המשק בשביתה היסטורית, אז איך הבורסה קופצת והשקל מזנק בחדות?

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודיע הבוקר על שביתה מיידית כתגובה לחקיקה המשפטית ולפיטורי שר הביטחון יואב גלנט: ההמראות מנתב"ג נעצרו, הקניונים נסגרו וגם הבנקים ושורת חברות הייטק הודיעו על הצטרפות לשביתה • למה בכל זאת הבורסה צבועה בירוק והשקל ממריא מול המטבעות המרכזיים?

הבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבוקר, יו"ר ההסתדרות הארצית ארנון בר-דוד הכריז על השבתה כללית של המשק וקרא לעצירה מיידית של החקיקה המשפטית. ארגונים וגופי מסחר נוספים הצטרפו והודיעו על שביתה והפסקת עבודה מיידית, בהם קניונים שעודדו סגירת חנויות הנמצאות בשטחם, בתי חולים שעברו למתכונת שבת ואף מרכז השלטון המקומי, בראשות חבר הליכוד חיים ביבס, שהודיע על שביתה.

המשק נכנס להשבתה מיידית; אין המראות מנתב"ג, קריאות למרד מסים 

בעוד המשק עומד מלכת נראה שהבורסה ושוק המט"ח נוסקים כלפי מעלה. לאור הצפי שרה"מ בנימין נתניהו יורה על הפסקת החקיקה השקל מתחזק בחדות מול הדולר ומגיע לרמה של 3.53 שקלים לדולר, האירו יורד ביותר מ-2% ומגיע לשער של 3.8 שקלים. הבורסה גם נצבעת בירוק כאשר מדדי ת"א 25, 90 ו-125 עולים ביותר מ-2%, מדד הנדל"ן מוביל את המגמה ועולה ביותר מ-4%.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות, מוסר לגלובס כי השוק משקף את הלך הרוח במדינה. "לשוק אין פוזיציה פוליטית, הוא מגלם את ההשלכות הכלכליות לפי הנעשה בעולם הפוליטי, הוא רואה שיש צפי להפסק החקיקה שגרמה לחוסר יציבות במשק ולכן אנו רואים את המדדים עולים ואת השקל מתחזק בעולם".

גוזלן מוסיף כי פרמיית הסיכון של ישראל ירדה גם היא בעקבות התחזית בשווקים. הוא מדגיש כי למרות העליות בשוק המצב עודנו נזיל וככל שהמשבר הפוליטי יטה לכאן או לכאן, כך נראה את המשק מגיב בהתאם ובאופן מיידי. "השביתות במשק, למרות שלא אמורות להיות מעודדות כלכלית, נתפסות כצעד מעודד חקיקה ולכן אנו רואים מצב של עליות במדדי הבורסה בעוד המשק הישראלי עצמו עוצר", מסכם גוזלן.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, אומר שלמתיחות סביב השאלה האם החקיקה המשפטית תימשך השפעה שלילית פוטנציאלית על הסנטימנט בשוקי ניירות הערך והמט"ח, אך הדיווחים שנתניהו החליט לעצור את החקיקה מרגיעים זמנית את השוק. "מכל מקום, התנודתיות הגבוהה מאוד בשער השקל תימשך, לפחות בקרוב" הוא אומר, ומדגיש שבמבט להמשך היום ולתקופה הקרובה, מתחדדת התלות בין האירועים בזירה הפוליטית לבין שער השקל.