המבחן הראשון של וטרמן ואברכהן עבר בהצלחה. עכשיו שופרסל מחכה לספאר

תוצאות הרבעון הראשון של 2023 של קמעונאית המזון הגדולה בישראל מצביעות על גידול בהכנסות וברווח, ועל נתח גדול יותר במכירות המותג הפרטי • היו"ר איציק אברכהן: "אנחנו רוצים להיות תלויים פחות בספקים הגדולים, ומחכים לאישור רשות התחרות"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock
סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

אם 2022 הייתה שנה שבשופרסל  יעדיפו לשכוח, במידה רבה תוצאות הרבעון הראשון של 2023 - המבחן הראשון של אורי וטרמן כמנכ"ל ושל איציק אברכהן כיו"ר - עשויות לסמן את תחילת ההתאוששות.

אחרי שהדוחות הכספיים של שופרסל, המתנהלת ללא גרעין שליטה, הציגו ב־2022 ירידה חדה ברווחים, ברבעון הראשון של השנה קפץ הרווח הנקי בכ־146% והסתכם בכ־66 מיליון שקל, בהשוואה לכ־27 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מסבירים את שיפור הרווחיות בין היתר בשל שיפור בתפוקות העבודה, צמצום כוח־אדם, הגדלת הסל והתייעלות נדל"נית בשל צמצום שטחי מסחר. 

חברות המזון במרוץ להעלאת מחירים, וכ-30% ממשקי הבית מתקשים לסגור את החודש | ניתוח 
הממונה על התחרות תטיל עיצומים כספיים על שבעה ספקי מזון גדולים. כמה הם ישלמו?
מנכ"ל קרפור העולמית בראיון בלעדי: "המחירים שלנו בארץ יהיו גבוהים עד 20% יותר מאירופה"

הכנסות הקבוצה ברבעון הראשון הסתכמו בכ־3.7 מיליארד שקל, בהשוואה לכ־3.5 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנה הקודמת. הגידול נובע מהשפעת הגידול בפעילות השוק העסקי (B2B), מאיחוד פעילות הסטוק (נרכשה באוגוסט 2022) ומעונתיות (חג הפסח).

נתח מכירות המותג הפרטי ברבעון הראשון עמד על כ־28.4% מסך מכירות קמעונאות המזון (לעומת 27.8% ברבעון הראשון של 2022), והן הסתכמו בכמיליארד שקל. ברשת הציבו יעד אסטרטגי של 35% עם המותג הפרטי - יחד עם זה של הקמעונאית הבינלאומית ספאר שהרשת מביאה לישראל בשיתוף עמית זאב. 

 

"אנחנו רואים צמיחה במכירות בכל הפורמטים הקמעונאיים שאנחנו פועלים בהם", אומר מנכ"ל שופרסל, אורי וטרמן. "הביזור הזה מייצר לנו תשתית לצמיחה. בד־בבד, אנחנו מובילים תהליך התייעלות: הורדנו את ההוצאות השוטפות ב־90 מיליון שקל שנה מול שנה, הקטנו 120 עובדים וסגרנו סניפים.

"יש תחרות בשוק, והיא גורמת לנו להיות טובים יותר. אנחנו מחכים לאישור של רשות התחרות לשיתוף־הפעולה עם ספאר, וברגע שיהיה אישור, נביא מאות מוצרים חדשים למדפי שופרסל. אנחנו מאמינים שזה יעזור להוריד את יוקר המחיה ולשפר את הרווחיות הגולמית שלנו". 

אורי וטרמן, מנכ''ל קבוצת שופרסל / צילום: אלעד גוטמן
 אורי וטרמן, מנכ''ל קבוצת שופרסל / צילום: אלעד גוטמן

הרווח הגולמי עלה בשיעור חד בהשוואה לשנה שעברה.
"בתוך הרווח הגולמי נטו של שופרסל יש הרבה פרמטרים שהם הוצאות המכירה, כמו עלויות שכר של כוח־אדם בסניפים, עלויות משלוחים, שרשרת ההפצה, עלויות המלקטים, שרשרת האספקה וכו'. במסגרת התוכניות שעשינו הצלחנו להוריד את ההוצאות בסגמנט של הרווח הגולמי, ובזכות זה הוא השתפר.

