הוועדה לבחירת שופטים | שאלות ותשובות

פשרה או פיצוץ: מה צפוי היום בבחירות לנציגי הוועדה לבחירת שופטים

היום הכנסת צפויה לבחור את נציגיה לוועדה לבחירת שופטים • איך תתקיים ההצבעה, מה המשמעות אם הנציגים שייבחרו יהיו מהקואליציה או מהאופוזיציה, ומה הסיכוי ששני הצדדים יגיעו לפשרה? • גלובס עושה סדר

הקרב על הוועדה לבחירת שופטים. האם תוצג פשרה? / איור: גיל ג'יבלי
הקרב על הוועדה לבחירת שופטים. האם תוצג פשרה? / איור: גיל ג'יבלי

היום (ד') יגיע המאבק על המהפכה המשפטית לשיאו, כאשר הכנסת תבחר את נציגיה לוועדה לבחירת שופטים. האופוזיציה דורשת שהנוהג לבחור נציג אופוזיציה יישמר, ושח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, המועמדת סביבה התאחדו באופוזיציה, תיבחר. שר המשפטים יריב לוין מעוניין בבחירת שני נציגים מהקואליציה. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הסכים עד כה להתחייב שימונה נציג אופוזיציה, וחברי הקואליציה מחכים להנחייתו למי להצביע. 

פורום העסקים לנתניהו: פעל להשארת נציג אופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים 
מטה מחאת ההייטק לנתניהו: אל תיתן יד לרוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים
האם בעבר לבני ושקד נמנעו מכינוס הוועדה לבחירת שופטים? 

מי הם חברי הכנסת המתמודדים לחברות בוועדה לבחירת שופטים?

כאמור, מטעם האופוזיציה תתמודד ח"כ קארין אלהרר. מולה הציעו את מועמדותם שמונה חברי כנסת מטעם הקואליציה: חברי הכנסת מהליכוד - אביחי בוארון, טלי גוטליב, משה סעדה, אליהו דלל ומשה פסל; אוריאל בוסו מש"ס; וחברי הכנסת מעוצמה יהודית, לילך סון הר מלך ויצחק קרויזר.

לפי החוק, לפחות אישה אחת חייבת להיבחר משני הנציגים לכנסת. יש לציין כי עד רגע ההצבעה ניתן למשוך ולבטל מועמדות של חברי כנסת.

איך תתקיים ההצבעה בכנסת?

ההצבעה מתקיימת באופן חשאי. בשעה 11:30 צפוי יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, להכריז במליאת הכנסת על תחילת תהליך ההצבעה, כאשר עד ההכרזה על התוצאות יעברו כשלוש שעות על-פי ההערכה. חברי הכנסת יצביעו מאחורי פרגוד. הם יסמנו את המועמדים המועדפים עליהם ויכניסו את הטופס לקלפי שתוצב במליאה. ועדת הקלפי תספור את הקולות. הוועדה כוללת שני חברי כנסת מהאופוזיציה ושניים מהקואליציה, ועל הספירה יפקחו מזכיר הכנסת והלשכה המשפטית של הכנסת.

מה המשמעות לבחירת נציגים מהקואלציה או מהאופוזיציה?

בהיבט של בחירת השופטים, נראה כי היא לא מכרעת, אך לזהות נציגי לשכת עורכי הדין יש חשיבות רבה. המשמעות הברורה היא בהשפעה על הניסיון להגיע להסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה. אם ייבחרו שני חברי קואליציה לוועדה, המחאה הציבורית צפויה להתגבר, והשיחות ייעצרו.

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, דורש לבחור נציגת אופוזיציה לוועדה ולהמשיך בהידברות: "בסוגיה כל-כך רגישה נדרשת עבודה יסודית, שבסופה, גם אם אף צד לא יקבל את רצונו המלא - מדינת ישראל תקבל את מה שהיא צריכה, ואת מה שרוב הציבור רוצה: לשמור על הדמוקרטיה ועל אחדות ישראל", כתב בחשבון הטוויטר שלו אתמול.

