בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית בנק אוף אמריקה קפצה בכ-5%

מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.6%, ומנגד מדד הנאסד"ק נסוג בכ-0.5% • בורסות אירופה ננעלו בעליות לאחר לאחר ירידות באסיה • עליות חדות נרשמו בשוק הנפט הגולמי • התשואות על אג"ח הממשל האמריקאי עלו

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

נעילה מעורבת בוול סטריט: מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.6%, ומנגד מדד הנאסד"ק נסוג בכ-0.5%. מדד ה-S&P 500 רשם עלייה של כ-0.2%.

מניות ההייטק המובילות מיקרוסופט , אפל , אלפאבית ומטא  בלטו בירידות של יותר מ-1%.

מנגד, מניות הבנקים הגדולים בנק אוף אמריקה  וסיטיגרופ  בלטו בעליות חדות.

התשואות על אג"ח הממשל האמריקאי עלו - התשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה ב-16 נקודות בסיס ל-3.54%, והתשואה על האג"ח לשנתיים עלתה ב-24 נקודות בסיס לרמה של כ-4.02%.

21:15

מגמה מעורבת בוול סטריט: מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.6%, ומנגד מדד הנאסד"ק נסוג בכ-0.4%. מדד ה-S&P 500 עולה בכ-0.2%.

בקרב המניות הישראליות אורמת  עולה ב-3%, טבע  ב-2.8%, ואיי.סי.אל בולטת בעלייה של 3.2%.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות של 3%-4% במטבעות הדיגיטליים המרכזיים. הביטקוין נסחר סביב 27 אלף דולר, והאת'ריום נסחר ברמה של 1,715 דולר למטבע.

20:05

מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.7%, ומנגד מדד הנאסד"ק נסוג בכ-0.5%. מדד ה-S&P 500 עולה בכ-0.2%.

מניית קרניבל  צונחת, לאחר שהחברה פרסמה דוחות כספיים ותחזית חלשה לרבעון הנוכחי.

כלכלני דויטשה בנק מציינים בסקירה שפרסמו כי הרווח המצרפי במדד S&P 500 רשם ירידה של כ-3.2% ברבעון האחרון, בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, הרבעון השלילי הראשון מאז משבר הקורונה ברבעון השלישי של 2020. ההכנסות רשמו צמיחה של 5.7% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, עקב צמיחה נומינלית גבוהה.

"בעוד שהמספרים הללו נראים על פניו בסדר, אנו סבורים כי הרווחיות נמצאת בירידה ואנו רואים אפשרות לירידה נוספת עם ההאטה בצמיחה בהכנסות, לצד ירידה בשולי הרווח כתוצאה מירידה בביקוש ועלויות שוטפות גבוהות. בנוסף, פרמטרים המצביעים על איכות רווחיות החברות הידרדרו ברבעונים האחרונים. עבור מדד S&P 500 בניכוי סקטור הפיננסיים וסקטור האנרגיה, הרווח הנקי המתואם לפיחות ובלאי היה גבוה יותר מתזרים המוזמנים החופשי בשיעור של 14%. בנוסף, המלאים חרגו מן הממוצע ארוך הטווח שלהם והגיעו לשיא חדש. לאור כל אלה, אנו ממשיכים לדבוק בהעדפה שלנו עבור מניות באירופה ואסיה לעומת ארצות הברית".

18:44

מגמה מעורבת בוול סטריט כעת: מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.6%, ומנגד מדד הנאסד"ק עבר לירידה קלה.

בורסות אירופה ננעלו בעליות. מדד דאקס התקדם ב-1.2%, הקאק עלה ב-0.9%, והפוטסי ב-1%.

התשואות על אג"ח הממשל האמריקאי עולות - התשואה על האג"ח ל-10 שנים עולה ב-11 נקודות בסיס ל-3.49%, והתשואה על האג"ח לשנתיים עולה ב-17 נקודות בסיס לרמה של כ-3.94%.

17:10

עליות קלות בוול סטריט: מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.6%, ומדד הנאסד"ק מטפס בכ-0.5%.

מניות הבנקים הגדולים סיטיגרופ , וולס פארגו  ובנק אוף אמריקה בולטות בעליות חדות.

