עסקאות נדל"ן | בדיקת גלובס

מודעה בעיתון חשפה: אחת המשפחות העשירות בישראל מוכרת נדל"ן ב-200 מיליון שקל

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • שנה לאחר מכירת השליטה באיילון תמורת כחצי מיליארד שקל, נחשף כי משפחת רחמני העמידה למכירה נכסים המוערכים בשווי של 150–200 מיליון שקל • צוואתו של מייסד חברת הביטוח, לוי רחמני, ייעדה את הנדל"ן לנכדיו

בנין חברת איילון לביטוח / צילום: עינת לברון
בנין חברת איילון לביטוח / צילום: עינת לברון

בחודש הבא תציין משפחת רחמני שנה לעסקת ענק מוצלחת שבמסגרתה מכרה את מניות השליטה בחברת הביטוח איילון, שהקים לוי רחמני ז"ל. לאחרונה החלה המשפחה לקדם עסקת מכירה גדולה נוספת, של נדל"ן בבעלותה הקשור לחברת הביטוח שבה שלטה בעבר. מדובר בקומות משרדים שמחזיקה משפחת רחמני בבניין בית איילון שברמת גן ובבניין החברה הישן בתל אביב. הקונות הפוטנציאליות הן חברות נדל"ן מניב, קרנות ריט וקרנות השקעה פרטיות.

על מה הוציא טדי שגיא יותר מחצי מיליארד דולר?  
משקיעי אנג'ל לא מתרגשים מהחרם החרדי - וזו הסיבה 

המשפחה, באמצעות משרד עו"ד וינרוט, פרסמה בשבוע שעבר מודעות למכירת שני נכסים שבבעלותה: שש קומות משרדים בבניין "בית איילון ביטוח" ברחוב אבא הלל 12 ברמת גן, וכן שטח מסחרי בקומת הכניסה (אותו שוכר כיום בנק דיסקונט), וכן מלוא זכויות הבנייה בבניין, שמאפשרות לבנות מעל 20 הקומות הקיימות עוד עשר קומות נוספות. הקומות בבניין מתפרסת על פני כ־1,000 מ"ר כל אחת.

בנוסף הציעה משפחת רחמני למכירה את החניון וחלקים מבניין בית איילון ת"א, הממוקם ברחוב מנחם בגין פינת רחוב הנגב, שבו ישבה חברת הביטוח עד לשנת 2005.

שוויים של הנכסים מוערך בשוק ב-150־200 מיליון שקל. עם זאת, לגלובס נודע כי לאחר שכבר קיבלו מספר פניות בקשר עם הנכסים שהועמדו למכירה, המרוכזים בחברת הנדל"ן המשפחתית ל.ר.י נכסים (על שמו של לוי רחמני), החליטו במשפחה, בעצת עורכי הדין שלה, להשהות את המכירה בשלב זה. לטענת מקורבים למהלך, נערכות כעת התייעצויות בתוך המשפחה כיצד להמשיך עם הליך מכירת הנכסים.

על פי הצוואה של לוי רחמני, שהלך לעולמו בשנת 2020, נכסי המשפחה יחולקו בין נכדיו, בניהם של שלושת ילדיו של מייסד איילון. במשפחה הבינו שלא יצליחו לחלק את הנכסים בצורתם הפיזית בין הנכדים, ולכן החליטו למכור אותם, ואת התמורה הכספית שתתקבל בגינם לחלק בהתאם לצוואה. עם זאת, לפי שעה הוחלט כאמור על השהיית המהלך, והחלטה בעניין צפויה להתקבל בימים הקרובים.

 

הבניין מחולק בין המשפחה לחברת הביטוח

את עיקר התגמול מהמכירה צפויה המשפחה לקבל בגין הנכס ברמת גן, הצמוד למתחם הבורסה. הבניין נרכש ביוני 2004 בעת שחברת הביטוח הייתה קטנה מכפי שהיא כיום. בשל חוקי הרגולציה הקפדניים, שלא אפשרו לחברת ביטוח לרכוש נכס באמצעות מימון, כלומר נטילת הלוואה, אלא רק על פי ההון העצמי שיש ברשותה, רכש רחמני באופן אישי את יתר הקומות בבניין.

