בנק סיליקון ואלי בצרות, הכסף של הסטארט אפים הישראלים בסכנה

מניית הבנק האמריקאי סיליקון וואלי (SVB) נפלה אתמול בחדות ומשכה כלפי מטה גם את הסקטור כולו • הבנק מעניק שירותים לשורה של חברות צמיחה ישראליות מסניף בהרצליה

הבנק האמריקאי סיליקון וואלי / צילום: Shutterstock
הבנק האמריקאי סיליקון וואלי / צילום: Shutterstock

מניית הבנק האמריקאי סיליקון וואלי (SVB) נפלה בחדות אתמול (ה') ומשכה כלפי מטה גם את הסקטור כולו. הבנק, שעיקר פעילותו היא הענקת הלוואות לסטארט-אפים, הודיע על הנפקת מניות ב-1.75 מיליארד דולר ועל מכירת ניירות ערך בשווי מיליארדי דולרים במחיר הפסד. מניית הבנק צללה ביותר מ-50%.

● קרן הגידור הגדולה בישראל: "צונאמי" של מכירת נכסים שקליים בפברואר בשל המהפכה המשפטית 

הבנק סובל בעיקר מירידה חדה בהיקף הפיקדונות של סטארט-אפים, שמצידם מתקשים לגייס כספים מקרנות הון סיכון. זאת, על רקע העלאות הריבית המתמשכות של הפד בשנה האחרונה, במטרה להילחם באינפלציה. 

בנוסף לכך, הבנק הנמיך תחזיות לשנה הקרובה לאחר שמודי'ס חתכה את הדירוג שלו.

בעקבות הדיווח, ארבעת הבנקים הגדולים בארה"ב איבדו 47 מיליארד דולר משווי השוק שלהם במהלך יום המסחר. נראה כי המשקיעים בוול סטריט נבהלו מההחלטה של ​​SVB Financial Group למכור חלק גדול מתיק ניירות הערך שלה בהפסד גדול.

לפי וול סטריט גורנל, ג'יי.פי מורגן  הפסיד כ-20 מיליארד דולר בשווי השוק, בנק אוף אמריקה הפסיד כ-15 מיליארד דולר, שווי השוק של וולס פארגו  ירד ב-8.5 מיליארד דולר ושל סיטיגרופ  ירד ב-3 מיליארד דולר.

על פי דיווח ברויטרס, SVB שותף בכמעט מחצית מהזרמות הכספים לחברות סטארט-אפ בתחומי הטכנולוגיה והביומד בארה"ב. 

בישראל פעילה SVB באמצעות סניף בהרצליה שמעניק שירותי פקדונות, הלוואות הון סיכון והשקעות לסטארט-אפים וחברות צמיחה. על פי חברת המחקר IVC מעניקים מנהלי הבנק בישראל, דוד כהן וגדי משה, שירותי בנקאות לחדי קרן וחברות צמיחה כמו ורביט, איטורו, פיירבלוקס, רדיס ובלו וויין, קפיטוליס וטטהריי.

הצרות של SVB מגיעות לאחר שאמש בנק אמריקאי אחר הודיע על סיום פעילותו. בנק הקריפטו השני בגודלו בארה״ב, סילברגייט, הודיע על הפסקת פעילותו. לסילברגייט היו לו קשרים עמוקים עם בורסת הקריפטו FTX שקרסה לפני מספר חודשים.