האם יש הבדל בין מצביעי ימין ושמאל בשאלה מהי דמוקרטיה?

סקר ענק של גלובס ומכון "שילוב" דגם 2,000 ישראלים בסוגיות הבוערות • היום ניסינו לפרק את המילים "דמוקרטיה" ו"דיקטטורה" ולהבין מה הן אומרות לאנשים • התוצאה: בכל הנוגע לדמוקרטיה הימין והשמאל מדברים על ערכים שונים, אבל כשמדברים על דיקטטורה החשש דומה – שימוש לרעה בכוח בלי מוגבל שיקבל השלטון

הפגנות בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
הפגנות בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

איך בדקנו ולמה?

סקר גלובס שלפניכם הוא אירוע כמעט חסר תקדים בהיקפו, בעומקו ובתוקף הסטטיסטי שלו. לכן החלטנו לכנות אותו "משאל גלובס".

סקרים המוצגים בכלי התקשורת נערכים בדר"כ בקרב מדגם הכולל כ־500 נשאלים. כדי להרחיב את היריעה ביצענו סקר ענק שכלל פי 4 משתתפים - כלומר 2,000 איש שהם מדגם מייצג של האוכלוסייה. הגדלת מספר המשתתפים בסקר העלתה משמעותית את מהימנותו ועל כן טעות הדגימה בו עומדת רק על 2.2% +/-. כמו כן, להבדיל מסקרים אחרים ובשל מספר המשתתפים הגדול, חלק מהשאלון בוצע באמצעות שאלון אינטרנטי וחלקו באמצעות שיחות טלפון. התשובות הוצגו לנשאלים בצורה רנדומלית.

לאחרונה התחדדו אצלנו הרצון והצורך ללמוד את עמדות הציבור בסוגיות המורכבות שעל השולחן, ולאפשר לכל הצדדים להבין לעומק את נקודות המבט השונות, גם בנוגע לרפורמה המשפטית וגם בנוגע לחיים המשותפים במדינה. לשם כך ניסחנו כ־25 שאלות הנוגעות למחלוקות המפלגות היום את החברה הישראלית וכן לנושאי דת ומדינה או למושגים שמרבים להשתמש בהם בימים אלה (למשל דמוקרטיה ודיקטטורה). בניסוח השאלות נעזרנו במנעד רחב של אנשים המגיעים מתפיסות עולם וממחנות שונים: חילונים ודתיים, יהודים וערבים, שמאלנים וימנים. את התוצאות נפרסם בהדרגה בימים הבאים.

לביצוע הסקר נבחר מכון "שילוב", בין היתר כי הוא אינו מבצע סקרי מנדטים ואינו עובד עבור פוליטיקאים. הקפדנו על כך מתוך רצון להגביר את אמון הציבור בסקר וכדי לנטרל טענות על הטיות פוליטיות. כל הסקרים שאנחנו מבצעים בגלובס כוללים גם את החברה הערבית.

הסקר של מכון המחקר "שילוב", בראשות ישראל אוליניק בוצע בקרב 2,001 גברים ונשים, בני 18 ומעלה, במדגם ארצי, אקראי ומייצג של תושבי ישראל, במסגרת סקר ייעודי אינטרנטי וטלפוני, באמצעות מערכת סקרים ממוחשבת, בתאריכים 21/3/23-23/3/23. הסקר האינטרנטי נעשה מתוך פאנל גולשי האינטרנט iPanel.

 

עיקרון השוויון הוא הערך הכי חשוב (32%) לאנשים כשמדברים על "דמוקרטיה", ולאחריו כיבוד הכרעת הרוב (24%). יחד עם זאת, בחלוקה לימין ושמאל מתגלים פערים משמעותיים שיכולים להסביר חלק מהפילוג של החברה הישראלית ביחס לרפורמה המשפטית: בימין, 39% מהמשיבים אמרו כי מבחינתם "כיבוד הכרעת הרוב" הוא העיקרון החשוב ביותר, לעומת 8% בלבד בשמאל ו־13% בלבד במרכז.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

 

 

מה הכי מפחיד ישראלים כאשר מדברים על "דיקטטורה" באקלים הישראלי? התשובה שקיבלה את הנתח הכי משמעותי (27%) של קולות בקרב הציבור היא שימוש לרעה בכוח בלתי מוגבל של השלטון. שיעורים נמוכים בציבור חוששים מכפייה דתית או מפגיעה בזכויות נשים ומיעוטים. יחד עם זאת, בשמאל הישראלי קיים חשש מובהק יותר מפגיעה בחופש הביטוי (21%).

 

מהי דמוקרטיה, ומה ההבדל בין הדיקטטורות של פעם להיום? | המשרוקית של גלובס

למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו מדברים על דמוקרטיה ודיקטטורה? ההגדרות לשתי שיטות הממשל הפכו מורכבות יותר לאורך השנים

כמעט כולם בעד "דמוקרטיה" ונגד "דיקטטורה". כמעט כולם גם מכירים את ההגדרות הבסיסיות של שתי צורות הממשל הללו, ואת ההבחנה הבסיסית בין שיטת שלטון שנשענת על תמיכה שמתקבלת מהציבור או מהעם לבין רודנות לסוגיה השונים. אבל לא כולם מודעים לכך שבפועל ההגדרות הללו הן מעט מורכבות יותר, והדיון על כך הופך להיות רלוונטי במיוחד בימים אלה.

