מה הציבור חושב על מחאת הטייסים, ומה הדבר שהכי מאיים על ישראל?

סקר ענק של גלובס ומכון "שילוב" שאל מדגם מייצג של 2,000 ישראלים על הסוגיות הבוערות במדינה • והיום - כיצד מתייחסים הישראלים למחאת הטייסים ואנשי מילואים אחרים? • וגם: הימין סבור כי סוגיית הביטחון היא המאיימת ביותר על ישראל, השמאל חושש בשינויים באופן המשטר

לטווח הארוך, מה לדעתך הסוגיה שהכי מאיימת על ישראל? (מתוך סקר גלובס)
לטווח הארוך, מה לדעתך הסוגיה שהכי מאיימת על ישראל? (מתוך סקר גלובס)

איך בדקנו ולמה?

סקר גלובס שלפניכם הוא אירוע כמעט חסר תקדים בהיקפו, בעומקו ובתוקף הסטטיסטי שלו. לכן החלטנו לכנות אותו "משאל גלובס".

סקרים המוצגים בכלי התקשורת נערכים בדר"כ בקרב מדגם הכולל כ־500 נשאלים. כדי להרחיב את היריעה ביצענו סקר ענק שכלל פי 4 משתתפים - כלומר 2,000 איש שהם מדגם מייצג של האוכלוסייה. הגדלת מספר המשתתפים בסקר העלתה משמעותית את מהימנותו ועל כן טעות הדגימה בו עומדת רק על 2.2% +/-. כמו כן, להבדיל מסקרים אחרים ובשל מספר המשתתפים הגדול, חלק מהשאלון בוצע באמצעות שאלון אינטרנטי וחלקו באמצעות שיחות טלפון. התשובות הוצגו לנשאלים בצורה רנדומלית.

לאחרונה התחדדו אצלנו הרצון והצורך ללמוד את עמדות הציבור בסוגיות המורכבות שעל השולחן, ולאפשר לכל הצדדים להבין לעומק את נקודות המבט השונות, גם בנוגע לרפורמה המשפטית וגם בנוגע לחיים המשותפים במדינה. לשם כך ניסחנו כ־25 שאלות הנוגעות למחלוקות המפלגות היום את החברה הישראלית וכן לנושאי דת ומדינה או למושגים שמרבים להשתמש בהם בימים אלה (למשל דמוקרטיה ודיקטטורה). בניסוח השאלות נעזרנו במנעד רחב של אנשים המגיעים מתפיסות עולם וממחנות שונים: חילונים ודתיים, יהודים וערבים, שמאלנים וימנים. את התוצאות נפרסם בהדרגה בימים הבאים.

לביצוע הסקר נבחר מכון "שילוב", בין היתר כי הוא אינו מבצע סקרי מנדטים ואינו עובד עבור פוליטיקאים. הקפדנו על כך מתוך רצון להגביר את אמון הציבור בסקר וכדי לנטרל טענות על הטיות פוליטיות. כל הסקרים שאנחנו מבצעים בגלובס כוללים גם את החברה הערבית.

הסקר של מכון המחקר "שילוב", בראשות ישראל אוליניק בוצע בקרב 2,001 גברים ונשים, בני 18 ומעלה, במדגם ארצי, אקראי ומייצג של תושבי ישראל, במסגרת סקר ייעודי אינטרנטי וטלפוני, באמצעות מערכת סקרים ממוחשבת, בתאריכים 21/3/23-23/3/23. הסקר האינטרנטי נעשה מתוך פאנל גולשי האינטרנט iPanel.

 

תמיכה או אי תמיכה ברפורמה המשפטית השליכה ישירות ובצורה מובהקת על התשובות בשאלה זו. 38% ממתנגדי הרפורמה טענו כי טייסים ואנשי מילואים מתנדבים, ולכן אין לראות בכך סירוב פקודה, 23% טענו כי סירוב פקודה הוא אקט לגיטימי, ורק 7% אמרו כי מדובר בחציית קו אדום.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

תמונת הראי בקרב תומכי הרפורמה: 9% השיבו כי מדובר בהתנדבות לשירות, ולכן זה לא סירוב פקודה, 5% בלבד השיבו שמדובר באקט לגיטימי, ורוב המשיבים - 58% - אמרו שאיום בסירוב פקודה הוא קו אדום.

בציבור כולו 31% מהמשיבים בסקר חשבו שאיום בסירוב פקודה הוא קו אדום, 21% אמרו שטייסים מתנדבים לשירות, ולכן לא מדובר בסירוב פקודה, 12% השיבו כי איום בסירוב פקודה הוא אקט לגיטימי, ושיעור דומה (13%) אמרו שאיום בסירוב הוא לגיטימי, להבדיל מסירוב בפועל שהוא חציית קו אדום .

 

29% מהציבור חושבים שהסוגיה שהכי מאיימת על ישראל היא איומים ביטחוניים, 19% - פשיעה והיעדר ביטחון אישי, 16% - שינויים באופי המשטר, ו־13% - יחסי יהודים וערבים. התשובות בעלי שיעורי ההיענות הנמוכים ביותר היו יחסי דת ומדינה (11%) ושילוב חרדים בשוק העבודה (3%).

לעמדה הפוליטית יש השפעה מובהקת על הסוגיות המטרידות - 44% ממצביעי הימין סבורים כי האיומים הביטחוניים הכי מאיימים על ישראל, לעומת 7% בלבד בשמאל ו־24% במרכז. לעומת זאת, שינויים באופי המשטר מטרידים במיוחד את מצביעי המרכז (28%) והשמאל (23%), אבל מטרידים הרבה פחות את מצביעי הימין (8% בלבד).

למענה על השאלון המלא: