המרוץ ליו"ר דיסקונט: הנימוקים מאחורי ההחלטה להשאיר בחוץ את משה ברקת

הממונה לשעבר על רשות שוק ההון נותר מחוץ רשימת המועמדים לתפקיד דירקטור בבנק דיסקונט, למרות היכרותו הרבה עם העולם הפיננסי • יתר המועמדים שעל הפרק: מנכ"ל הביטוח הלאומי לשעבר שלמה מור-יוסף וסיגל רגב, מנכ"לית קופ"ח מאוחדת לשעבר

הממונה על שוק ההון לשעבר, ד"ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר
הממונה על שוק ההון לשעבר, ד"ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר

האם הבנקים מבינים שבעשור השלישי של המאה ה־21 העולם הפיננסי השתנה וכדי לצלוח את האתגרים הרבים העומדים לפתחם יש צורך בגיוון הרקע של מקבלי ההחלטות? כך לפחות מעידה ההחלטה של הוועדה למינוי דירקטורים במערכת הבנקאים מסוף השבוע האחרון, שלא לכלול את הממונה לשעבר על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, ברשימת המועמדים המומלצים על ידי הוועדה לתפקיד דירקטור בבנק דיסקונט .

משה ברקת בחוץ: מי המועמד המוביל לתפקיד יו"ר דיסקונט?
מועמד מוביל נוסף ליו"ר דיסקונט: אריק פינטו הגיש מועמדות לתפקיד דירקטור
דוחות דיסקונט: ההכנסות מריבית זינקו ב-50% ברבעון, הרווח הנקי קפץ

ברקת מכיר היטב את העולם הפיננסי. עוד קודם למינוי לממונה על שוק ההון בשנת 2018, שימש כמנהל מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך ולאחר מכן כיו"ר קבוצת הביטוח הפניקס וכיועץ עצמאי לגופים שונים כמו בנק ההשקעות ג'פריס.

אולם, בדיסקונט בחרו שלא להמליץ עליו לתפקיד. גורמים המכירים את פעילות הוועדה מציינים כי עוד טרם התכנסותה הראשונה לדון במועמדים עצמם, העביר אליה הבנק מכתב בו מפורטים הבקשות והצרכים אותם הוא הגדיר כאלו אשר יאפשרו לו לעצב את מדיניותו ואת המטרות שיקדמו את הבנק בשנים הבאות, ומי האנשים המתאימים לעמוד באותן מטרות.

בדיסקונט העדיפו לקבל המלצות על מועמדים עם רקע מקצועי שונה מזה בו מחזיק ברקת, ככל הנראה מתוך מחשבה כי מי שמרכיבים כעת את הדירקטוריון מחזיקים ברקע פיננסי מספק.

הגדלת מספר הנשים

מעבר לסוגיית הגיוון המקצועי שמחפשים בדיסקונט, ברקת "נפגע" מכך שעל פי ההנחיות של הוועדה, לפחות אחד מבין המועמדים שייבחרו יהיה אישה. הוועדה אף הוסיפה כי היא תיתן את דעתה גם לצורך לחזק שוויון הזדמנויות במגזרי האוכלוסייה השונים בחברה, ולקיים יחסיות הולמת בין נשים לגברים בדירקטוריון. כיום מכהנים בדירקטוריון דיסקונט עשרה חברים, כשרק שלוש מהן נשים.

אחת מהמועמדות עליהן המליצה הוועדה היא הדירקטורית המכהנת איריס אבנר שסוגרת כעת שתי קדנציות, כשגם היא עשויה להתמודד על תפקיד היו"ר במקומו של קוברינסקי. אבנר מחזיקה בהשכלה פיננסית עם דגש על תחומים כמו גיוסי הון בארה"ב והערכת שווי חברות שעשויים להיות שימושיים עבור התפתחות הבנק. היא כיהנה בעבר בתפקידים בכירים בבנק מזרחי טפחות, כך שהיא עונה גם על הדרישה למנות אישה וגם על הדרישה להבנה פיננסית.

המועמדים שעל הפרק

הוועדה המליצה להעמיד לבחירת אספת בעלי המניות שמות כמו מנכ"ל הביטוח הלאומי ומנכ"ל הדסה לשעבר פרופ' שלמה מור-יוסף או סיגל רגב, מנכ"לית קופ"ח מאוחדת לשעבר. כלומר, מועמדים שמגיעים מתחומים שונים לגמרי ואינם בעלי זיקה ישירה לפעילות היומיומית של הבנק.

בהקשר זה נזכיר שכבר מכהנים כיום כדירקטורים בדיסקונט שניים שלא מגיעים ישירות מעולם הבנקאות. אלו הם ד"ר דורון אביטל ודני ימין. אביטל היה חבר כנסת ומפקד סיירת מטכ"ל, כך שגם הוא, למרות הניסיון הרב שלו בהון סיכון ובאקדמיה, מביא עמו רקע שונה לדירקטוריון. ימין היה בעברו מנכ"ל מיקרוסופט ישראל ושימש גם כיו"ר הוועד המנהל של הטכניון, שהחל את כהונתו הראשונה בבנק בחודש פברואר השנה.

במשבצת בעלי המומחיות הפיננסית נשארים בדירקטוריון דיסקונט כמה דירקטורים קיימים. מדובר בסיגל ברמק שהייתה מנהלת המחלקה לחשבות וכספים וחשבונאית ראשית בישראכרט, עוד מהימים שהחברה הייתה בבעלות המתחרה, בנק הפועלים. ברמק הייתה נציגת הבנק לוועדה למינוי דירקטורים, יחד עם הדירקטור ברוך לדרמן שמסיים כהונה שלישית. לצדה ימשיכו לשבת בדירקטוריון גם פרופ' בן ציון (בנצי) זילברפרב, הדיקן הראשון ומייסד בית הספר לבנקאות ושוק ההון במכללת נתניה וכן יודפת הראל בוכריס שבאה עם ידע וניסיון בתחומי ההון סיכון וניהול השקעות.

יש להזכיר שמי שכן מגיע מהרקע הבנקאי וצלח את הוועדה הוא מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, אריק פינטו, שלמרות שהוא מגיע מחוץ לבנק, הוא עשוי, אם יבחר באספת בעלי המניות, להתמודד על תפקיד יו"ר דיסקונט.