היפוך מגמה? מספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש מרץ טיפס ב-10%; ערי הדרום בצמרת העסקאות

לאחר מגמת ירידה בשנתיים האחרונות, נתוני חודש מרץ מראים עלייה במספר הדירות שנמכרו, אולם השינוי החיובי מיוחס בעיקר לשיווק דירות מסובסדות • ירושלים, נתיבות ואשקלון הובילו את המגמה, ומה קרה בתל אביב?

מספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש מרץ טיפס ב-10% / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש מרץ טיפס ב-10% / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם פעילות שוק הנדל"ן הגיעה לתחתית, ומתחילה לשנות כיוון? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ה') מצביעים על עלייה במספר הדירות שנמכרו במרץ 2023, בהשוואה לחודש שלפניו. אם מצרפים לכך את היקפי המשכנתאות שניטלו באותו חודש, אשר ביטאו גם הם עלייה מסוימת - לאחר ירידה רצופה של ארבעה חודשים - ייתכן שקיבלנו איתות לכך שהמגמה משתנה ומתייצבת.

התחרות על המשכנתאות הפכה לזירת קרב בין לאומי ומזרחי טפחות
בכמה בנייה של דירה חדשה יקרה יותר מדירה בהתחדשות עירונית?
גני תקווה הפכה לעיר. מה זה ישנה בחיי התושבים?

על רקע זה, חשוב גם לציין את נתוני אפריל הנמוכים שהתקבלו בימים האחרונים: שפל של 3.5 שנים בהיקף המשכנתאות החדשות שניטלו, בסכום של 4.61 מיליארד שקל, וירידה ריאלית של כמעט 50% בהכנסות נטו ממיסוי מקרקעין באפריל 2023, שהסתכמו במיליארד שקל - לעומת 1.9 מיליארד שקל באפריל 2022. נחזור ונדגיש כי אפריל האחרון היה חודש עתיר ימי חג, עובדה המשפיעה כמובן על היקף הפעילות בענף.

מספרים יציבים בחודשים האחרונים

על פי נתוני הלמ"ס, בחודש מרץ האחרון נמכרו 2,790 דירות - עלייה של 9.4% לעומת פברואר. בשלושת החודשים ינואר-מרץ 2023 נמכרו 7,960 דירות חדשות, בדומה לשלושת החודשים שלפניהם - כך שישנה כאן מגמת התייצבות מסוימת.

 

עם זאת, יש לשים לב שעיקר העלייה במספר הדירות החדשות במרץ נובעת מעלייה משמעותית בדירות שנמכרו בסבסוד ממשלתי: במרץ נרשמה עלייה של כ־48.5% במכירת דירות אלו, בהשוואה לפברואר שלפניו. בשלושת החודשים ינואר-מרץ 2023 נמכרו כ־1,890 דירות בסבסוד ממשלתי, מספר המבטא עלייה של 35.5% לעומת שלושת החודשים הקודמים להם, ומהווה 23.7% מכלל הדירות החדשות שנמכרו בשלושת החודשים האלה.

עוד מראים הנתונים האחרונים כי מחודש ספטמבר 2021 עד ינואר 2023 נרשמה ירידה של 4.1% מדי חודש במספר הדירות שנמכרו. "נתוני החודשיים האחרונים מצביעים על שינוי", נכתב בהודעת הלמ"ס, "אך עדיין מוקדם לקבוע את טיב המגמה".

תל אביב ממשיכה לדשדש מאחור

נתוני המכירות של דירות חדשות בין החודשים ינואר למרץ 2023, בחלוקה לערים, מגלים כי תל אביב־יפו ממשיכה להיוותר מאחור, וכי רוב הדירות נמכרו גם במרץ באזור הדרום - כ־29.1%, בדומה לחודשים דצמבר 2022 עד פברואר 2023, שגם בהם הדרום החזיק בנתח הגדול ביותר של דירות שנמכרו לעומת המחוזות האחרים, עם 23.2%.

הכי הרבה דירות נמכרו בירושלים, 865 דירות, ואחריה ניצבת נתיבות, עם מכירה של 818 דירות. שתי הערים הללו הובילו את הרשימה גם בשלושת החודשים שלפני כן, אלא שבנתיבות מדובר בקפיצה משמעותית, שכן בפברואר נמכרו בה 492 דירות בלבד. אשקלון שלישית ברשימה, עם 425 דירות שנמכרו בין ינואר למרץ 2023. תל־אביב ממשיכה להישאר מאחור מבחינת נתוני המכירה של דירות חדשות, במקום התשיעי בין הערים שבהן נמכרו יותר מ־150 דירות, עם 235 דירות בלבד.

מספר הדירות שנותרו למכירה ממשיך להיות גבוה: בסוף מרץ הוא עמד על כ־54,500 דירות, לעומת כ־54,510 בסוף פברואר. מספר חודשי ההיצע (מספר החודשים שצפויים לעבור עד שכל הדירות שנותרו למכירה יימכרו בפועל) עמד על 21 - לעומת 20.5 חודשים בפברואר.