בשוק הסחורות נרשמות עליות בחוזים על הנפט הגולמי, לאחר ירידות של כ-1% בסוף השבוע. מחיר הנפט האמריקאי מטפס ל-70.5 דולר לחבית, והנפט מסוג ברנט נסחר סביב 76.2 דולר לחבית. הזהב מאבד גובה, ומחיר המתכת היקרה עומד כעת על 1,948 דולר לאונקיה.

16:31

יום המסחר בוול סטריט נפתח במגמה חיובית: מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.9%, ומדד הנאסד"ק מטפס בכ-0.3%.

פירסט ריפבליק בנק מזנק ב-27%. בנק פירסט סיטיזינס  הודיע כי ירכוש את ההלוואות והפיקדונות של בנק סיליקון ואלי, ובתגובה המניה מזנקת בכ-44%.

15:40

בורסות אירופה נסחרות בעליות שערים: מדד דאקס מתקדם ב-1.4%, קאק עולה ב-1.2%, ופוטסי ב-1%. לצד זאת נרשמות עליות של עד 0.6% במסחר על החוזים בוול סטריט.

במסחר המוקדם רושמות עליות בולטות טסלה , בנק אוף אמריקה , קרניבל  ודויטשה בנק.

13:40

המסחר בבורסות אירופה ממשיך להתקיים בעליות שערים: מדד דאקס מתקדם ב-1.4%, קאק עולה ב-1.2%, ופוטסי ב-0.9%. לצד זאת נרשמות עליות של עד 0.6% במסחר על החוזים בוול סטריט.

בזירת המסחר המוקדם בניו יורק בולט בנק הפירסט ריפבליק  עם זינוק חד של 33%, פירסט סיטיזנס (שהודיע על רכישת סיליקון ואלי) קופץ ב-20% וגם יתר הבנקים האיזוריים עולים בחדות, בהם פסיפיק ווסט , זיונס בנקורפוריישן , קיקורפ ו-ווסטרן אליאנס. גם הבנקים הגדולים, בהם וולס פארגו  ובנק אוף אמריקה , מתחזקים.

12:10

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, מציין בסקירתו כי קריסת הבנקים האמריקאיים תגרור השלכות אך היא אינה הנפילה הגדולה של 2008. "התפתחויות אלו מתרחשות על רקע עליית ריבית והידוק מוניטרי, וכתוצאה מכך תנאים פיננסיים קשים יותר שגרמו למשקיעים להיות זהירים. עם זאת, היום, בניגוד למשבר ב2008 לבנקים יש עתודות הון גדולות יותר, במיוחד לבנקים הגדולים ביותר, שבהם דרישות ההון הוגדלו באופן משמעותי לאחר 2008. מעבר לכך, יש להם פחות חשיפה למשכנתאות סאב-פריים ולנדל"ן מסחרי, הרגולציה תוגברה, והרגולטורים הפיקו לקחים על החשיבות של פעולה מהירה ונחרצת.

"ייתכן שגם מוקדם מדי לדעת מה יהיו ההשלכות המלאות הן על הבנקים והן על הכלכלה האמריקאית. לקוחות רבים מעבירים פיקדונות ממוסדות קטנים יותר לבנקים גדולים בארה"ב. ייתכן שבנקים קטנים ובינוניים יצטרכו להציע ריביות גבוהות יותר כדי לשמר מפקידים או לחפש מקורות מימון אחרים, הרבה יותר יקרים. שתי האופציות לא יסייעו לרווחיות שלהם. האירועים האחרונים מרמזים שדרישות ההון הקיימות עבור בנקים גדולים יורחבו לכל מוסד פיננסי מלווה בארה"ב מה שיגרום לשווקים לתיקון נוסף ולדרישה של הון עצמי גבוה יותר וייצור פגיעה ברווחים. לאור הפגיעה, הבנקים צפויים בתורם להחמיר עוד יותר את תנאי ההלוואות והאשראי, ויאטו במתן אשראי לצרכנים וחברות.

"אנו שומרים על הציפייה שלנו שה-S&P500 יסיים את 2023 סביב הרמות הנוכחיות של 3,900. עם זאת, מול סיכוני המיתון אנו רואים סבירות מוגברת שהמדד עלול לרדת ל-3,200. בהקשר זה אנו שומרים על רמות סיכון מאוזנות ולאחרונה הגדלנו מזומנים בתיקים. אנו ממשיכים לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות, ולהתאים את הקצאות התיק שלנו לפי הצורך", מסכם מונייה.