* דֵמוֹקְרַטְיָה

אז מהי דמוקרטיה? אם נסתכל על ההגדרה היבשה של אנציקלופדיית בריטניקה נראה כי מדובר ב"שיטת ממשל שבה חוקים, מדיניות, הנהגה והתחייבויות מרכזיות של מדינה נקבעים במישרין או בעקיפין על ידי 'העם'... [מונח] שמאז אמצע המאה ה־20 בדרך כלל כולל את כל (או כמעט את כל) האזרחים הבוגרים". אלא שכפי שהזכרנו כיום מקובל להסתכל על ההגדרה הזאת בצורה רחבה בהרבה. כך, למשל, במדד הדמוקרטיוּת של המדינות שעורך המגזין הבריטי אקונומיסט מצוין כי מוסכם בדרך כלל שמלבד ההתבססות על שלטון הרוב, משטר דמוקרטי אמור לכלול גם "קיומן של בחירות חופשיות והוגנות; הגנה על זכויות המיעוט; וכיבוד זכויות אדם בסיסיות". עוד מוזכרים שם, למשל, "שוויון בפני החוק", ו"פלורליזם פוליטי".

גם פרופ' אבנר דה־שליט מהמחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית שעמו שוחחנו אמר לנו כי הוא רואה את התמונה בצורה מורכבת יותר. אמנם, לדבריו, "אחת האסכולות במדע המדינה גורסת שהדמוקרטיה מגולמת במוסדות ובהסדרים פורמליים - ובהם בלבד. כלומר, די באימוץ פרקטיקות כמו בחירות חופשיות ושוות, כינון חוקה והפרדת רשויות כדי שהמשטר יהיה דמוקרטי", אך הוא סבור כי ההגדרה שרלוונטית יותר לימינו היא זו שתבע הכלכלן ואיש מדע המדינה ג'וזף שומפטר (Schumpeter). לפי ההגדרה הזאת, "גם בדיקטטורה וגם בדמוקרטיה, יש תחרות על העוצמה. ההבדל הוא שבדמוקרטיה התחרות הזו היא חופשית". למה הכוונה? תחרות שהיא חופשית באמת מגלמת בתוכה מאפיינים חשובים רבים, כמו שוויון בפני החוק שמצריך בתי משפט חופשיים ועצמאיים, הזדמנויות שוות לשכבות שונות באוכלוסייה שקשורה גם למניעת אפלייה לסוגיה השונים, ועוד.

* דִיקְטָטוּרָה

ומה לגבי דיקטטורה? ההגדרה היבשה בבריטניקה היא "צורת ממשל שבה אדם אחד או קבוצה קטנה מחזיקים בכוח מוחלט ללא מגבלות חוקתיות אפקטיביות". אבל גם כאן יש הבחנות שחשוב לעשות. פרופ' דה שליט מבחין, למשל, בין משטרים טוטליטריים ש"בהם כל העוצמה וכל הסמכות נמצאות בידי המדינה", לבין משטרים סמכותניים ש"בהם גורם אחד מרכז לידו שליטה בכל מוסדות השלטון, אולם הם שומרים על כלכלה חופשית ותחרותית". לדבריו, זה, לדוגמה, "מה שבולסונארו ניסה לעשות בברזיל". לשיטתו, אלה וגם אלה הם משטרים דיקטטוריים, "משום שאין בהם תחרות על העוצמה הפוליטית".

הבחנה מעניינת אחרת שהוא עורך היא בין "דיקטטורה של פעם" לדיקטטורה של היום. "בעבר", הוא אומר, "משטרים דיקטטוריים - כמו ברית המועצות ומזרח גרמניה - התבססו על שני מרכיבים: יצירת פחד ושימוש במשטרה חשאית כדי לרגל אחרי אזרחים". הבעיה היא שיצירת מנגנונים כאלה דורשת משאבים אדירים. מסיבה זו, הוא אומר, עם הזמן עברו המשטרים הדיקטטוריים לשיטה חדשה: "הנדסת התודעה" של הציבור.

לדבריו, "שני מישורים עיקריים שבהם מתעצבת תודעה של אנשים הם תקשורת וחינוך. ההשתלטות על צמתי תקשורת מרכזיים עשויה לאפשר לשלטון להפיץ ידיעות כזב ולעוות את תפיסת המציאות של ההמון, ולמנוע נגישות למידע. השתלטות על מערכת החינוך נותנת לשלטון את הכוח לחנך לאידיאולוגיה מסוימת ולמנוע היכרות עם אידיאולוגיות מתחרות".

תחקיר:  יובל אינהורן

למענה על השאלון המלא: