"בחווארה קיבלו השראה מההפגנות": מהומה בוועדת החוקה

חברי הכנסת מהאופוזיציה יצאו נגד האמירה של ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית על כך שהתפרעויות המתנחלים בחווארה "קיבלו השראה" מההפגנות נגד המהפכה המשפטית, וביקרו את הקואליציה על עידוד המהומות • דיוני ועדת החוקה יסתיימו היום מוקדם על-מנת לאפשר לחברי הכנסת להגיע להלוויות של נרצחי הפיגוע אמש

ועדת החוקה, היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ועדת החוקה, היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מהומה בוועדת החוקה בדיון על המהפכה המשפטית: בפתח הדיון היום (ב') התייחס ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית למהומות בכפר חווארה בשומרון, לאחר הפיגוע הקשה בו נרצחו שני ישראלים.

פגיעה של מאות שקלים לכל חוסך: באוצר מנחיתים מכה על הפנסיות. ואיך מגיבים בהסתדרות? | ניתוח 
הסעיף בתקציב שיעלה לעיריית תל אביב עשרות מיליוני שקלים בשנה 
ההייטקיסטים מעלים שלב במחאה: הפיצו מסמך - כך תפתחו חשבון בנק בארה"ב 

ח"כ קרויזר אמר כי הוא "חייב לציין שהחבר'ה האלה קיבלו השראה מחודש וחצי של הפגנות". חברי האופוזיציה יצאו נגד האמירה וביקרו את חברי הקואליציה על עידוד המהומות בחווארה.

קרויזר ביקש להבהיר בהמשך: "שלא יתפרש חלילה שהייתה הסכמה לנטילת החוק לידיים. אמרתי שכשחודש וחצי יש פה התפרעויות חסרות רסן, חסימת כבישים והבערת צמיגים". 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

"פשיטת רגל ערכית" 

ח"כ יוראי להב-הרצנו מיש עתיד אמר בוועדה כי ההשוואה בין המפגינים לבין המהומות בחווארה היא פשיטת רגל ערכית: "אתה השוואת הרגע מאות אלפי אזרחים פטריוטים שמממשים את חובתם האזרחית ומגינים על הדמוקרטיה שלהם, לחבורה של חוליגנים אלימים שלקחו את החוק בידיים וביצעו פוגרום. זו נסיגה מוסרית מהרמה הגבוהה ביותר, פשיטת רגל ערכית. והעובדה שאתם תומכים בזה, זה בלתי נסבל ובלתי נסלח".

ח"כ אפרת רייטן מהעבודה אמרה לח"כ קרויזר: "איפה היו"ר שלך? איפה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר? הוא רק מבעיר את השטח. השר הולך למאחז הבלתי חוקי אביתר לחזק. לוקח את כוחות הביטחון למאחז לא חוקי". עוד הוסיפה רייטן: "אם יקרה משהו לחיילים, זה יהיה עליכם. אתם מביאים את האלימות ואת הבריונות לרחובות. במקום להוריד להבות, אתם רק מסיתים יותר".

ח"כ טלי גוטליב מהליכוד לא גינתה את המהומות בחווארה. "אני לא אגנה אנשים בשעת צער", אמרה.

בתגובה לדברי ח"כ קרויזר, ממחאת עובדי ההייטק נמסר: "ביום שישי קראו להלום בנו באגרופים, היום כבר מאשימים אותנו במהומות בחווארה. אתם שורפים את מדינת ישראל ומחפשים את מי להאשים. המאבק בדיקטטורה לא יעצור. ביום רביעי אנחנו נהיה ברחובות ונסגור את המדינה".

שני נוסחים להחלשת בג"ץ

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, הפיץ היום שני נוסחים להחלשת כוחו של בג"ץ: האחד כולל אפשרות לפסול חוקים ברוב של 12 מתוך 15 שופטים (80%) עם פסקת התגברות. הנוסח השני מחמיר יותר ולא מאפשר לבג"ץ לפסול חוקים בכלל בשל סתירה לחוקי היסוד, אלא רק להצהיר על אי-התאמה בין החוק לחוק היסוד.

רוטמן הודיע כי הדיונים בוועדת החוקה יסתיימו היום בשעה 13:00 כדי לאפשר לחברי הכנסת להשתתף בהלוויות של נרצחי הפיגוע אמש.