מי מעכב את הקמת המסילה המזרחית ומה הקשר להדחת מנכ"ל הרכבת?

יו"ר דירקטוריון נתיבי ישראל שיגר בערב החג מכתב ליו"ר דירקטוריון הרכבת בו הוא מעלה טענות על התנהלות הרכבת ושיתוף הפעולה שלה עם חברתו כדי להביא לפתיחה מוקדמת של פרויקט המסילה המזרחית, שיחבר את חדרה ללוד • שני היו"רים קשורים לשרת התחבורה מירי רגב שפועלת על מנת להדיח את מנכ"ל רכבת ישראל

פרויקט המסילה המזרחית / הדמיה: דוברות רכבת ישראל
פרויקט המסילה המזרחית / הדמיה: דוברות רכבת ישראל

חברת נתיבי ישראל וחברת רכבת ישראל עובדות יחד על פרויקט המסילה המזרחית שתחבר בין חדרה ללוד בתוואי הסמוך לכביש 6. הפרויקט החשוב יהווה אלטרנטיבה לציר החוף שבו תשתיות הרכבת כבר מלאות לחלוטין וכן יאפשר להגדיל את הובלות המטענים ולייעלן. המקטעים שבאחריות חברת נתיבי ישראל נמצאים בשטחים פתוחים מחדרה ועד לקשת השרון בפאתי ראש העין ואילו החלקים שבאחריות חברת הרכבת הם משם ועד ללוד.

השוק הדובי סוגר 10 חודשים, האם זה הזמן להשקיע במניות? | ניתוח
השירות הציבורי משווע לרענון השורות - אז למה המדינה לא עומדת ביעדים שקבעה לעצמה? | המוניטור 
שרת התחבורה מירי רגב: "מנכ"ל שידבר עם שר האוצר יודח, ועד אז יהיה בובה" | בלעדי

מאחר והעבודות שבאחריות נתיבי ישראל בשטחים הפתוחים אורכות פחות זמן, הוחלט לפתוח לפעילות קודם לסיום בניית המסילה כולה את החלק שבין חדרה לפאתי ראש העין כבר בשנת 2025.

בערב החג יו"ר הדירקטוריון של חברת נתיבי ישראל, יגאל עמדי, שצולם ליד שרת התחבורה מירי רגב באירוע פריימריז בליכוד, שיגר מכתב ליו"ר הדירקטוריון של רכבת ישראל, שמנסה להדיח את המנכ"ל מיכאל מייקסנר, חרף התנגדות רשות החברות ומשרד האוצר, מכתב ובו טענות על התנהלות הרכבת ושיתוף הפעולה שלה עם חברת נתיבי ישראל כדי להביא לפתיחה מוקדמת של הקו.

לטענת יו"ר חברת נתיבי ישראל לא הוקצה מספיק כוח אדם מטעם הרכבת ולא נעשו די פעולות, ולא הועברו די נתונים מאז ההסכמות בין החברות בסוף השנה שעברה. כן דורש עמדי יותר כוח אדם לעבודות בסופי שבוע ובלילות, כאשר תחת הממשלה הנוכחית דווקא הוחלט לצמצמן בשבתות.

ואולם, מנגד, הפעלתו המוקדמת של הקו הייתה ביוזמת מנכ"ל הרכבת והחברה הציגה למשרדי הממשלה גאנט לפעולות כדי לעמוד בלוחות הזמנים וכן הציעה להאריך את המכרז עם קבלן החשמול הקיים כדי להאיץ את הפעלת הקו במקום לפתוח מכרז לקבלן חדש שיוכל להביא לפתיחתו רק בשנת 2028.

פנייה בהולה שמעלה תהיות

במכתב שהגיע אל משרדי הממשלה כתבו ברכבת ישראל כי "מועד הפעלה מסחרית של המסילה המזרחית במלואה מתוכנן לתחילת שנת 2027 אך היות ונת"י צפויה לסיים את עבודות התשתית שבאחריותה באוגוסט 2025, הנחה מנכ"ל רכבת ישראל שהקו יפעל מסחרית באופן מדורג, כך שבשלב הראשון יופעל שירות מהמסילה המזרחית (תוואי צפוני) ישירות לת"א. בכך הפרויקט יניב פירות כשנה לפני מועד ההפעלה המקורי ויאפשר להעניק שירות ישיר לת"א לישובים כגון: חדרה, טייבה וטירה".

