לקראת אישור סופי: תקנות החלופה לתמ"א 38 פורסמו להערות הציבור - מה הן קובעות?

מדובר בתקנות פרק "רישוי מהיר", המאפשר הגשת תוכנית והיתר במקביל • תוקף ההיתר יהיה שש שנים, במקום שלוש שנים להיתר "רגיל", ותוקפו של אישור – שלוש שנים במקום שנתיים

מיכאל מלכיאלי, מ''מ שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
מיכאל מלכיאלי, מ''מ שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

אחרי המתנה ארוכה - מתקדמים לקראת אישור סופי של תקנות תיקון 139 לחוק התכנון והבנייה - החלופה לתמ"א 38, שכונתה גם "חלופת שקד". כזכור, תקנות הפרק הראשון של התיקון כבר אושרו במועצה הארצית לתכנון ובנייה בינואר האחרון, וכללו גם המלצה לשר הפנים לחתום על התקנות ובכך להשלים את ההליך, אך מאז הדברים התעכבו, ולמעשה "נתקעו" בלשכת שר הפנים.

תמ"א 38 מסתיימת בעוד חצי שנה, וחלופת שקד תקועה במשרד הפנים 
על אף העלייה הנמשכת בריבית - קיטון משמעותי במשכנתאות בפיגור
בתל אביב יש מלאי של דירות לשנתיים. מה יקרה למחירים?

אתמול (ג') פורסמו התקנות להערות הציבור, בדרך לחתימה ולאישורן הסופי. הן פתוחות להערות הציבור עד ל־18 באפריל, קרי בשבוע שלאחר חג שני של פסח, ולאחר מכן צפויות להיחתם על ידי מ"מ שר הפנים, מיכאל מלכיאלי.

התקנות, שאת ניסוחן הובילה ראש אגף הרגולציה במנהל התכנון רותי שורץ, מתייחסות לפרק "רישוי מהיר" או "תוכנית + היתר" - הליך המקודם במסגרת התיקון ויאפשר, לראשונה בישראל, לקדם תוכנית והיתר במקביל, בהליך אחד. מדובר בשינוי שיכול, פוטנציאלית, לחולל שינוי גדול בהליך התכנון והרישוי ולקצר את הדרך למימוש תוכניות, אך רבים בשוק אינם בטוחים כיצד זה אמור לקרות בפועל. גלובס מביא לכם את עיקרי התקנות ואת עקרונות ההליך הצפוי.

בקשה להיתר - לאחר החלטה להפקדה

התקנות שפורסמו אתמול מפרטות לגבי התהליך כולו, החל מהצעד הראשון שעל מגיש התוכנית לבצע ועד לרגע המיוחל שבו יקבל את היתר הבנייה. ככלל, העקרונות דומים לעקרונות הקיימים בתקנות הרישוי שנקבעו ב־2016, עם כמה הבדלים חשובים.

ראשית, יש להגיש בקשה לקבלת מידע (מה שנקרא גם תיק מידע), שבעקבותיה יינתנו כל הנתונים והפרטים הרלוונטיים לגבי המקרקעין שעליהם מתוכננת התוכנית. תוקף המידע להגשת תוכנית לרישוי מהיר הוא שלוש שנים מיום מסירתו למבקש. השלב הבא הוא שלב הגשת התוכנית לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, על סמך המידע שהתקבל.

לאחר שיוחלט על הפקדת התוכנית, ניתן יהיה להגיש את הבקשה להיתר בנייה - וכאן ההבדל המשמעותי הראשון, שכן בהליך הרגיל ניתן להגיש בקשה רק לאחר השלמת ההליך התכנוני. התקנות גם קובעות, מצד שני, כי הגשת הבקשה להיתר תהווה תנאי להפקדת התוכנית, ולכן קושרות בקשר חזק את שני השלבים הללו, האחד בשני.

השלב הבא הוא בדיקת מהנדס העיר כי הבקשה להיתר מנוסחת על פי התנאים המצוינים בהחלטה להפקדת התוכנית - כך ששני ה"ערוצים", הן התוכנית והן הבקשה להיתר, יהיו תואמים זה לזה. לאחר מכן יגיש את חוות דעתו לוועדה המקומית, וזו תוכל לקבל החלטה לגבי התוכנית ולגבי הבקשה להיתר.

כיצד ייבחנו ההתנגדויות?

עניין חשוב ומהותי סביב המסלול לרישוי מהיר הוא שלב ההתנגדויות לתוכנית ולהיתר. הביקורת שנשמעה סביב המסלול הזה גרסה כי נקודת התורפה שלה היא שלב זה ההתנגדויות, משום שזהו שלב הגורר לא פעם שינויים בתוכנית. שינויים כאלו ידרשו שינויים גם בבקשה להיתר המקודמת במקביל, ולכן עשויים לעכב את ההליך כולו ולסרבל אותו, על פי טענות אלו.

התקנות מנסות לעשות סדר בעניין, ולכן קובעות כי בעל זכות במקרקעין יוכל להגיש התנגדות לתוכנית בתוך 15 יום מיום שקיבל הודעה על אישור התוכנית. מאחר שהתוכנית וההיתר תואמים בהליך זה, התנגדות להיתר כמוה כהתנגדות לתוכנית עצמה. ההתנגדויות ייבחנו במסגרת 45 "ימי הבקרה המרחבית", התקופה שבה מהנדס העיר נדרש לוודא כי מולאו על ידי מגיש הבקשה כל התנאים הנדרשים מצד הוועדה המקומית, ורשות הרישוי (הכוללת את יו"ר הוועדה המקומית ואת מהנדס העיר בלבד - י.נ) צריכה להחליט אם לדחות או לאשר את הבקשה. הוועדה המקומית תדון ותחליט בעניין בתוך 45 יום, ואם תאשר את התוכנית - תעניק היתר באופן רשמי חמישה ימים אחרי כניסתה לתוקף של התוכנית.

תוקף ארוך מהמסלול הרגיל

מנסחי התקנות קבעו כי תוקפו של היתר שניתן במסלול הרישוי המהיר הוא שש שנים, לעומת תוקף של שלוש שנים להיתר רגיל, וכי תוקפה של החלטה לאשר תכנית לרישוי מהיר ובקשה להיתר שהוגשה לפיה יהיה שלוש שנים - במקום שנתיים במסלול הרגיל. עם זאת, אם ניתן תוקף לתוכנית אך לא ניתן היתר מכוחה בזמן זה, יפקע תוקפה של התכנית. עוד נקבע כי אם הוגש ערר בעניין אישור הבקשה להיתר, התקופה שבמהלכה היה הערר תלוי ועומד לא תיספר במניין שלוש שנות התוקף. הרציונל שמאחורי קביעות אלו הוא הצורך בריווח לוחות הזמנים במסלול עמוס וצפוף יותר מהמסלול הרגיל.

אגב, התקנות מאפשרות לוועדה מקומית להודיע, בתוך 60 ימים מתחילתן של התקנות, לקבוע כי במרחב התכנון שלה רשות הרישוי היא שתדון ותחליט בבקשה להיתר שהוגשה מכוח התכנית לרישוי מהיר - קרי התוכנית וההיתר לא יקודמו במקביל בוועדה המקומית. התקנות ייכנסו לתוקף חודשיים מיום פרסומן, ויחולו על כל בקשה למידע שתוגש מיום זה.