תחזית הכלכלנים: מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

קצב האינפלציה השנתי בישראל אומנם צפוי לרדת משיעור של 5% שנרשם במרץ, אבל ממש לא כי מחירי המזון או הדיור ירדו באפריל • למה בכל זאת מוערך שתהיה הקלה "טכנית" באינפלציה, ומהי התחזית למדד מאי אחרי גל ההתייקרויות במשק?

מה צפוי במדד המחירים לצרכן בישראל? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מה צפוי במדד המחירים לצרכן בישראל? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אחרי ההפתעה לטובה מבחינת דירוג האשראי של ישראל, כאשר הן S&P והן מודי'ס (על אף שהורידה את אופק הדירוג) ציינו את חוזקה הכלכלי של המדינה ואת יציבותה במהלך הרבעון האחרון, מגיע עוד רגע חשוב בגזרת המאקרו המקומית - פרסום מדד המחירים לצרכן.

התחזית של בכירי שוק ההון הישראלי - ועוד 4 כתבות על מצב השווקים 
תקרת החוב של ארה"ב: האזהרה של כלכלן חתן הנובל, ומה יקרה לדולר 

היום (ב') ב-18:30 תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני האינפלציה לחודש אפריל, כאשר הציפיות של מרבית הכלכלנים בשוק הן שהיא תרד לרמה של 4.6%-4.7%, בהשוואה ל-5% במרץ. היום יפורסמו גם נתוני האבטלה במשק, ומחר (ג') יפורסם אומדן לצמיחה של כלכלת ישראל ברבעון הראשון של 2023.

האינפלציה בישראל, נזכיר, נמצאת הרבה מעל הטווח של בנק ישראל (1%-3% בקצב שנתי), כאשר החלה לטפס בתחילת 2022 והגיעה לשיא בינואר האחרון, אז עמדה על קצב של 5.4%. בנק ישראל העלה את הריבית באגרסיביות כדי להילחם באינפלציה הגואה, אך זו הצליחה להתמתן רק לשיעור של 5% נכון לחודש מרץ (אז רשמה עלייה חודשית של 0.4%).

נתון האינפלציה העדכני יהיה כמובן בעל השפעה מכריעה על החלטת הריבית הקרובה של בנק ישראל, ב-22 במאי. ריבית בנק ישראל עומדת כעת על שיעור של 4.5%, ובשווקים מעריכים סבירות של 70% לעלייה נוספת בשיעור שלה כבר עכשיו, לפני פרסום הנתונים. גם נתוני האבטלה ישפיעו על החלטת הנגיד פרופ' אמיר ירון, שכן שוק העבודה המקומי הדוק במיוחד ומוזכר תכופות בהחלטות הריבית, בעיקר בשל הפוטנציאל ללחצי שכר כלפי מעלה שיקשו על המאבק באינפלציה (בין השאר בשל הסכמי השכר המתחדשים במגזר הציבורי). על פי התחזיות, שיעור האבטלה הרבעוני ישאר ללא שינוי, 3.9%.

הפירות והירקות התייקרו, וגם פיחות השקל לא עוזר

עליות המחירים האחרונות שדווחו בתקשורת לא צפויות להשפיע על המדד, שמתייחס לחודש אפריל בלבד, והכלכלנים הישראלים אף מעריכים ירידה בקצב האינפלציה השנתי בחודשים הקרובים - אך להגדרתם מדובר בירידה טכנית, שכן מדדי אפריל, מאי ויולי של השנה שעברה היו גבוהים באופן חריג, ואט אט הם יוצאים מחישוב המדד.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מעריך שצפויה עלייה של 0.5% במדד אפריל, אך שקצב האינפלציה השנתי ירד ל-4.7%. "מחירי הפירות והירקות יעלו בחדות את המדד, יחד עם מחירי המזון שעלו לאחר חג הפסח ורכיבי הדיור הצפויים לטפס", ציין בסקירתו.

בחודש מאי צופה שפריר עלייה בשיעור חודשי של 0.65% באינפלציה, כאשר להערכתו הקצב השנתי של המדד יעמוד על 4.75% - בדומה לתחזית שלו למדד אפריל - וזאת למרות שחודש מאי אשתקד יורד מהחישוב. "קיים גם סיכון כלפי מעלה עקב הצפי לעלייה חדה במחירי הפירות והירקות", הוא מוסיף.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות IBI, מעריך עלייה של 0.4% במדד המחירים החודשי, ולצד זאת צפויה האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים לרדת ל-4.6%. זאת, כאמור, בשל מדד אפריל הגבוה בשנה שעברה (עלייה של 0.8%) שיוצא מהחישוב. "העלייה החודשית של המדד תושפע בעיקר מהפיחות בשקל, גורמים עונתיים, המשך עלייה באינפלציית השירותים, וההפחתה בתעריף החשמל", מפרט גוזלן.

במבט לחודשים הקרובים, גוזלן מזהיר כי הסיכון "נוטה בבירור כלפי מעלה", בהשפעת היחלשות השקל אך בעיקר בעקבות גל העלאות המחירים המשמעותי של המזון, "בסדר גודל שלא ניראה זמן רב", כלשונו. גוזלן גם לא חסך ביקורת על שלל ההתייקרויות שדווחו לאחרונה, וטען כי "נראה שחברות רבות מנצלות את תשומת הלב הציבורית והממשלתית בנושאים אחרים בשביל להעלות מחירים ללא התנגדות ציבורית".