הפניה מעלה תהיות הן בשל העיתוי הבהול בערב החג ובעיצומם של הנסיונות להתחיל בהליך הדחת מנכ"ל הרכבת, והן בשל הקשר של היו"רים לשרת התחבורה מירי רגב שפועלת להדיח את מנכ"ל הרכבת.

בשבוע שעבר קיבלו חברי הדירקטוריון בחברה זימון לדיון שבו הציע היו"ר משה שמעוני, שמונה בידי שרת התחבורה מירי רגב, למנות יועץ משפטי חיצוני שילווה את הדירקטוריון בהליך הדחת המנכ"ל. הסיבה הרשמית הייתה בנושא עסקת רכש הקרונות שלא מתקדמת, אלא שלמחרת הבהירו במשרד האוצר שהעסקה דווקא מתקדמת כראוי הודות למנכ"ל.

לפי טענות, הסיבה היא סירובו של מנכ"ל הרכבת למנות פעיל ליכוד לתפקיד סמנכ"ל בחברה. עוד לפי הטענות, הדירקטוריון הקפיא איושם של עשרות תקנים עד ליום שאחרי ההדחה.

רשות החברות הזהירה עוד בשבוע שעבר כי ההדחה עלולה לטלטל את החברה ולהביא לפגיעה בשירותים שהיא מספקת וקבעה כי אין עילה להדחה.

בכירים באוצר תומכים במנכ"ל

בשבוע שעבר כתבו ליו"ר בכירים באגף תקציבים, החשכ"ל ורשות החברות כי לאחרונה נחתמו הסכמי הפעלה ופיתוח מול הרכבת בסך עשרות מיליארדי שקלים, שנובעים "באופן ישיר ממערכת האמון בין החברה למשרדי הממשלה, מערכת אמון אשר שוקמה לאור הישגי חברת הרכבת בשנים האחרונות בהובלתם של המנכ"ל ויו"ר ודירקטוריון החברה. בין הישגים אלו ניתן למנות את האצת פרויקט החשמול, שיפור במדדי הפיתוח, שיפור רמות הדיוק של יציאת רכבות, קידום הסכם שכר לעובדי החברה ואף קידום פתרונות להפחתת עומסים ברכבת".

הם הבהירו כי הפסקת כהונת המנכ"ל עלולה לפגוע בצורה ישירה ביכולת הרכבת לסייע במשימות לאומיות, כמו הדחיפות בהפחתת הגודש בדרכים וחיבור כלל חלקי הארץ אל מוקדי התעסוקה. "נבקש להבהיר כי על חברי הדירקטוריון לשקול את טובת החברה בלבד ולהימנע מפעולות אשר עלולות לפגוע ביכולתה של הרכבת לעמוד באתגרים הדחופים אשר הטילה עליה המדינה", נכתב.

המסילה המזרחית תוקם באורך של כ-64 קילומטר ממסילת החוף באזור חדרה, לאורך כביש 6, ועד לוד. לאורך הפרויקט מתוכננות 9 תחנות נוסעים, אך מתוכן 5 מקודמות לביצוע בשלב זה. תפקיד המסילה לייצר עורק תחבורתי להובלת מטענים בציר מקביל לציר החוף, כשהסטת רכבות משא מציר החוף תאפשר הגדלת קיבולת להובלת מטענים, והקטנת עומס רכבות נוסעים בציר החוף העמוס ביותר במדינה. המסילה תוכל גם לייצר אלטרנטיבה לשירות הקיים בציר החוף במקרים של תקלות או עבודות תשתית.

מיו"ר דירקטוריון חברת נתיבי ישראל נמסר כי "יו"ר הדירקטוריון מאחל מועדים לשמחה וחג אביב שמח ושקט לכל בית ישראל. לעצם הטענות המכתב נכתב ע"י אנשי המקצוע של החברה ומשקף את המציאות".