"שופרסל, כקבוצה עם הרבה מאוד פרמטרים, צריכה בממוצע שנתי צריכה להיות סביב רווח גולמי של 27%. בקמעונאות המזון הרווח הגולמי נמוך יותר, אבל יש את פעילות הנדל"ן, הסטוק והעסקים, לכן ההשפעה בין הרבעונים היא בעיקר מול נושא ההוצאות".

אנחנו מדברים על רבעון סוער במונחים פוליטיים. זה התבטא אצלכם בפעילות השוטפת?
"הדבר היחידי שהשפיע עלינו הוא שבינואר היינו באירוע של הספקים. בסוך השנה שעברה, במשך כמעט חצי שנה לא אישרנו עליית מחירים לספקים, ונעמדנו כדי לבלום את ההשתוללות של יוקר המחיה.

"בסוף השנה שעברה הבנו שאנחנו נפגעים בתוצאות, כי הלקוחות העדיפו לקנות את המוצרים האלה במקומות אחרים, ואז אישרנו חלק מעליות המחירים. זה אפילו פגע בנו בינואר. רק באמצע ינואר התחלנו לקבל זמינות מלאה במוצרים שלא היו. זה הדבר היחיד שהשפיע".

אתה אומר שהצרכן מעדיף מותגים שהוא מכיר, ומצד שני נתח המותג הפרטי עלה.
"כשהורדנו הרבה מאוד מוצרים של המותגים המובילים מהמדף, הכנסנו את המותג הפרטי. גם אחרי שהם חזרו, חלק מהלקוחות אימצו את המותג הפרטי, ולכן גדלנו. זה אומר שאם הציבור יבחר לקנות יותר מותגים פרטיים, הכוח של היבואנים והספקים הבלעדיים יקטן.

"אגב, גם מתחרים שלא היה להם מותג פרטי פתאום מתחילים לדבר על מותג פרטי, וזה מצוין. בעבר יותר מ־60% מהמוצרים בשופרסל הגיעו מספקים גדולים, והיום זה באזור ה־50%, רק בזכות המותג הפרטי שלנו".

לדברי היו"ר איציק אברכהן, "אנחנו יודעים שאין טעם להילחם בעולמות הבמבה, למשל, כי אלה מותגי־על. הרבה יותר קל לבצע מעבר למותג פרטי אם מדובר בנייר טואלט וחומרי ניקיון ואפילו בפסטות. המותג הפרטי עונה על מירב הקטגוריות, וזה השינוי החשוב, ואני מקווה מאוד שהממונה על רשות התחרות תאשר לנו לבצע את היבוא באמצעות ספאר, ולהיות תלויים פחות בספקים הגדולים". 

יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
 יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

קרפור נכנסה לארץ לפני שבועיים. עד שספאר יגיע, איך אתם מתמודדים עם התחרות?
וטרמן: "יש לנו מספר פורמטים, ואנחנו מתמודדים עם כל התחרות, לא עם שחקן ספציפי. אחת הסיבות לשיפור במכירות ברבעון זה בגלל יותר לקוחות שהגיעו לשופרסל".

ראינו ירידה במכירות של Be.
"בינואר 2022 היה הגל האחרון של האומיקרון, ואז מכרנו בחודש בדיקות קורונה ב-36 מיליון שקל. אם מנטרלים את זה, Be צומחת ב-10%, וזה אחרי שסגרנו סניפים בשנה שעברה. הרשת מרוויחה כסף, וגם בתוכניות קדימה תראו עולמות של פיתוח עסקי והתרחבות".

בנק ישראל שוב העלה את הריבית. זה משפיע על התוכניות שלכם?
"אנחנו רואים זאת כהזדמנות. החוב של שופרסל נדל"ן לא גבוה, ואנחנו לא סוחבים על הגב משקלות מהעבר. אם נחליט לעשות השקעה או עסקה או להיכנס לפרויקטים, אנחנו יכולים לגייס כסף".