פשרה בתביעה הייצוגית נגד גבי אשכנזי ושמן: תשלום של 22 מיליון שקל לבעלי המניות

סאגת התובענה הייצוגית בחברת קידוחי הנפט והגז שמן, שקרסה לפני כעשור, הגיעה לסיומה: היו"ר לשעבר גבי אשכנזי והמנכ"ל לשעבר יוסי לוי יפצו את בעלי המניות בסכום של 22.5 מיליון שקל • בשנת 2013 דיווחה שמן על גילוי סימני נפט משמעותיים, אך במהרה התברר כי הקידוח יבש, ומנייתה התרסקה

גבי אשכנזי / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
גבי אשכנזי / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

סאגת התובענה הייצוגית בחברת קידוחי הנפט והגז שמן, שקרסה לפני כעשור, הגיעה לסיומה. לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לאישור הסדר פשרה, לפיו על שמן נפט וגז, היו"ר לשעבר גבי אשכנזי והמנכ"ל לשעבר יוסי לוי לפצות את בעלי המניות בסכום של 22.5 מיליון שקל, שיועבר מכספי חברות הביטוח. מתוך הסכום הזה ינוכה סכום של 4.5 מיליון שקל, שישולם לתובעים עצמם ולעורכי דינם.

לאחר כישלון הקידוח: גבי אשכנזי פורש מתפקיד יו"ר שמן
לשכת עורכי הדין יוצאת נגד החוק שיסכל הגשת תביעות ייצוגיות  
הולמס פלייס משכה הצעתה לרכישת שר פיטנס: "התנהגה בצורה לא מקצועית" 

התפתחות זו מגיעה כמעט שנתיים לאחר שסגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט חאלד כבוב, אישר את ניהול התובענה הייצוגית נגד שמן, אשכנזי (לשעבר הרמטכ"ל ושר החוץ) ולוי.

בשנת 2013 ביצעה חברת שמן קידוח בשם "ים 3" שבו ודיווחה בחודש ספטמבר על גילוי סימני נפט משמעותיים. בעקבות אותו דיווח מניית החברה זינקה בשיעור חד. אולם מהר מאוד התברר כי מדובר בקידוח יבש, ומניית החברה התרסקה בכ-90%. ‏

בקידוח, כ-16 ק"מ מערבית לחופי אשדוד, הושקעו כ-180 מיליון דולר. חלקה של שמן בעלות הקידוח היבש הסתכם ב-140 מיליון דולר.

אסדת קידוח ים 3 של חברת שמן מול חופי אשדוד / צילום: רן וינוגרין
 אסדת קידוח ים 3 של חברת שמן מול חופי אשדוד / צילום: רן וינוגרין

כאמור, בית המשפט קיבל לפני שנתיים את טענת עורכי הדין יצחק אבירם ושחר בן מאיר, וציין כי "על פניו הוכיחו המבקשים כי הדיווח של החברה אודות קידוח שביצעה ב-1 בספטמבר 2013 היה בגדר דיווח יתר, אשר לפי המבקשים הוביל לעליית שער המניה".

השופט כבוב ציין עוד כי "בהתנהלות החברה כדי להצביע על לקות באופן התנהלותה בכל הנוגע לקיום והפרת חובות הדיווח שחלות עליה - לדיווח מדויק ומלא אשר משקף את כלל המידע שחובה לפרסמו למשקיעים".