ארה"ב מחמשת מטוסים בפצצות חודרות בונקרים, ושולחת מסר לאיראן

מטוסי A-10 של חיל האוויר האמריקאי נושאים פצצות מונחות במשקל 113 קילו לזירה המזרח תיכונית • הפצצות יגיעו בתקופה בה המתחים בין ארה"ב לאיראן גבוהים: בחמישי האחרון עיכבו כוחות משמרות המהפכה האיראניים מיכלית נפט במפרץ עומאן, בעת שנשאה נפט גולמי מכוויית לארה"ב

מטוס פיירצ'יילד A-10 / צילום: Shutterstock, Michael Fitzsimmons
מטוס פיירצ'יילד A-10 / צילום: Shutterstock, Michael Fitzsimmons

הצבא האמריקאי מעמיס בפעם הראשונה אי פעם פצצות חודרות בונקרים במשקל 113 קילו על מטוסי תקיפה שנשלחים למזרח התיכון, כך אמרו פקידים אמריקאים. מדובר בצעד האחרון בסדרת צעדים שנועדו להרתיע את איראן.

ההחלטה לשים כלי נשק חזקים יותר על טייסת של מטוסי פיירצ'יילד A-10 נועדה לשפר את יכולתם של טייסים להשמיד בונקרים של תחמושת ומטרות מחופרות אחרות בעיראק ובסוריה, שם נפגעו הכוחות האמריקאיים שוב ושוב מלוחמים בתמיכת איראן, כך אמרו הפקידים.

מירוץ החימוש נגד רוסיה: אסטוניה תרכוש מערכות נשק מישראל
שחקנית חדשה במתיחות מול איראן: ספקית הנפט המרכזית של ישראל

הצעד מהווה את הפעם הראשונה שצבא ארה"ב מרכיב חימוש מונחה מסוג זה על מטוסי A-10. המטוסים עברו לאחרונה שינויים בכדי שיוכלו לשאת כל אחד כ-16 פצצות חודרות בונקרים, ששמן הרשמי פצצות GBU-39/B.

"מטוסי A-10 מאוד יעילים בחלק מהדברים שאנחנו צריכים לעשות", אמר קצין חיל האוויר אלקסוס גרינקוויץ', המפקח על פעילות צבא ארה"ב בשמיים מעל סוריה ומעל 20 מדינות אחרות במזרח התיכון ובדרום מזרח אסיה, בתפקידו כמפקד הפיקוד המרכזי של חיל האוויר האמריקאי.

הפצצות החזקות מגיעות לזירה המזרח תיכונית בתקופה בה המתחים מול איראן גבוהים. ביום חמישי, עיכבו כוחות משמרות המהפכה האיראניים מיכלית נפט במפרץ עומאן, בעת שנשאה נפט גולמי מכוויית לארה"ב.

כלי השיט, ספינה בשם Advantage Sweet שנושאת דגל של איי מרשל, נותרה מעוכבת ביום שישי ועלולה להיות מוחזקת עוד תקופה ארוכה.

באיראן טוענים שהמיכלית התנגשה בספינה איראנית במפרץ הפרסי וגרמה לפציעות, ואחר כך ניסתה להימלט. בצי האמריקאי אומרים שאיראן הפרה את החוק הבינלאומי בכך שעיכבה את המיכלית, וקוראים לשחרורה המיידי.

הפנטגון שלח את טייסת ה־A-10 - המכילה לרוב כ־12 כלי טיס - למזרח התיכון בחודש שעבר לאחר שכוחות בגיבוי איראני ביצעו סדרת מתקפות נגד בסיסים אמריקאיים בסוריה, כולל מתקפה אחת של מל"ט מתאבד בה נהרג קבלן אמריקאי. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיב למתקפות בהוראה לתקוף מהאוויר חמושים בסוריה המקבלים גיבוי מאיראן.

הטייסת החדשה מגדילה את כמות כלי הטיס ההתקפיים באיזור ב־50%, כך אמר גרינקוויץ'.

הפגנת כוח נוספת: צוללת נושאת טיל מונחה

העברת המטוסים למזרח התיכון מהווה חלק ממאמץ נרחב יותר לחזק את נוכחות הצבא האמריקאי בתוך החששות הגוברים לגבי התקפות מצד איראן והחמושים בהם היא תומכת ברחבי המזרח התיכון.

כמו כן, הכריז הצבא האמריקאי בחודש שעבר על משלוח לזירת המזרח התיכון של צוללת הנושאת טיל מונחה, הפגנת כוח אמריקאית נוספת. בזמנו, פקידים אמריקאים אמרו שיש בידיהם מודיעין שאיראן מתכננת מתקפת מל"ט נגד ספינה מסחרית באיזור, משהו שוושינגטון האשימה את טהרן שעשתה כמה פעמים בשנים האחרונות.

החששות לגבי האיום הוקלו לאחר ש־USS פלורידה, ספינה שיכולה לשאת 150 טילי טומהוק, הגיעה לים סוף, כך אמרו הפקידים.

במשרד החוץ האיראני לא הגיבו לבקשת התגובה. מוקדם יותר החודש, לאחר הטלתה למשימה של הספינה USS פלורידה, דובר משרד החוץ האיראני נאסר כנעני אמר שארה"ב מנסה "להסתיר את הידרדרות כוחה באיזור".

"המשטר האמריקאי עבר לכיוון ההפוך לרצון של המדינות באיזור", כתב בטוויטר.

הפנטגון מחזיק כ־900 אנשי צבא העובדים מבסיסים קטנים בסוריה, שם הם מתמקדים בעיקר במניעת חמושים מארגון המדינה האיסלאמית מלהשיג דריסת רגל באיזור בו הצליחו בעבר להקים לעצמם חלופות איסלמיות, לפני שכוחות בגיבוי ארה"ב ריסקו אותה ב־2019.

הכוחות האמריקאיים בסוריה ובעיראק היוו פעם אחר פעם מטרה של הכוחות בגיבוי איראן המפעילים טילים ומל"טים. מתקפת הטילים האחרונה נגד הכוחות האמריקאיים בסוריה התרחשה בתחילת אפריל.

ביידן הורה על מספר תקיפות אוויריות נגד חמושים בסוריה מאז שנכנס לתפקיד ב־2021.

במאמץ להרחיב יכולות אלה, הצבא האמריקאי לאחרונה התקין על המטוסים מתקנים מיוחדים המעניקים להם את היכולת החדשה לשאת פצצות מונחות.

השדרוג יעניק למטוסים יותר כוח אש ממטוסי F-15, כך אמרו פקידים אמריקאים. זו גם תהיה התקדמות במאמצי הצבא להדגים את הערך של צי A-10 המתיישן שפקידי הפנטגון מנסים להוציא לגמלאות כבר יותר מעשר שנים.

המטוסים האיטיים יחסית משמשים לרוב כדי לספק תמיכה אווירית מקרוב לכוחות אמריקאיים במקומות כמו סוריה, בהם אין לחמושים מטוסים שיכולים לאתגר את הטייסים של ארה"ב. אבל בזירת אסיה למשל, מטוס מדגם כזה יהיה אפשרות גרועה, שם הוא פגיע למערכות ההגנה האווירית המתוחכמות של הסינים.

ארסו אקבלי השתתף בהכנת הכתבה.