עקב כך, חברת הביטוח מחזיקה ב־13 קומות (כמעט שתיים מהן מושכרות לדיירים חיצוניים), ורחמני החזיק באופן פרטי בחמש קומות נוספות המושכרות לדיירים חיצוניים, וכן בחניון (שיישאר בידי הבן נגה רחמני), בחלק מקומות הכניסה ובזכויות הבנייה בבניין.

המשמעות היא שחברת הביטוח איילון תמשיך בכל מקרה להתנהל מהמשרדים שברשותה, ואין בכוונתה לעזוב את המתחם היוקרתי.

לצד מכירת חברת הביטוח איילון שכבר הושלמה, והמכירה המסתמנת של נכסים, השלימה בחודש שעבר משפחת רחמני מכירה נוספת מתוך העזבון שהשאיר אחריו אב המשפחה. מדובר בסוכנות הביטוח עיתים שנמכרה לאחר מו"מ ממושך לסוכנות אורן מזרח מקבוצת הפניקס. עיתים עוסקת בכל סוגי הביטוח אך ההתמחות שלה היא בעיקר בביטוח כללי ובביטוחי בריאות. מדובר בסוכנות ותיקה שבמשך שנים הייתה זו שמנהלת את תיקי הביטוח של חברות הנסיעות אגד ודן.

מכרו את השליטה באיילון בפרמיה גבוהה

לוי רחמני הקים את איילון  בשנים 1976-1977 על בסיס סוכנות הביטוח שייסד אביו. עשור לאחר מכן הפכה החברה לציבורית. בחודש יוני 2022, לאחר מו"מ של כשנה, מכרו שלושת ילדיו של רחמני, בהם נגה רחמני ששימש בעבר כיו"ר חברת הביטוח, את מניות השליטה באיילון לידי חברת הביטוח הדיגיטלית ווישור, שהקימו אמיל וינשל וניצן צעיר־הרים (שבעבר שימשו בתפקידי מפתח באיילון), תמורת כ־448 מיליון שקל.

הסכום ששילמה ווישור למשפחה היווה פרמיה של 74% על מחיר השוק של מניית איילון בעת השלמת העסקה. מאז בוצעה העסקה אשתקד צנחה מניית איילון בכ־50%, וכיום עומד שווי השוק של החברה על 243 מיליון שקל בלבד. שווי זה משקף למניות שרכשה ווישור שווי שוק של 164 מיליון שקל בלבד - כשליש מהסכום ששילמה עבורן. כך שבדיעבד, מדובר היה בעסקה מצוינת עבור משפחת רחמני.

"אלו המחירים שמשקפים את השוק", אמר וינשל בראיון לגלובס מיד לאחר השלמת הרכישה. "כשמסתכלים על הנכסים שיש לאיילון, לדעתנו זה עושה היגיון בהינתן הפוטנציאל העסקי של החברה, פוטנציאל שאנחנו יודעים לממש. בראש ובראשונה הרכישה מביאה לידי ביטוי את היתרון המובנה לגודל - הדאטה־בייס שיש באיילון הוא מכרה זהב. יש בסיס לקוחות, יש מידע ודאטה שיכול לשמש את האלגוריתמיקה החדשנית של ווישור. הרכישה תביא את קבוצת ווישור לנתח שוק של 10% ברוב ענפי הביטוח הכללי (רכב, דירה ועסקים), כשבביטוחי בריאות אנחנו עם נתח של כ־4% ובביטוח חיים בסביבות 3%. הצהרנו שאנחנו רוצים להיות רב־תחומיים, והדרך להגיע לשם הייתה גם באמצעות רכישה חכמה של תשתיות קיימות".

למעשה, בווישור ניסו לרכוש מניות נוספות של איילון ביטוח. בחודש פברואר פנה דירקטוריון ווישור לדירקטוריון איילון ביטוח, והציע לו לפתוח במו"מ על עסקה שבה איילון ביטוח תרכוש את מניות ווישור ביטוח המרכזת את פעילות הביטוח הדיגיטלית של החברה בישראל. בתמורה לרכישת המניות, יוקצו לחברת ווישור הציבורית מניות נוספות באיילון ביטוח. הצעה זו מצויה עדיין במו"מ בין הצדדים בימים אלה.

ווישור  עצמה, אגב, נסחרת כיום בשווי של 139 מיליון שקל בלבד, לאחר ירידה של 85% בשווי המניה מהשיא שרשמה לפני שנתיים.