10:10

בעוד השוק בישראל סוער, בבורסות אירופה נרשמת פתיחת מסחר רגועה יותר - אך גם שם המסכים ירוקים. מדד דאקס הגרמני מטפס ב-1.3%, קאק הצרפתי עולה ב-1.2%, ופוטסי הבריטי ב-1%. 

מניית הדויטשה בנק  קופצת ב-5% לאחר הנפילה החדה ביום שישי, מניית הקומרצבנק  עולה בכ-3.5%. בצרפת מניית בנק סוסייט ג'נרל  עולה ב-3.8%, ואילו קרדיט אגריקול  יורד ב-2%. בלונדון מניית בנק סטנדרט צ'רטרד  צונחת ב-6.5%, HSBC  מאבד כ-2.5% ואילו לוידס , ברקליס  ונאטווסט  רושמים עליות.

בוול סטריט נמשכת המגמה החיובית במסחר על החוזים, שרושמים עליות של עד 0.6%.

באסיה ננעל מדד ניקיי בעלייה של 0.3%, בסין נחלשה הירידה של מדד שנגחאי לכ-0.4%, ובהונג קונג ממשיך להתקיים המסחר (יינעל ב-11 שעון ישראל, לאחר המעבר לשעון קיץ) עם ירידה של 0.9% במדד הנג סנג.

09:05

הבנק האזורי מצפון קרוליינה, פירסט סיטיזנס , התקשר בהסכם לרכישת כל הפיקדונות וההלוואות של בנק סיליקון ואלי, כך על פי הצהרה של התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC) שפורסמה בתקשורת האמריקאית. העסקה כוללת רכישה של כ-72 מיליארד דולר של נכסי SVB בהנחה של 16.5 מיליארד דולר, בעוד כ-90 מיליארד דולר בניירות ערך ונכסים אחרים יישארו בכינוס נכסים לרשות ה-FDIC.

08:05

באסיה נרשמת מגמה מעורבת הבוקר: מדד ניקיי בטוקיו עולה ב-0.5%, וגם באוסטרליה ובהודו נרשמות עליות קלות, ואילו בסין יורדים מדדי שנגחאי ושנזן ב-1% וב-0.6% בהתאמה ובהונג קונג נסוג ההנג סנג ב-0.6%. 

הירידות החדות של הבנקים באירופה ובארה"ב לא ניכרות גם בבורסות האסייתיות: מיצובישי פייננשל היפני יורד בכ-0.3%, סופטבנק נחלש ב-0.1%, וסומיטומו מיטסוי בולט קצת מעבר לכך ומאבד 1%. מיזוהו פייננשל דווקא מטפס בכ-1%. בהונג קונג נרשמת ירידה של 0.6% לבנק אוף צ'יינה וצ'יינה קונסטרקשן בנק משיל 0.8%. ירידות בולטות מכך מרכזות דווקא מניות הטק, בהן שיאומי ומייטואן, ואילו עליבאבא מתחזקת. בשנגחאי בולט בירידה של 4.5% בנק צ'יינה אברברייט ופוסטל סייבינגס בנק יורד ב-2%.

איך יגיבו השווקים לפיטורי שר הביטחון? זה מה שמלמד ניסיון העבר
200 שנה של קריסת בנקים והפסדים מגלים שהגדולים הם לא תמיד הרעים | המשקיע האינטילגנט
העלאות הריבית מחלחלות למשק: שלושה סימנים שהמשק הישראלי בהאטה 

בוול סטריט נרשמות עליות של עד 0.5% בחוזים העתידיים של מדדי המניות המרכזיים, לאחר שסיכמו את השבוע שעבר במגמה חיובית. הדאו ג'ונס חתם את השבוע בעלייה של 0.4%, מדד ה-S&P 500 עלה ב-1.4%, והנאסד"ק קפץ ב-1.7%.

