שר המשפטים הגרמני: יריב לוין אמר לי שהממשלה בלחץ זמן להשלים את החקיקה

שר המשפטים הגרמני, ד"ר מרקו בושמן, סיפר היום בראיון לרדיו הגרמני על רשמיו מפגישתו עם עמיתו הישראלי, שר המשפטים יריב לוין • בושמן יצא נגד הרפורמה המשפטית: "יש פחד שחלק משמעותי מאוד מהדמוקרטיה הישראלית ייעלם"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

שר המשפטים הגרמני, ד"ר מרקו בושמן, שב אמש מביקור בישראל, וסיפר בראיון לרדיו הגרמני על רשמיו מפגישתו אתמול (ג') עם עמיתו הישראלי, שר המשפטים יריב לוין.

בושמן, שנפגש גם עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ועם היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה, אמר בראיון, בנוגע לרפורמה המשפטית המקודמת בישראל, כי הוא ניסה להבהיר לצד הישראלי את "החשיבות העליונה של איזונים ובלמים" ושל "הגעה לפשרה על-ידי רוב גדול יחסית של הנבחרים", אך הבהיר כי כנציג הממשלה הגרמנית הוא אינו מעוניין או יכול "לנופף באצבע" מול הממשלה הישראלית, בשל האחריות ההיסטורית של גרמניה לשואה.

שר המשפטים הגרמני מותח ביקורת על המהפכה המשפטית בביקור בישראל
פסקת ההתגברות, "חוק דרעי 2" וחוק מח"ש אושרו בקריאה טרומית 
כן, אבל: 3 אמירות על הרפורמה המשפטית שעלולות לבלבל או להטעות

"כשניסיתי לומר למר לוין שאם הוא משנה חוקי יסוד, כדאי לחתור לרוב משמעותי (בגרמניה הרף הוא שני-שלישים מהנציגים בפרלמנט, א"א), הוא אמר שהוא מוכן לדבר עם כולם בנושא, אך שהוא אינו מוכן לשנות את לוח הזמנים שלו", אמר השר הגרמני. 

מרקו בושמן, שר המשפטים הגרמני / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
 מרקו בושמן, שר המשפטים הגרמני / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

"הרושם האישי שלי", הוסיף בושמן, "הוא שמר לוין נחוש מאוד בנוגע לתוכנית שלו... הוא מעוניין שהשינויים ייכנסו לתוקף בזריזות, ולכן מציב רף זמנים אינטנסיבי מאוד".

בושמן אמר כי בניגוד לכך, הוא עצמו תומך בכך ששינויים חוקתיים בסדר גודל כזה צריכים להיעשות רק אחרי חודשים של משא-ומתן לפחות.

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

נראה כי עם חזרתו לגרמניה, שר המשפטים הגרמני מביע עמדות ברורות יותר נגד המהפכה המשפטית המובלת על-ידי הקואליציה הנוכחית. אתמול במהלך היום בושמן הסתפק בהודעה לפי "אסור שלרוב תהיה את המילה האחרונה".

בראיון לרדיו הגרמני הבוקר (ד') אמר בושמן כי "אם אתה שואל את תומכי הרפורמה, הם יאמרו שהם רוצים להבטיח את שלטון הרוב, שזוהי דמוקרטיה. התפיסה שלי היא שונה, מכיוון שדמוקרטיה כוללת תמיד הגנה מפני הכוח, משום שרוב יכול לבצע טעויות וליצור אי-צדק".

"מי יודע זאת טוב יותר מהגרמנים", אמר שר המשפטים הגרמני, וציין כי לכן "איזונים ובלמים הם תמיד חלק מהדמוקרטיה". יש חשש גדול בישראל, הוא דיווח, ו"פחד שחלק משמעותי מאוד מהדמוקרטיה הישראלית ייעלם".

בושמן הסביר את ההבדלים בין הרפובליקה הפדרלית הגרמנית, שנבנתה אחרי מלחמת העולם השנייה במטרה מוצהרת למנוע עלייה נוספת של כוח שלטוני חזק במדינה, ושמחייבת קואליציות וחתירה לפשרות כמעט בכל רמות הממשל, כולל בבחירת שופטים לבית המשפט העליון לענייני חוקה ובתחומים אחרים - לבין ישראל. הוא אמר כי ההגנה מפני הכוח של הרשות המבצעת בישראל מתבצעת בפועל רק על-ידי משרד היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט העליון, ומכאן החשיבות של מוסדות אלה לדמוקרטיה הישראלית.

בושמן אמר כי הפגישה עם לוין אתמול בכנסת עסקה בסוגיות אלה "ונמשכה הרבה יותר זמן ממה שתכננו במקור". לדבריו, "דנו בפרטים ספציפיים ובשינויים שהוא מתכנן. ניסיתי להבהיר כי זהו צעד חכם לשמור על האיזונים והבלמים, הכוללים גם שופטים עצמאיים ואי-מעורבות פוליטית במינויים".