יממשו רווחים? קרן סרצ'לייט ופורר יוכלו לפזר את מניות השליטה בבזק

הממשלה אישרה פיזור מניות השליטה בחברה לגופים מוסדיים ולזרים • הקרן האמריקאית ודוד פורר מורווחים אומנם חצי מיליארד שקל על השקעתם אך עשויים לחכות עם המימוש

משרדי בזק / צילום: תקשורת תאגידית בזק
משרדי בזק / צילום: תקשורת תאגידית בזק

תיקון חוק שאושר על ידי הממשלה השבוע עשוי לקרב את האקזיט של הקרן האמריקאית סרצ'לייט ואיש העסקים המיליארדר דוד פורר, בעלי השליטה בקבוצת התקשורת בזק, שעשויה להפוך לחברה ללא גרעין שליטה. לפני כחצי שנה ניהלה בי קומיוניקיישנס (ביקום) - החברה שבאמצעותה מוחזקות מניות השליטה בבזק - מגעים עם משרד התקשורת ומשרד הביטחון על מספר שינויים רגולטוריים שמטרתם בעיקר הגדלת הסחירות במניית בזק.

בדרך למאבק שליטה: ננו דיימנשן פועלת "להציף ערך" בסטרטסיס
הסחרור של חנן מור: כך אילץ שוק ההון את טייס האפאצ'י לבצע נחיתת חירום על חורבות שדה דב | ניתוח

השבוע, הממשלה אישרה את תיקון צו הבזק, באופן שיאפשר לביקום, לאחר החתימה הסופית על הצו ובכפוף לאישורים, למכור את החזקותיה בבזק ולפזר את גרעין השליטה בחברה. בהמשך לתיקון הצו, פיזור גרעין השליטה כרוך במתן אישור פרטני של שר התקשורת וראש הממשלה לפני ביצוע הפעולה.

התיקון מאפשר לגופים מוסדיים להחזיק עד 7.5% ממניות בזק, במקום 5% כיום, ללא צורך באישור פרטני. מעבר לכך הוא יאפשר למשקיעים מחו"ל לרכוש מניות בחברה גם ללא משקיע ישראלי, בכפוף להסדרים ביטחוניים מיוחדים. נכון להיום, צו הבזק מחייב שהשליטה בבזק תהיה בידי גורם ישראלי או תאגיד שגורם ישראלי מחזיק לפחות ב-19% ממנו.

מהלך השינוי הותנע עוד בימי שר התקשורת הקודם, יועז הנדל, והמשיך תחת השר הנוכחי, ד"ר שלמה קרעי, שמסר השבוע: "עם כניסתי לתפקיד הצבתי לעצמי מטרה להפחית רגולציה ולהגביר את התחרות בשוק התקשורת. אנחנו מקדמים היום מהלך נוסף שמוביל אותנו לעבר המטרה' ומפחיתים התערבות בשוק".

רווח "על הנייר" של 80%

קרן סרצ'לייט ודוד פורר השלימו בדצמבר 2019 את רכישת השליטה בבזק במסגרת הסדר חוב של ביקום והחברה האם לשעבר, אינטרנט זהב. במסגרת ההסדר השקיעו סרצ'לייט ופורר יחד סכום של כ-630 מיליון שקל בהשתלטות על ביקום, שמחזיקה 26.8% ממניות בזק בשווי שוק נוכחי של 3.7 מיליארד שקל. מול המניות הללו עומד חוב האג"ח של ביקום, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל.

סרצ'לייט מחזיקה 65.3% ממניות ביקום, ואילו פורר מחזיק ב-12.3%. נכון להיום נסחרת ביקום בשווי של מעל 1.4 מיליארד שקל, ושווי החזקות בעלי השליטה, סרצ'לייט ופורר, מגיע למעל 1.1 מיליארד שקל, ומשקף רווח "על הנייר" של כ-80% על השקעתם (כחצי מיליארד שקל). זאת לאחר שמניית ביקום איבדה כשליש מערכה בחודשים האחרונים - בדומה למניית בזק.

האם זה אומר שכעת ינסו למכור את השליטה בבזק? להערכת לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי, זה לא יקרה כל כך מהר. "הסיטואציה שעמדה בפני סרצ'לייט וביקום לפני התיקון הייתה של שוק יחסית מוגבל ביכולת שלו לקלוט מניות בזק, גם בגלל שיקולי זהות ישראלית של גרעין השליטה, וגם מבחינת המידה שבה המוסדיים יכולים להיחשף למניה", הוא אומר.

"התיקון מטפל בשני הדברים: קובע שמניות השליטה לא חייבות להיות בידיים ישראליות, ומגדיל את היכולת של המוסדיים להחזיק במניות בזק. האם זה אומר שמחר סרצ'לייט תנסה למכור את בזק? בעיניי התשובה היא לא.

"לי כאנליסט יש מחיר יעד למניה שגבוה מ-7 שקלים (כיום מחיר מניית בזק הוא כ-5.05 שקלים, ש'ח'ו), ואני לא רואה סיבה שסרצ'לייט תמכור את השליטה במחיר הנוכחי, שהוא מתחת לקונצנזוס של מרבית האנליסטים. מה גם שבמכירת שליטה מצפים לקבל גם פרמיית שליטה, גם אם עושים את המכירה בהפצת מניות, המחיר צריך להיות גבוה יותר".

"אין כוונה להחזיק לנצח"

לובלין מוסיף שסרצ'לייט היא קרן שקונה, משביחה ומוכרת; "אין לסרצ'לייט כוונה להחזיק בבזק לנצח, במחיר הנכון הם ימכרו", הוא אומר. אלא שלדבריו המצב היום פחות תואם למכירת שליטה: "עם הרפורמה המשפטית וסביבת המאקרו שפחות תומכת, אני מעריך שימתינו עם זה. בזק הולכת להציג בקרוב את התוצאות השנתיות שלה ולתת תחזיות, שיתנו לשוק מידע על איך ייראה בהמשך הנכס שנמצא על פניו על המדף. אני מעריך שהמספרים לשנה הבאה לא יהיו מאכזבים".

בהנחה שסרצ'לייט תחליט למכור את המניות ברווח היא תעשה מהלך דומה לזה שעשו קרנות זרות אחרות שנהנו לאחרונה מאקזיטים מוצלחים בישראל (שטרם הושלמו), בחברת כרטיסי האשראי מקס ובקבוצת הביטוח הפניקס.

אם וכאשר סרצ'לייט תחליט למכור את השליטה, מי הרוכשים הפוטנציאליים?
לובלין: "קרנות אחרות מחו"ל, קרנות מישראל, גם פיזור למוסדיים מקומיים וזרים אפשרי. הכול רלוונטי, כי בזק מספיק גדולה, מספיק נזילה ומספיק מעניינת".