צניחה בתיאבון לסיכון: נעלמו ההנפקות של חברות ללא דירוג

עליית הריבית הובילה לכך שרק 5% מגיוסי האג"ח הקונצרניות מתחילת השנה נעשו ע"י חברות ללא דירוג • זאת לעומת כרבע מגיוסי החוב בתקופה המקבילה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

העלאות הריבית במשק לא פגעו בהיקפים של גיוסי החוב הקונצרני בחודש פברואר, אך מגמה מדאיגה שכן מסתמנת מתחילת השנה היא של ירידה דרמטית בהנפקות האג"ח הלא מדורגות. נראה שעליית הריבית הקטינה את התיאבון לסיכונים בקרב המשקיעים בת"א.

על פי נתוני חברת מידרוג לסיכום החודש, הסתכמו גיוסי האג"ח קונצרניות בפברואר ב־8.2 מיליארד שקל, עלייה חדה של 125% ביחס לפברואר אשתקד. אולם בקרב החברות הלא מדורגות, שערב העלאות הריבית אשתקד הציעו ריביות אטרקטיביות יחסית, נרשמה קריסה של ממש בגיוסים.

החגיגה נגמרה: איך השפיעו הירידות בפברואר על קרנות הפנסיה וקופות הגמל?
פברואר האיום: על אודות שני משברים טראומטיים - וגם על כמה הזדמנויות | מומחים כותבים
"הנדל"ן מתחיל לחטוף": מי הן החברות בבורסה שמתקרבות לאזור הסכנה? | בדיקת גלובס

בחודשים ינואר־פברואר רק 5% מסך גיוסי האג"ח הקונצרניות נעשו על ידי חברות ללא דירוג אשראי. זאת לעומת 24% מתוך היקף הגיוסים בחודשיים הראשונים של 2022, קרי כמעט רבע מהאג"ח שהונפקו. הנתונים בינואר־פברואר 2021 היו גבוהים גם כן, 14% מסך החוב שגויס אז היה בהנפקות אג"ח של חברות לא מדורגות.

עליית הריבית מרמה אפסית ל־4.25% כיום, הובילה לכך שהתשואה הגלומה באיגרות הנכללות במדד תל־בונד שקלי בדירוגי AA-AAA עומדת על 3.73%, ובמדד תל בונד שקלי בדירוג A היא כבר מזנקת ל־7.47%.

עלייה בגיוסים בהקצאה פרטית למוסדיים

המשמעות עבור חברות שאינן מדורגות, שבדרך כלל "ראויות" לדירוג שנמוך מדירוג השקעה, קרי מתחת ל־BBB, היא שהן יידרשו להציע ריבית דו־ספרתית, או חד ספרתית גבוהה מאוד בתוספת שיעבודים, כדי לזכות להיענות להנפקת האג"ח שלהן. אילוצים אלה מרתיעים את החברות הלא מדורגות ומגבירים את הדאגה למחנק אשראי בקרבן, וכן לעליית הסיכון העסקי בהמשך פעילותן.

לצד המגמה השלילית בקרב החברות הלא מדורגות, בסיכומו של דבר שוק החוב המקומי חי ובועט. אבי שטרנשוס, מנכ"ל מידרוג, מציין כי "חל גידול של 125% בהיקף ההנפקות החודש למול התקופה המקבילה אשתקד, שנובע מצורכי החברות במחזור חוב קיים ובגיוס חוב חדש להמשך ההתפתחות העסקית. זאת למרות עליית הריבית ותנאי השוק שהפכו לקשים יותר.

 

"המגמה הבולטת שאנו רואים מתחילת השנה היא עלייה משמעותית שחלה בשיעור המנפיקים שגייסו בדרך של הקצאה פרטית למשקיעים מוסדיים. זאת לצד ירידה בתיאבון הסיכון של המשקיעים ועלייה בחלקם היחסי של גיוסי החוב המדורגים בדירוגים גבוהים".

יותר אנרגיה ונדל"ן, פחות חברות פיננסיות

בין עשר המגייסות הגדולות בפברואר בלטו חברות אנרגיה ונדל"ן על פני חברות פיננסיות. קבוצת דלק של יצחק תשובה גייסה אג"ח בהיקף של 1.75 מיליארד שקל, והחברות נכסים ובניין ומבנה, שתיהן פעילות בנדל"ן מניב בעיקר, גייסו 1.3 ו־1.2 מיליארד שקל בהתאמה. בקרב הבנקים בלט מזרחי טפחות שגייס כ־1.1 מיליארד שקל החודש, ובפיננסים כלל ביטוח שגייסה 400 מיליון שקל. עוד בלטה בעשירייה שחקנית זרה חדשה מארה"ב בתחום המימון החוץ בנקאי - סיאון, שגייסה כ־300 מיליון שקל.

במידרוג ציינו כי בנטרול הסקטור הפיננסי, היקף ההנפקות בפברואר עמד על 6.7 מיליארד שקל, עלייה של פי 2 מהחודש המקביל אשתקד. הסקטור העסקי שאינו נדל"ן וכולל בעיקר חברות שירותים, מסחר ותעשייה, הציג עלייה של כ־79% בהיקף הגיוסים לכ־2.6 מיליארד שקל.

היקף ההנפקות המצטבר מתחילת השנה (ינואר־פברואר) מגיע לכ־20.4 מיליארד שקל, עלייה של 53% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בנטרול מוסדות פיננסיים מסתכמת העלייה בכ־38% בלבד ל־13.2 מיליארד שקל.

לעיקר העלייה, שנרשמה בעיקר בינואר, אחראי הסקטור הפיננסי שגייס מתחילת השנה 7.2 מיליארד שקל - גידול חדש לעומת 3.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב־2022.