משה ברקת בחוץ: מי המועמד המוביל לתפקיד יו"ר דיסקונט?

הממונה לשעבר על רשות שוק ההון משה ברקת הגיש מועמדות לדירקטוריון דיסקונט, אך נותר מחוץ לרשימה של הוועדה למינוי דירקטורים • יו"ר דיסקונט, שאול קוברינסקי, מסיים את תפקידו בסוף השנה

ד''ר משה ברקת, הממונה לשעבר על רשות שוק ההון / צילום: יוסי זמיר
ד''ר משה ברקת, הממונה לשעבר על רשות שוק ההון / צילום: יוסי זמיר

הוועדה למינוי דירקטורים בתאגידים בנקאיים הודיעה היום (ה') על רשימה בת שבעה מועמדים מטעמה לכהונת דירקטור בבנק דיסקונט . הממונה לשעבר על רשות שוק ההון משה ברקת נותר מחוץ לרשימה.

מועמד מוביל נוסף ליו"ר דיסקונט: אריק פינטו הגיש מועמדות לתפקיד דירקטור 
משה ברקת הגיש מועמדות לדירקטוריון דיסקונט
דוחות דיסקונט: ההכנסות מריבית זינקו ב-50% ברבעון, הרווח הנקי קפץ

מי שכן נכנס לרשימה הוא מנכ"ל הפועלים לשעבר אריק פינטו, שמילא שורת תפקידים בכירים בבנק עד שהגיע לתפקיד המנכ"ל - אליו נכנס עוד לפני המינוי הרשמי בשל ההסתבכות של הבנק בפרשת המס אל מול משרד המשפטים האמריקאי. למעשה, פינטו היה זה שהוביל את ההסדר מול הרשויות בארה"ב שהוביל לסיום החקירה ואף קיבל בשל כך ביקורת חיובית מהוועדה החיצונית שבחנה את התנהלות הבנק. כמו כן, חברת כרטיסי האשראי ישראכרט הובלה על ידי פינטו כמנכ"ל הפועלים.

הדבר יכול לפעול לטובת פינטו, שכן בתחילת השנה הנוכחית החליט שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שהוא מאמץ את מסקנות הוועדה שהקים קודמו בתפקיד, אביגדור ליברמן, לפיהן יש להפריד את חברת כרטיסי האשראי כאל מדיסקונט, המחזיק ב-72% ממנה. זה יהיה אחד האתגרים המשמעותיים של דירקטוריון והנהלת דיסקונט בשנים הקרובות.

21 מועמדים רואיינו על ידי הוועדה

דיסקונט הוא בנק ללא גרעין שליטה, ולכן התהליך מתבצע דרך הוועדה בראשה עומד השופט בדימוס דוד חשין. שבעת המועמדים מטעם הוועדה יעמדו לבחירה באסיפה הכללית של הבנק, האמורה לבחור מתוכם שלושה דירקטורים במעמד דירקטור חיצוני על פי הוראת ניהול בנקאי תקין (הוראה 301), וכן שני דירקטורים במעמד דירקטור חיצוני על פי חוק החברות.

רשימת המועמדים המוצעים מטעם הוועדה בקטגוריה של דירקטור חיצוני על פי הוראה 301 כוללת את איריס אבנר, פרופ' שלמה מור יוסף, סיגל רגב וכאמור את אריק פינטו -  מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר - שכעת נחשב למועמד המוביל לתפקיד יו"ר הבנק. בקטגוריה של דירקטור חיצוני על פי חוק החברות מועמדים עו"ד אברמוביץ אהרן, רו"ח לוי עופר ואמיר קושילביץ אילן.

הוועדה ראיינה 21 מועמדים, בהם הממונה לשעבר על רשות שוק ההון משה ברקת - שכאמור נותר מחוץ לרשימה. ברקת נכנס לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון בנובמבר 2018 כשהחליף את דורית סלינגר, והצליח לשקם את היחסים שהתערערו בין הרשות לבין הגופים המפוקחים עליהם בתקופת קודמתו. הוא פרש במפתיע בשנה שעברה.

יו"ר דיסקונט, שאול קוברינסקי, מסיים את תפקידו בסוף השנה, ולכן בעת הבקשה להגשת מועמדות לתפקיד דירקטור, הדגישה הוועדה כי היא מחפשת מועמדים שיכולים להיות גם יו"ר הבנק. בנוסף, לזהות הדירקטוריון החדש בדיסקונט בתקופה כזו חשיבות מיוחדת, לאחר שמנכ"ל הבנק, אורי לוין, הודיע לאחרונה על עזיבת הבנק ומעבר לנהל את חברת הנדל"ן תדהר.