היפוך מגמה בהייטק: המשרות הפנויות למתכנתים בעלייה

לאחר שתחזית הצמיחה של ישראל עודכנה מטה, גם מספר המשרות הפנויות מבשר על האטה כלכלית • בינתיים, מספר המשרות הפניות למתכנים הפתיע ועלה ב-3% אחרי שנה של ירידות

עלייה מפתיעה במגזר ההייטק. האם היא תימשך? / צילום: Shutterstock
עלייה מפתיעה במגזר ההייטק. האם היא תימשך? / צילום: Shutterstock

ייתכן כי דווקא שוק ההייטק, שספג צניחה של למעלה מחצי מהמשרות הפנויות שהיו בו, חווה שינוי כיוון: מספר המשרות הפנויות למפתחי התוכנה בין פברואר לאפריל עלה ב-3% ביחס לממוצע הנע הקודם, והוא עומד כעת על 6,302. זו עלייה מעניינת במיוחד, שכן היא מגיעה לאחר יותר משנה של מגמת ירידה.

החברות שמעניקות לעובדים מנוי ל-Chat-GPT, ואלו שלא
פיטורים גם בלמונייד: חברת הביטוח הדיגיטלי תיפרד מעשרות עובדים
דוח חדש חושף: כך נפגעו חברות ההייטק הישראליות יותר מהזרות

בשיא הביקוש למתכנתים, ינואר עד מרץ 2022, היו לא פחות מ-13,720 משרות פנויות בפיתוח תוכנה. מאז, מספר המשרות הלך וירד עד שנחתך ביותר מחצי, והגיע לשפל של 6,138 בממוצע ינואר-מרץ. אך כעת, דווקא רואים מגמת עלייה.

קשה לדעת מה יהיה המשך המגמה. כדאי לעקוב אחרי הפרסומים הבאים של המשרות הפנויות כדי לראות אם מדובר באנקדוטה זמנית, או בהתחלה של התאוששות שוק העבודה במגזר ההייטק הישראלי, שחווה משבר משמעותי בשנה האחרונה.

מספר המשרות הפנויות נמצא בירידה

לאחר שהכלכלנית הראשית באוצר פרסמה השבוע עדכון לתחזית הצמיחה של ישראל, שהוריד את התחזית מצמיחה של 3% ב-2023 לצמיחה של 2.7% בלבד, גם מספר המשרות הפנויות מבשר על האטה כלכלית: משיא של כמעט 160,000 משרות פנויות במהלך 2022, מספר המשרות הפנויות בישראל יורד ל-128,175 בחודש אפריל. זאת ירידה גם בהשוואה לחודש מרץ, במהלכו נרשמו 130,118 משרות פנויות.

גם מבחינת שיעור המשרות הפנויות (מספר המשרות על כל 100 מועסקים בפועל), ישנה ירידה: נכון לחודש אפריל, יש 4.02 משרות פנויות על כל 100 מועסקים, לעומת 4.1 במרץ. במחצית הראשונה של 2022, שיעור המשרות הפנויות היה בשיאו ועמד על כמעט 5. אך גם המספר הנוכחי הוא גבוה משמעותית בהשוואה לתקופה טרום הקורונה - ב-2019, מספר המשרות הפנויות עמד בממוצע על 3.46. אך מבחינת המגמה, אנחנו בירידה, וקרובים יותר למצב ב-2019 מאשר לשיא של 2022.