בימי המסחר האחרונים של השבוע בארה"ב, לאחר פרסום הודעת הריבית של הפדרל ריזרב ביום רביעי שעבר, נרשמו ירידות חדות בתשואות איגרות החוב הממשלתיות. התשואה על איגרות החוב ל-10 שנים ירדה לרמה של 3.37%, ואילו התשואה על איגרות החוב לתקופה של שנתיים ירדה לרמה של 3.76%. בשעה זו תשואת האג"ח לעשור יציבה ואילו תשואת האיגרת לשנתיים עולה ל-3.79%.

שבוע המסחר במט"ח נפתח בהיחלשות של השקל מול המטבעות המרכזיים, אם כי מחזורי המסחר עדיין נמוכים והמגמה צפויה להעמיק בהמשך היום. בשעה זו הדולר קופץ ב-1% (ביחס לשער היציג שנקבע ביום שישי) לרמה של 3.66 שקלים. בפועל מדובר בזינוק חד יותר, שכן אחרי קביעת היציג הדולר נפל עד לרמה של 3.59 שקלים בסוף המסחר ביום שישי, אז בהשוואה לשער הרציף האחרון מדובר בזינוק של כמעט 2%. המגמה דומה גם באירו והליש"ט שמטפסים ב-0.7% כל אחד ביחס לשערים היציגים מצהרי יום שישי, ושעריהם בשעה זו 3.94 ו-4.48 שקלים בהתאמה.

בשוק הסחורות נרשמת יציבות בחוזים על הנפט הגולמי, לאחר ירידות של כ-1% בסוף השבוע. מחיר הנפט האמריקאי עומד על 69.2 דולר לחבית, והברנט נסחר סביב 74.8 דולר לחבית. הזהב נחלש קלות, לאחר שכבר חצה את רף ה-2,000 דולר לאונקיה במהלך השבוע הקודם, ומחיר המתכת היקרה עומד כעת על 1,974 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נרשמות עליות של עד 1.5% במטבעות הדיגיטליים המרכזיים. הביטקוין עולה ל-27.8 אלף דולר והאת'ריום נסחר ברמה של 1,765 דולר למטבע.

השבוע יפורסמו כמה נתוני מאקרו חשובים, בהמשך להחלטת הפדרל ריזרב להעלות את הריבית ב-0.25% בשבוע שעבר. בארה"ב יפורסמו מדד אמון הצרכנים (יום שלישי) ונתון הצמיחה העדכני לרבעון האחרון של 2022 (יום חמישי). ההערכות הן שהתמ"ג עלה ב-2.7% בסיכום שנתי וכי שיעור האינפלציה הרבעוני שנגזר מהתמ"ג הסתכם ב-3.9%. ביום שישי יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הצרכנית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על הפד. הכלכלנים מעריכים עלייה חודשית של 0.4% בפברואר, וכי הקצב השנתי יישאר ללא שינוי ברמה של 4.7%.

גם באירופה עשויה להיות דרמה ביום שישי, עם פרסום נתון ראשוני למדד המחירים לצרכן לחודש מרץ בגוש האירו. על פי התחזיות, האינפלציה תתמתן ל-7.2% בקצב שנתי, לאחר מדידה של 8.5% בפברואר. מדד הליבה, שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, צפוי דווקא לעלות ל-5.7%, בהשוואה ל-5.6% בפברואר. עוד יתפרסמו השבוע מדדי המחירים לצרכן באוסטרליה, ספרד, גרמניה וצרפת.

ביום שישי הצטרפו הבנקים באירופה לירידות החדות, ובראשם דויטשה בנק, שנפל בבבורסה בפרנקפורט בעקבות עלייה מפתיעה בפרמיית הסיכון. אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מציין בסקירתו שהאירועים במערכת הבנקאית בארה"ב ובאירופה אינם עניין של מה בכך. "יש קונצנזוס לגבי זה שהרגולטורים לא יתנו לבנק גדול לקרוס, אבל חוסר הוודאות גורם לפגיעה בשוק האשראי ולהאטה בפעילות הכלכלית הגלובלית", הוא מסביר.

ויש גם קשר לריבית בארה"ב: "יו"ר הפד ג'רום פאוול ציין כי ההאטה הצפויה בשוק האשראי תעזור לו להשיג את מטרתו בגזרת האינפלציה, ולכן סביר להניח שהריבית בארה"ב קרובה מאוד לרמת השיא שלה במחזור הנוכחי, אם לא הגיעה לשם כבר", הוא אומר.