השקעות | דעה

אי אפשר לחוקק פסגת התגברות על חוק השלישי של ניוטון

בכוחותיו האחרונים הצליח המגזר העסקי לעצור את החקיקה • במבט לעתיד, יש הזדמנויות השקעה

ההפגנה נגד הרפורמה המשפטית מחוץ לכנסת, אתמול
ההפגנה נגד הרפורמה המשפטית מחוץ לכנסת, אתמול

החוק השלישי של ניוטון קובע כי גוף המפעיל כוח על גוף אחר, קיים כוח שווה בגודלו שפועל בכיוון ההפוך. בניסן התשפ"ג התברר כי חוקי הפיזיקה של ניוטון תקפים גם למי שבלוריתו אמנותו וגם למי שתורתו אמנותו. 

השקעות לימים סוערים: בנקים, תשתיות וגז בפנים, מימון ונדל"ן אמריקאי בחוץ
12 שבועות של מחאה, זה מה שקרה לכלכלה | ניתוח

השדרה המרכזית של ממלאי האסמים (עשירונים 7־10 משלמים 96% מסך תקבולי מס ההכנסה בישראל) יצאו בפיג'מות בחצות הלילה לחסום את ישראל. בבוקר הצטרפו אליהם באופן רשמי וחסר תקדים, ההסתדרות והמעסיקים הגדולים שיחד עם חברות הטק, הבינו שישראל, שהייתה עד לפני חצי שנה אחת הכלכלות החזקות בעולם - עומדת בפני התקף לב או סרטן, כמו שאמר פרופ' יוג'ין קנדל. ואז בכוחותיה האחרונים הצליחה החברה הישראלית לעצור את החקיקה.

מזה חודשיים אנחנו מפרסמים יחד עם גלובס את מדד הדופק שבודק את השפעת ה"רפורמה" על המדדים הכלכליים בישראל. צפינו בעיניים כלות בהיחלשות השקל שמתגלגלת לאינפלציה ואיך מיום הבחירות בנובמבר נפתח פער עצום של 23% בין תשואת מדדי המניות ישראל למדדים בוול סטריט. המשמעות היא שחיקה של מאות שקלים בחודש בפנסיה של ממלאי האסמים שעדין חוסכים לפנסיה.

נבעתנו לצפות במרווח תשואות האג"ח של ישראל מתהפך מפער של 0.7% לטובת ישראל לפער הפוך של 0.5% לרעתה.

מי שחושב שמדובר רק בכסף של אליטות ועשירים, לא מבין שעליה של 1.2% במרווח בתוך 3 חודשים, שווה לעליה דומה בריבית בנק ישראל - המשמעות היא חברות שמתקשות למחזר חובות בשוק האג"ח, משכנתאות יקרות יותר והתייקרות באשראי הצרכני. ישראל הייתה פסע ממחנק אשראי. לא לחינם השמיעו 99% מהכלכלנים, כולל נגיד בנק ישראל המכהן, אזעקות עולות ויורדות מעל כל במה אפשרית.

ראייה לטווח ארוך

בניגוד לחלק מהח"כים שחושבים שמשקיעים וכלכלנים עונדים רולקס, לנו יש שעונים רגילים, ההבדל הוא שהשעונים שלנו מכוונים חצי שנה קדימה. זו הסיבה שהיינו פסימיים לפני מספר חודשים, וזו הסיבה שאנחנו הרבה יותר אופטימיים היום. נכון, בפני ישראל עומדים שני אתגרים עצומים בשנים הקרובות - שילוב החרדים בשוק העבודה והתמודדות עם הגרעין האיראני. אז מדוע אנחנו אופטימיים? הנה אנקדוטה שמספרת את הסיפור:

לפני חודש אבא שלי שאל אותי: "בינינו, בלי לספר לאף אחד, כמה משלמים לך פר הפגנה?" (רק למען אלה שעדיין מפקפקים, מעולם לא קיבלתי ולא הוצע לי שקל על השתתפות בהפגנה וכך גם לשאר מאות האלפים). בערב שלאחר פיטורי שר הביטחון יואב גלנט הוא התקשר אליח לאחר חצות ואמר: "אני חרד שהמדינה הולכת לדיקטטורה, ולא מצליח להירדם, יש לך אולי כדור שינה?".

בפרפרזה על האמרה הידועה, מניות ואג"חים קונים כשיש דם ברחובות ואנשים לוקחים כדורי הרגעה. כמו כל קלישה היא אולי נדושה אבל נכונה. בשלב של הדם ברחובות וכדור השינה הזה כבר נכנסים כל הכוחות לטיפול בבעיה. מי שהשעון שלו מכוון קדימה, יכול לדמיין עתיד טוב יותר.

המשבר רק מתחיל

צריך לזכור שהמשבר בחברות ההייטק בעולם רק באמצעו וצפויות עוד חדשות רעות לחברות הנדל"ן (בעיקר משרדים), אבל בהינתן שהדמוקרטיה בישראל נשמרת - ניתן לבנות היום בבורסה הישראלית תיק אג"חים של חברות עם מאזן חזק שיניב תשואה שנראתה דמיונית עד לפני שנה 5%־6% שנתית בשנה, טוב יותר מכל דירה להשקעה. גם מניות הבנקים בישראל שסבלו מאוד מ"הרפורמה" חסינות הרבה יותר לצרות של הבנקים בחו"ל ונהנות מתמחור נוח לאחר פדיונות רבים בקופות גמל וקרנות נאמנות.