם צארום, כשאספן רכשה מחצית מרשת המלונות פאי סיאם שהקים. דהוקי צפוי לשלם לצארום 440 מיליון שקל, וכן תמורה מותנית של 15 מיליון שקל בכפוף למחיר השוק של מניית אספן. מחיר זה מגלם לאספן שווי של כמיליארד שקל, גבוה ב-140% משווי השוק של המניה טרם פתיחת המסחר.

עבור המשקיעים בבורסה היה זה מסע מטלטל בשבועות האחרונים, לאחר ההודעה על העסקה הראשונית, זינקה המניה ב-34% בתוך חודש, ואז נחתכה ב-25% וחזרה כמעט לאותה רמה של ערב ההודעה הראשונית. בסיכום של 12 החודשים האחרונים נסוגה המניה ב-27%.

לאחר הדיווח הנוכחי על הסכם המכירה של מניות צארום זינקה מניית אספן בבורסה ב-14.5% למחיר שמגלם לחברה שווי של 491 מיליון שקל - עדין כמחצית מהשווי שלפיו אמור דהוקי לרכוש את השליטה.

השותפות בין הצדדים החלה בשלהי שנת 2020, כשאספן השקיעה 405 מיליון שקל ב-50% ממניות חברת המלונות של דהוקי, פאי סיאם. זו האחרונה מחזיקה בין היתר בשני מלונות מניבים בירושלים (תחת מותג IBIS), מלון בהקמה במבשרת ציון, בניין לשימור בירושלים המיועד למלונאות, מלון בת"א וקרקע בת"א המיועדת להקמת פרויקט דיור מוגן. במקביל להשקעת אספן בפאי סיאם, השקיע דהוקי כ-37 מיליון שקל באספן עצמה, תמורת מניות המהוות כ-5% מהון החברה.

 

המו"מ שהופסק לכניסת טדי שגיא לשותפות

אספן גרופ החזיקה בסוף הרבעון השלישי 17 נכסים מניבים בישראל בשווי של 810 מיליון שקל, 20 נכסים מניבים בהולנד בשווי של 1.8 מיליארד שקל ותשעה בתי מלון בארץ בשווי של מעל למיליארד שקל. סך נכסיה המניבים מתפרסים על 431 אלף מ"ר ושוויים הכולל בספרים עומד על 4.5 מיליארד שקל. נכסי החברה בארץ כוללים בנייני מסחר, משרדים ותעשייה קלה ברחבי המדינה.

בשנה האחרונה עמדו צארום ואספן במרכזן של שתי עסקאות גדולות שלא יצאו לפועל. בסוף 2021 תכנן המיליארדר טדי שגיא להיכנס כשותף בעסקי החברה, ואף חתם על מזכר עקרונות לא מחייב להשקעה בהיקף של 610 מיליון שקל באספן.

במזכר העקרונות סוכם על השקעה של קבוצת שגיא באספן ובחברה הבת שלה, אספן BV, המרכזת את פעילותה של אספן באירופה. במסגרת שיתוף הפעולה בין הצדדים הם יפעלו להצפת ערך בחברה הבת, ויקדמו את הנפקת מניותיה באחת מבורסות אירופה בשנה וחצי הקרובות.

מדובר היה בעסקה מורכבת בת מספר שלבים, שכחלק ממנה תכנן שגיא להכניס לתוך אספן נכסים מניבים שלו ברומניה. אלא שבינואר 2022 הודיעה אספן כי המו"מ עם שגיא הופסק.

בסוף דצמבר האחרון סיכם צארום על מכירת מניותיו באספן לאבן ניומן ולשלומי עקריש תמורת 485 מיליון שקל (מחיר שגילם לחברה שווי של 1.1 מיליארד שקל) אך בשל קשיים בהשגת המימון מצד הרוכשים פקע מזכר ההבנות בין הצדדים ביום חמישי שעבר.

קיבל רבע מיליארד דולר ממכירת אקסלינק

רוני צארום (60) עשה את הונו הגדול ממכירת הסטארט-אפ אקסלינק בשנת 2000 - זמן קצר לאחר הקמתו ורגע לפני התפוצצות בועת מניות הדוט.קום - לידי ענקית הטכנולוגיה דאז, חברת קומברס.

קומברס, אז בראשותו של קובי אלכסנדר, שילמה בתמורה סכום דמיוני של כ-550 מיליון דולר במניות. שווי חלקו של צארום במכירה הוערך בכרבע מיליארד דולר, והוא מומש במחירי השיא - זמן קצר לפני התרסקות מניות הטכנולוגיה בוול סטריט.

בהעסקה הנוכחית, למכירת מניותיו לדואקי, מעניקה שווי נמוך במעט מזה שאמור היה להיות משולם בעסקת המכירה הקודמת שבוטלה לאחרונה, אך מועדי התשלומים שופרו משמעותית במתווה הנוכחי.

דהוקי ישלם לצארום 420 מיליון שקל עד לסוף יוני הקרוב. היתרה (לא כולל התוספת שתלויה במחיר המניה), בסכום של 20 מיליון שקל, תשולם בתום שלוש שנים מיום חתימת ההסכם. את דהוקי ייצגו עורכי הדין אברהם אברמן ורפי שפירא ממשרד ש. פרידמן אברמזון, ואת אספן ייצג עו"ד ארז רוזנבוך.

רוני צארום מסר, כי "שלמה דהוקי ואספן גרופ משתפים פעולה בצורה טובה מאוד מאז נכנסו לשותפות עימו בחברת המלונאות פאי סיאם. באופן טבעי, שלמה נחשף במקביל לכלל פעילותה של אספן גרופ, ואני משוכנע שהוא ימשיך את המומנטום החיובי של הפיתוח העסקי והצמיחה באספן גרופ ובפאי סיאם".

לאחר המכירה בכוונת צארום, לדבריו, "להתמקד עתה בפעילויות הנוספות שבהן אני מעורב, בין היתר בתחומי הטכנולוגיה והתרומה לקהילה, וזאת לאחר תקופה של כ-18 שנה מאז רכשתי את השליטה באספן, ושבמהלכה הייתה חלק משמעותי מהעשייה שלי".

שלמה דהוקי מסר: "אנו עובדים בשנים האחרונות עם הצוות של אספן גרופ להשבחת נכסי פאי סיאם, וכשהבנתי שנוצרה הזדמנות לרכוש את השליטה בחברה, זיהיתי בכך הזדמנות מצוינת לחזור לשליטה מלאה בפאי סיאם, וכן להיחשף לכלל נכסיה של אספן בישראל ובהולנד. בכוונתי להפוך אותה לפלטפורמת פעילות משמעותית ולהשביחה באופן ניכר בשנים הבאות".

אספן גרופ, בניהולה של צופית הראל, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2022 עם גידול של כ-56% בהכנסות לכ-223 מיליון שקל, לאור גידול בהכנסות משכירות, גידול בהכנסות ממלונאות וכן ממכירת קרקע. הרווח הנקי לתקופה עמד על כ-40 מיליון שקל, עלייה של 42% לעומת התקופה המקבילה ב־2021.