לבחירת שופטים לבית המשפט העליון דרוש 7 מתוך 9, ו-5 מתוך 9 לבחירת שופטים בערכאות הנמוכות. כיום מונה הוועדה לבחירת שופטים 9 חברים: שלושה שופטי בית המשפט העליון בהם הנשיאה, שר המשפטים ושרה נוספת, שני נציגי לשכת עורכי הדין ושני חברי כנסת.

המשמעות היא ש-7 חברים בוועדה חייבים להגיע להסכמה על בחירת שופטים. שלושת השופטים יכולים להטיל וטו על כל בחירה. לכן, מעשית, מינויו של נציג אופוזיציה לא מכריע את הכף לאף כיוון פוליטי. לאור מצב זה, ההערכה היא ששר המשפטים לוין, העומד בראש הוועדה, גם לא יכנס אותה, אלא אם יוסכם על כך בין הצדדים במסגרת הסכמות נרחבות.

מה הסיכוי שביום רביעי תוצג פשרה?

כרגע הסיכוי לכך נראה נמוך, אך השיחות נערכות בפורום מצומצם, והן נמשכות עד הרגע האחרון. נתניהו לא התחייב עד היום איך יפעל אם לא תהיה הסכמה, ושותפיו הפוליטיים דורשים לקדם את המהפכה המשפטית בקדנציה הנוכחית. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הבהירו אתמול כי החקיקה תקודם: "המחנה הלאומי ניצח. רוב הציבור בחר בנו. והרפורמה המשפטית תתקדם, נקודה. אם אתם רוצים להגיע להסכמות - אתם מוזמנים. ואם לא - אל תפריעו", אמר סמוטריץ'.

האם הקואליציה יכולה לבחור שני חברי כנסת מהקואליציה ללא אופוזיציה?

כן. החוק לא מחייב נציג אופוזיציה, אך הנוהג הקיים מזה שנים הוא שלוועדה מתמנים חבר כנסת אחד מהאופוזיציה ואחד מהקואליציה (בנוסף לשני שרים). בוועדה לבחירת שופטים האחרונה שהוקמה, ח"כ שמחה רוטמן היה נציג האופוזיציה.

מי יהיו נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה?

כיום, חברים בוועדה עורכי הדין מחמוד נעאמנה, ראש מחוז הצפון בלשכת עורכי הדין, ואילנה סקר. השניים מכהנים קרוב לשלוש שנים, ובהמשך השנה הנוכחית תסתיים כהונתם. מי שבוחר את הנציגים לוועדה הם חברי המועצה הארצית של הלשכה, המונה 44 עורכי דין.

ב-20 ביוני ייערכו בחירות ללשכת עורכי הדין, ואז יוכרע הרכב המועצה הארצית של הלשכה. לזהות ראש הלשכה שייבחר תהיה השפעה על בחירת הנציגים לוועדה. לכן, למאבק בין עמית בכר, מטעם המחנה הליברלי המתנגד למהפכה המשפטית, אל מול אפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין לשעבר שהורשע בפלילים - יש חשיבות רבה.

מתי התכנסה הוועדה בפעם האחרונה?

הפעם האחרונה שהוועדה לבחירת שופטים התכנסה הייתה לפני למעלה משנה, באפריל 2022. 82 שופטים ורשמים מונו ברחבי הארץ: 22 שופטים מונו לבתי המשפט המחוזיים, 57 שופטים ורשמים מונו לבתי משפט השלום, ו-3 רשמים מונו לבתי הדין לעבודה. בסך-הכול מונו 82 שופטים ורשמים.

כמה תקנים ממתינים לאיוש על-ידי הוועדה?

נכון להיום חסרים 16 תקנים של שופטים ורשמים. בנוסף, עד לסוף שנת 2023 צפויים לפרוש 26 שופטים ורשמים בכירים, בהם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטת ענת ברון. 56 תקנים נוספים נוספו, ועד לסוף השנה ניתן יהיה למנות 98 שופטים ורשמים.