"למכור את המניות בחודש מאי ולצאת?": השאלה שמסעירה את המשקיעים

המשפט Sell in May and go away הפך לאסטרטגיית השקעה בקרב סוחרים רבים, שמעריכים כי רוב העליות בשוקי המניות מתרחשות בחודשי החורף • האם כדאי ליישם זאת כעת? בבנק אוף אמריקה ובוולס פארגו מציגים שתי גישות מנוגדות

רוב העליות קורות בחודשי החורף? / צילום: Shutterstock, photofriday
רוב העליות קורות בחודשי החורף? / צילום: Shutterstock, photofriday

למרות התחזיות הפסימיות, ארבעת החודשים האחרונים של וול סטריט היו חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה ב-9%, הנאסד"ק זינק בכ-17% באותה מסגרת זמן והנאסד"ק 100 עלה ב-22% ושינה סטטוס מ"שוק דובי" ל"שוק שורי". מדד החברות הקטנות, ראסל 2000, מסתפק בעלייה מתונה של 1% מתחילת השנה.

מחזורי המסחר מידלדלים, למה יש עדיין מסחר בבורסה ביום ראשון? | ניתוח
שני המדדים שמראים: האינפלציה בארה״ב עדיין עיקשת 
איך משבר בענף המשרדים ישפיע על היציבות הפיננסית של ארה"ב כולה | פרשנות

הטענה הרווחת לגבי השווקים היא שחודשי הקיץ (עד אוקטובר) חלשים באופן מסורתי וכדאי לצאת מהשוק בזמנים אלו. הטענה הזו כל כך מוכרת עד שהפכה לאסטרטגיה ממש, "Sell in May and go away", שמתארת סוחרים בשוק שיוצאים מהשוק לקראת מאי וחוזרים אליו רק כעבור כמעט חצי שנה, בסוף אוקטובר.

שני בנקים שתי דעות

התחזקות מדד ה-S&P500 מתחילת 2023 יכולה להעיד רבות על ההמשך. על פי הנתונים שאסף מכון המחקר קרסון השקעות (Carson Investment), ניתן ללמוד כי מאז שנות ה-50, לרוב, רבעון ראשון חיובי במיוחד משמש פרומו לשנה חזקה. אז האם יש מקום לאופטימיות לקראת הקיץ?

נראה כי הדעות בעניין חלוקות. כאשר שני בנקים גדולים בארה"ב הוציאו לאחרונה הנחיות סותרות למשקיעים שלהם לגבי המשך השנה. האחד צופה מחצית שנה חיובית לעומת השני שמתאר תרחיש הרבה פחות אופטימי.

האסטרטגיה כמובן אינה תורה מסיני ואינה מחייבת את המציאות, ראינו רק בשנתיים האחרונות את חוסר התקפות שיש לשיטות מסוג זה לעומת מה שקורה בפועל. כך, ב-2020 וב-2021 כאשר מגפת הקורונה השתלטה על חיינו הפד רופף את המדיניות המוניטרית וגרם לשווקים להתחזק באפריל ובחודשי הקיץ שלאחר מכן. בהמשך, ב-2022, קרה ההפך: עליית האינפלציה והעלאת שיעור הריבית בשוק האמריקאי ע"י הפידרל ריזרב גרמו לירידות חדות בשווקים כבר באפריל.

בנק אוף אמריקה הוציא מסמך למשקיעים לקראת תחילת חודש מאי המציע לא למכור את מניותיהם כעת, שכיוון שאחרת הם יפספסו את עליות השווקים של הקיץ הקרוב. סטיבן סאטמאייר, אסטרטג טכני בבנק, מציין כי "באופן עונתי, מאז 1928 אנו רואים כי חודשי המסחר של מאי עד אוקטובר הם בעלי התשואה הממוצעת הנמוכה ביותר במדד ה-S&P 500".

