שר המשפטים הגרמני מותח ביקורת על המהפכה המשפטית בביקור בישראל

ד"ר מרקו בושמן, שר המשפטים הגרמני, נפגש עם שר המשפטים הישראלי יריב לוין • "חוקי יסוד הם מעצם קיומם חוקים המגנים על המיעוט, ואסור בשום מקרה שלרוב תהיה המילה האחרונה", כתב בושמן בציוץ שפרסם לאחר הפגישה

ד''ר מרקו בושמן, שר המשפטים הגרמני / צילום: Associated Press, Michael Sohn
ד''ר מרקו בושמן, שר המשפטים הגרמני / צילום: Associated Press, Michael Sohn

שר המשפטים הגרמני ד"ר מרקו בושמן נפגש היום (ג') בכנסת עם עמיתו, שר המשפטים הישראלי יריב לוין, ומתח ביקורת מרומזת על המהפכה המשפטית שהממשלה הנוכחית מובילה. "אסור בשום מקרה שלרוב תהיה המילה האחרונה", כתב השר הגרמני בציוץ שפרסם בטוויטר לאחר הפגישה. 

לשכת עורכי הדין הגרמנית: ספק אם הרפורמה המשפטית בישראל "עומדת בתנאי הסף של משפט חוקתי"
כן, אבל: 3 אמירות על הרפורמה המשפטית שעלולות לבלבל או להטעות

בושמן הקדים ופרסם כי נפגש במהלך היום גם עם היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, ועם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, בניסיון של הרגע האחרון שלא להפגין תמיכה בצד אחד בלבד, על רקע העימות הפנים-ישראלי בנוגע לחוקים החדשים להחלשת כוחו של בית המשפט העליון ושינויים באופי העבודה של היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה.

בושמן עמד בפני ביקורת רבה בגרמניה בשבועות האחרונים, גם מתוך הממשלה הפדרלית, על כך שהוא התעקש לנסוע לישראל במועד הרגיש הנוכחי. פגישתו שהייתה אמורה להתקיים אתמול עם שר המשפטים לוין נדחתה להיום, ככל הנראה על רקע העובדה שהקואליציה הביאה לאישור במליאה בקריאה ראשונה חלקים מהרפורמה המשפטית.

בסיום הפגישה היום, פרסם השר הגרמני תמונה שלו עם השר לוין וכתב: "כידיד של מדינת ישראל, תהיתי בסדרת שיחות מעמיקות לגבי הדיונים הפוליטיים במדינה, כולל במהלך פגישתי עם עמיתי הישראלי יריב לוין".

בושמן הוסיף וכתב: "ברור לי כי עלינו להגן ולחזק את המוסדות בדמוקרטיות הליברליות שלנו (של ישראל וגרמניה, א"א). חוקי יסוד הם מעצם קיומם חוקים המגנים על המיעוט, ואסור בשום מקרה שלרוב תהיה את המילה האחרונה".

בושמן טרח בימים האחרונים להסביר כי הביקור בישראל נקבע זמן רב מראש ונדחה בשל מגפת הקורונה, וכי אחת הסיבות המרכזיות להגעתו לארץ הייתה חנוכת תערוכה היסטורית נודדת שמציגה עד כמה התעלם משרד המשפטים הגרמני מעברם הנאצי של בכירים ששירתו בו בעשרות השנים הראשונות של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית. אתמול (ב') חנך בושמן את התערוכה באוניברסיטת תל אביב, והיום בא לירושלים לסדרת פגישות.

זהו הביקור הרשמי הראשון של שר גרמני בישראל אחרי עלייתה לשלטון של הממשלה הנוכחית, ומשרד החוץ הגרמני דווקא תמך בדחייתו, עד לגיבוש הבנה לגבי אופי שיתוף-הפעולה עם הממשלה הנוכחית. נציגים רמי-דרג של הממשלה הגרמנית נפגשו עם נציגי הממשלה הישראלית כדי לדון בשיתוף-פעולה וכן בקיום המפגשים הבין-ממשלתיים בין המדינות, שאמורים להתקיים מדי שנה בנוכחות רחבה של חברי ממשלה.