אל תבנו את הקריירה שלכם על ספונסר יחיד

החשיבות של נטוורקינג כמנוף קריירה היא הרבה מעבר למכשיר למציאת עבודה • באמצעותו מגיעים המנהל והארגון לתוצאות טובות יותר

רק רשת רחבה של אנשי קשר מתחומים שונים תוכל לתמוך במימוש פוטנציאל הקריירה / אילוסטרציה: Shutterstock
רק רשת רחבה של אנשי קשר מתחומים שונים תוכל לתמוך במימוש פוטנציאל הקריירה / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

בעקבות הטור הקודם - הנטוורקינג מגדיר את תקרת הקידום של מנהלים - שוב חזר על עצמו הבלבול בין קשרים לפרוטקציה. רבים עדין מאמינים שקשרים פירושם פרוטקציה, וכי בלעדיה לא ניתן להצליח בקריירה. ובכן, הם טועים. אכן במגזר הציבורי תופעת הפרוטקציה (קידום אנשים לא מתאימים ממניעים זרים) נפוצה, אבל במגזר העסקי היא על גבול הזניחה.

לא מתקדמים בכוחות עצמם

מדוע? כי מנהלים במגזר העסקי נמדדים על פי תוצאות והם לא יכולים להרשות לעצמם גיוס או קידום עובדים לא מתאימים שיפגעו בתוצאות שלהם. הם מספיק חכמים לגייס/לקדם אנשים מהסיבות הנכונות, דהיינו השכלה, איכות השכלה, ניסיון והישגים מקצועיים המתאימים לדרישות התפקיד. על כן כשההשמה לא מצליחה, הגם שנעשתה מהסיבות הנכונות, ברוב המקרים האדם יוחלף במתאים ממנו.

האם המשמעות היא כי כל הקשרים והקישורים במגזר העסקי כשרים? כמובן שלא. פה ושם ישנם אנשים לא מספיק טובים שמצליחים לאייש תפקידים מרכזיים רק בזכות רשת קשרים, או ליתר דיוק, בזכות איש קשר יחיד ורב כוח - ספונסר שדוחף את הקריירה שלהם מתפקיד לתפקיד. לרוב מדובר בקשר חזק בעל אופי מיוחד (קשר משפחתי, קשר רומנטי וכד'), שבזכותו "כדאי" לספונסר להפעיל את קשריו בכל פעם שצריך לקדם את הקריירה של הנתמך, וזה נדרש לא מעט.

מדוע? כי בשונה מאנשים איכותיים שמצליחים להתקדם בכל ארגון שבו קיים אופק קידום, מי שהקריירה שלהם תלויה בתמיכת הספונסר ולא ביכולות טובות, לרוב לא מצליחים להתקדם. בזכות השפעתו הם אמנם מצליחים לזכות בתפקידים שבלעדיו לא היו מקבלים, אבל הוא לא יכול לעשות עבורם את העבודה. משנכנסו לתפקיד הם צריכים להוכיח את עצמם ,אבל לעיתים קרובות הם לא מצליחים, ואז הספונסר צריך "לגלגל" אותם הלאה לארגון הבא.

משלמים מחיר מקצועי וכלכלי

אמנם מדובר בתופעה מאד שולית - זכורים לי 4-5 כאלה בלבד, מתוך אלפים רבים - אבל היא מסוכנת מאד לנתמך (הספונסר מספיק חזק מכדי להיפגע בעצמו בשל זאת, מה גם שכנראה שאר האנשים אותם הוא מקדם הם איכותיים מספיק). כל הקריירה שלו תלויה ברצונו הטוב של אדם אחד, שיכול יום אחד להפסיק את תמיכתו, למשל אם הקשר האישי הסתיים או עלה על פסים צורמים. יתרה מכך, גם ספונסר רב עוצמה עלול לאבד אף הוא את המעמד בשוק משלל סיבות, או חלילה את חייו, והתוצאות מבחינת הנתמך הן דרמטיות.

ואכן, מתוך הבודדים שהכרתי, שניים כבר איבדו את תמיכת הספונסר בשל אחת מהנסיבות הנ"ל, ניתוק קשר שהביא לפגיעה אנושה בקריירה, ובפרט בכושר הפרנסה. לפניהם עוד למעלה מ-20 שנות עבודה שבמהלכם יאלצו להסתפק בתפקידים קטנים משמעותית, עם שכר בהתאם, מה שמחייב ירידה דרסטית ברמת החיים, שלא לדבר על המכה הקשה לאגו.

המסקנה המתבקשת היא לא להסתמך על מספר מצומצם של אנשי קשר, בכירים ועוצמתיים ככל שיהיו. מומלץ בחום להקפיד על רשת רחבה ומאוזנת, כזו הכוללת אנשי קשר ברמות בכירות שונות, ממגזרי תעסוקה, תחומי פעילות ומקצועות רלוונטיים שהולמים את מטרות הקריירה. רק רשת כזו תוכל לתמוך במימוש פוטנציאל הקריירה שלכם, בוודאי אם אתם מכוונים לתפקידי ניהול, שרובם המכריע מאוישים באמצעות קשרים.

יתרונות רשת קשרים מאוזנת

קחו בחשבון שרשת קשרים איכותית, הגם שהיא הכלי האולטימטיבי למציאת עבודה, היא מנוף קריירה הרבה מעבר לכך. נטוורקינג הוא מקור חשוב מאין כמוהו למידע פורמלי ולמידע בלתי פורמלי, כזה שלא ניתן להגיע אליו בדרכים אחרות. הוא בסיס נפלא לבניית שיתופי פעולה אסטרטגיים, מאפשר נגישות לאנשים ולגופים שמאד קשה להגיע אליהם בדרכים אחרות וכו'. לכן בזכות רשת מיטבית מובטח לכם שתגיעו להישגים טובים יותר, אתם והארגון בו אתם עובדים, ובהתאמה תשביחו את ערך המותג שלכם, ואת ערך השוק. בהצלחה, וזכרו - קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.