מרוץ החימוש נגד רוסיה: אסטוניה תרכוש מערכות נשק מישראל

לדברי שר ההגנה האסטוני האנו פבקור, שוויה של העסקה עומד על 100 מיליון אירו • מאז פלישת רוסיה לאוקראינה מדינות מזרח אירופה פועלות רבות להתחמשות

מערכות הארופ ומיני הרפי של התעשייה האווירית / צילום: תע''א
מערכות הארופ ומיני הרפי של התעשייה האווירית / צילום: תע''א

התעשייה האווירית זכתה בחוזה לאספקת מערכות חימוש משוטטות לאסטוניה, במסגרת עסקה שהיא מהיקרות ביותר שביצעה הרפובליקה מהים הבלטי אי פעם.
שר ההגנה האסטוני, האנו פבקור, מסר כי שווי העסקה עומד על 100 מיליון אירו.

הבנק העולמי: הצמיחה של הכלכלה הפלסטינית צפויה לרדת ב-2023 
שחקנית חדשה במתיחות מול איראן: ספקית הנפט המרכזית של ישראל 

בד בבד, מפקד אגף פיתוח האמצעים בצבא אסטוניה, קאארל מאסאלו, הגיב כי החימוש המשוטט מתוצרת ישראל ישדרג את יכולות הלחימה של צבאו "באופן משמעותי". לדבריו, החימוש המשוטט יכול לפעול בכמה מתארי מזג אוויר ומתאים לאסטוניה. היעד של האסטונים הוא להגיע למבצוע מלא של החימוש המשוטט מתוצרת ישראל עד 2025.

מאז פלישת רוסיה לאוקראינה, מדינות מזרח אירופה פועלות רבות להתחמשות בשל החששות ממוסקבה. עוד לפני סגירת העסקה עם התעשייה האווירית, אסטוניה רכשה בימים האחרונים רובי צלפים מסוג TRG M10 בעלי קליבר של 8.6 מ"מ מהיצרנית הפינית "סאקו", בעסקה בשווי כולל של 40 מיליון אירו. לפי הערכות, משך העסקה לשבע שנים.

אולם, בניגוד לתוצרת הפינית שלה יש תחרות מקצועית רבה בתחום הצלפים, התעשייה האווירית נחשבת למובילה בקונספט המבצעי של מערכות חימוש משוטט. דוגמה בולטת לכך התקבלה במלחמת קרבאך השנייה ב-2020, עת החימוש המשוטט שמייצרת התעשייה האווירית "הארופ" הפך לשובר שוויון מול אמצעי הלחימה של צבא ארמניה, רובם מתוצרת רוסית - כולל מערכות הגנה אווירית, טנקים ורק"ם.

שר ההגנה של אסטוניה, האנו פבקור ומנכ''ל התעשייה האווירית, בועז לוי בטקס החתימה / צילום: תע''א
 שר ההגנה של אסטוניה, האנו פבקור ומנכ''ל התעשייה האווירית, בועז לוי בטקס החתימה / צילום: תע''א

החימוש הישראלי הפך לכלי משמעותי גם מול מדינות ערב

הארופ נחשב למוצר מבוקש ביבשות שונות. כבר ב-2009, הודו רכשה 10 יחידות תמורת כ-100 מיליון דולר. לאחר הסכמי אברהם, החימוש המשוטט הישראלי הפך לכלי משמעותי גם מול מדינות ערב, עת מרוקו רכשה חימוש משוטט מהתעשייה האווירית. בפברואר 2021, התעשייה האווירית הודיעה על מכירת הארופ וחימוש משוטט נוסף מתוצרתה, רותם, בעסקה כוללת של יותר מ-100 מיליון דולר, למדינות ביבשת אסיה.

הארופ יעיל לטווח של 200 ק"מ ויכול לטוס במשך תשע שעות ולהגיע למהירות של 225 קשר בגובה של עד 15 אלף רגל. החלק המשמעותי בו שהוא נושא 16 ק"ג חומר נפץ. מה שבולט בו שהוא נחשב למדוייק מאוד, ומסוגל לתקוף מכל זווית - אנכית או אופקית.

מערכות הארופ ומיני הרפי של התעשייה האווירית / צילום: תע''א
 מערכות הארופ ומיני הרפי של התעשייה האווירית / צילום: תע''א

בשנת 2019, חשפו בתעשייה האווירית את מיני הארופ, או "גרין דרגון", שפותח על בסיס "האב" הארופ. הוא יכול לשאת טילים במשקל 15 ק"מ, לטוס במשך שעה וחצי עד לטווח של 50 ק"מ ובמהירות של 110 קשר. מעבר לכך, הוא יכול לשאת 3 ק"ג חומר נפץ. הוא בולט בכך שהוא שקט, בעזרת הנעה חשמלית, ובעל משך הטיסה וראש הנפץ הכבד ביותר בין כלי הטיס הדומים לו בקטגוריה.

רותם בולט בהפעלתו על ידי לוחם בשדה הקרב, ובמשקלו - 6 ק"ג. הוא יכול לטוס במשך חצי שעה עם חומר נפץ במשקל 1.2 ק"ג, או עד 180 דקות על בסיס מערכת תיק גב שנושא לוחם.