לצד זאת הוא מסייג ומדגיש שהאסטרטגיה הייתה ונותרה בעייתית, וכי למרות התשואה הנמוכה היא עדיין חיובית. יותר מכך, סאטמאייר אומר כי "חודשי יוני ואוגוסט נחשבים חיוביים באופן עונתי, כך שיציאה מהשוק תגרום להפסד הרווחים בחודשים אלו". סאטמאייר מוסיף כי האסטרטגיה לא מתאימה במיוחד השנה, שנה שלישית לנשיאות, שגם הן נחשבות חיוביות.

לא כולם מסכימים עם דעה זו. בבנק ההשקעות וולס פארגו ציינו האנליסטים שהם חוזים שכלכלת ארה"ב תיכנס למיתון במחצית השנה השנייה. "אנו צופים שיחס הסיכון לעומת הרווח בשוק יצנח ב-6 החודשים הקרובים" כתבו בבנק השבוע.

מדד ה-S&P 500 צפוי לעבור תיקון מטה ולהגיע ל-3,700 נקודות, הם צופים, כאשר היום המדד עומד על 4,169 נקודות. האנליסטים בוולס פארגו ציינו שתחזיתם למדד ב-2024 בכל זאת עומדת על 4,200 נקודות, תחזיתם המקורית.

בוולס פארגו מסבירים שהתיקון החזק כלפי מטה נובע משלושה גורמים עיקריים: הראשון הוא מדיניות מוניטרית אגרסיבית, השני בעיות נזילות והון עקב משבר הבנקים ולבסוף, רצון של המשקיעים להסתמך על אשראי כדי לשמור על ההוצאות.

"נבואה שתגשים את עצמה"

שמוליק קרפף, מנהל תחום מחקר באגף ייעוץ השקעות בבנק לאומי, מסביר בשיחה עם גלובס שמדובר בפתגם שהפך לאסטרטגיה עקב הנתונים הסטטיסטיים לאורך השנים, אך הוא סובר שאין לנהוג וליישם את האסטרטגיה הזו. "מי שמוכר את כל תיק ההשקעות שלו במאי וקונה מחדש בנובמבר ישלם מיסים ועלויות מסחר כל פעם מחדש. אלו עלויות מצטברות שפוגעות ברווחים, ועל כן איני רואה סיבה מיוחדת לבצע זאת". קרפף מונה חיסרון נוסף: "אם הרבה אנשים ימכרו במאי ויקנו בנובמבר, זה יגרום לנבואה המגשימה את עצמה בכך שיווצר היצע רב במאי לצד ביקוש חד בנובמבר".

עם זאת, נראה כי הטענה המרכזית של בנק אוף אמריקה נותרת בעינה. קרפף מציין שהוא חושב שלאור הנתונים, סוף 2023 הולך להיות חיובי במיוחד. זאת גם לאחר רבעון ראשון חיובי במיוחד וגם לאור הסברה בשוק שצופים שכספים יכנסו מחדש לשוק

האם האסטרטגיה "תופסת" גם בשוק המקומי

שנת 2023 בבורסה הישראלית הייתה רצופה מהמורות עד כה, לאור המשבר הפוליטי והפגיעה בכלכלה כתוצאה ממנו. מדד ת"א 125 ירד עד כה בכ-4.3%. בנוסף, גופים מוסדיים כמו בנק ישראל ומודי'ס הדגישו בסקירתם הכלכלית את חוסר הוודאות הקיימת בישראל. כך שאולי קשה לחזות אסטרטגיה לשוק הישראלי.

ליוני פנינג, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות, נראה כי אסטרטגיה זו מתואמת יותר עם השוק האמריקאי מאשר עם השוק הישראלי. "אנו רואים שבעשור האחרון הנתונים של ישראל לא מתיישרים עם האסטרטגיה של 'SELL IN MAY'". פנינג מסביר שלדעתו החודשים החיובים בתחילת השנה נובעים מהנסיקות של חגי החורף באמריקה וההחזרים של תקופת המיסים המסתיימים בחודש אפריל.