החגיגה נגמרה: איך השפיעו הירידות בפברואר על קרנות הפנסיה וקופות הגמל?

על פי תחזית בית ההשקעות מיטב, הקופות המנייתיות רשמו תשואה שלילית של 2.5% ואילו המסלולים הכלליים תשואה שלילית של 1.5% • הפיחות בשקל דווקא מיתן את הירידות החדות של הבורסה בת"א • ומה מצב התשואות בחישוב מתחילת השנה?

תשואות קופות הגמל נחלשו בפברואר / צילום: Shutterstock, Lady_Luck
תשואות קופות הגמל נחלשו בפברואר / צילום: Shutterstock, Lady_Luck

הירידות החדות בשווקים בחודש פברואר הביאו לתשואה שלילית ממוצעת של 1.5% בקופות הגמל הכלליות ולתשואה שלילית של 2.5% במסלולים המנייתיים, כך עולה מתחזית בית ההשקעות מיטב לחודש החולף.

פברואר האיום: על שני משברים טראומטיים - וגם כמה הזדמנויות | מומחים כותבים
חודשיים אדומים: הבורסה בתל אביב עם ביצועים חלשים במיוחד ביחס לעולם
הסיכון בתל אביב גדל: אג"ח חברות בכ-20 מיליארד שקל בתשואה דו-ספרתית

התשואה השלילית בפברואר הבהירה כי השווקים הבינלאומיים עדיין נמצאים בימים של חוסר ודאות ותנודותיות גבוהה, והיא חיסלה חלק ניכר מהתשואה החיובית של ינואר. כך, התשואה המצטברת בחודשיים הראשונים של השנה עומדת על כ-0.7% במסלולים הכלליים ועל תשואה כפולה של 1.4% במסלולים המנייתיים.

 

התשואות השליליות הללו אפיינו גם את קרנות הפנסיה, אם כי באופן מתון יותר. המסלולים לבני ה-50 ומטה, המאופיינים ברכיב מנייתי גדול יחסית, רשמו תשואה ממוצעת שלילית של כ-0.9%. זאת לעומת המסלולים הסולידיים יותר לבני 50-60 ולבני ה-60 ומעלה, שהציגו תשואה שלילית של 0.8%. יחד עם התשואות החיוביות של ינואר, התשואה בחודשיים הראשונים של השנה עדיין חיובית ונעה בין 0.8% ל-1.5% בממוצע.

אבי ברקוביץ', משנה למנהל השקעות ראשי מיטב גמל ופנסיה, מציין כי בחודש פברואר נרשמו ירידות שערים בשוקי המניות בארץ וכן באיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל, והן האחראיות לתשואה השלילית של הקופות. מנגד, נציין כי פיחות השקל מיתן את הפגיעה בתשואות, בעיקר בשל ההשפעה בין השקעות שנעשות בחו"ל (לרוב בדולרים) על ידי הגופים המנהלים של הקופות, שכאמור רשמו ירידות מתונות יותר, לבין ההשקעות שנעשות בשקלים בבורסה בתל אביב שירדה בשיעור ניכר יותר.

עוצמת הירידות בשוק המקומי הייתה גדולה יותר מאשר בעולם

שוקי המניות בעולם הציגו מגמה מעורבת במהלך פברואר. בארה"ב נרשמו ירידות שערים כאשר מדד הדאו ג'ונס ירד ב-4.2%, מדד ה-S&P 500 ירד ב-2.6% ומדד הנאסד"ק ירד בשיעור של 1.1%. לעומת זאת, באירופה נרשמה מגמה חיובית כשדאקס הגרמני עלה ב-1.6%, קאק הצרפתי עלה ב-2.6% ומדד יורוסטוקס 50 הכלל אירופי עלה ב-1.8%.

בשוק המניות בארץ נרשמה כאמור מגמה שלילית בדומה לארה"ב, אך בעוצמה גדולה יותר. מדד ת"א 35 ירד ב-3.5%, מדד ת"א 125 ירד ב-5%, מדד ת"א 90 צנח ב-9% ומדד יתר 60 נפל בשיעור חד אף יותר של כ-10.2%.

בשוק האג"ח הקונצרניות המקומי נרשמה מגמה שלילית. מדדי תל בונד 20, תל בונד 40 ותל בונד 60 ירדו ב-2.9%, 2.1% ו-2.5% בהתאמה. איגרות החוב הלא מדורגות ירדו בשיעור של 2.5%. מדד אג"ח קונצרני כללי ירד ב-2.3%.

מדד איגרות החוב הממשלתיות ירד ב-2.8%, כאשר איגרות החוב הצמודות למדד ירדו ב-2.4% ואיגרות החוב השקליות ירדו ב-3.5%.