יוגשו כתבי אישום? הסתיימה החקירה בפרשת תיאום המחירים של ענקיות המזון

ראשי ענקיות המזון בישראל נכנסו לפני כשנה וחצי זה אחר זה לחדרי החקירות בחשד שתיאמו מחירים • לפני כשבוע רשות התחרות השלימה את החקירה • כעת נותר להכריע האם יוגשו כתבי אישום

הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: אביגיל פפרינו-באר
הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: אביגיל פפרינו-באר

רשות התחרות סיימה את החקירה בפרשה הגדולה של תיאום המחירים נגד ענקיות המזון, בהן ספקיות מזון ורשתות השיווק.

החשד לתיאום מחירים: כללי המשחק בענף המזון השתנו, ולא כולם מפנימים | ניתוח
החשד לתיאום המחירים: בכירי שטראוס נחקרים שוב ברשות התחרות
פרשת תיאום המחירים: רשות התחרות פשטה על משרדי ויליפוד והחרימה חומרים
החשד לתיאום מחירים במזון: מנכ"ל יוחננוף זומן לחקירה ברשות התחרות
פרשת תיאום המחירים במזון: רשות התחרות פשטה על משרדי יוניליוור והחרימה חומרים      

לגלובס נודע כי לפני כשבוע הועבר התיק נגד ספקיות המזון שנחקרו בפרשה ללשכה המשפטית לקבלת החלטה בתיק, והחשודים בפרשה קיבלו הודעה על כך.

לפני כחודשיים וחצי הסתיימה גם החקירה נגד רשתות השיווק שנחקרו בפרשה, והתיק הועבר לקבלת החלטה. החקירה ברשות הופרדה לשתי חקירות - אחת נערכה בחשד לתיאום בין ספקיות מזון שהתבטאו על העלאות מחירים, והחקירה השנייה נערכה נגד רשתות השיווק בחשד לתיאום העלאות מחירים.

הפרשה התפוצצה בנובמבר 2021, אז פשטו חוקרי הרשות על משרדי שופרסל  ושטראוס  וחקרו בכירים בחברה, בהם מנכ"ל שופרסל דאז איציק אברכהן ומנכ"ל שטראוס דאז גיורא בר-דעה. בימים לאחר מכן נחקרו גם רמי לוי, בעלי רמי לוי שיווק השקמה" ומנכ"לי  ויקטורי, רשת יוחננוף ואושר עד. בגזרת ספקיות המזון נחקרו דיפלומט , ויליגר ויוניליוור.

החקירה נגד הספקיות נמשכה עד לאחרונה. כך, רק לפני שבועיים עוד התבצעה חקירה נוספת למנכ"ל שטראוס לשעבר, גיורא בר-דעה. לפני כן, באפריל 2022 פשטה הרשות על משרדי ויליפוד ואספה חומרים.

חשד לקיום הסדר כובל

במסגרת הפרשה נחקר חשד לקיום הסדר כובל בין ספקים למתחרים וקמעונאים. בלב החקירה חשד המתבסס על פרסומים בתקשורת, בפייסבוק ובדוחות הכספיים. החקירה מתמקדת בראיונות שנתנו בכירי ענף המזון לכלי התקשורת באופן שעשוי להוות העברת מסרים לתיאום עמדות בנוגע להתייקרויות מחירים.

כעת תצטרך הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, להכריע אם נאספו ראיות להעמדתם לדין של בכירי חברות ענף המזון.

מועד ההכרעה מגיע זמן קצר לאחר ששר הכלכלה ני ברקת ביקש מכהן להתפטר, בטענה כי רשות התחרות לא מהווה גורם מרסן לחברות המזון והמונופולים בשוק, וכי כהן לא מאמצת מדיניות אקטיבית. כהן הבהירה כי אין לה כוונה להתפטר, וכי לא תתפשר על עצמאות רשות התחרות.

היציאה לחקירה הגלויה נערכה בעת שכהן שימשה כממלאת-מקום הממונה על התחרות וראש המחלקה המשפטית ברשות. החקירה היא חריגה מאוד ותקדימית, כיוון שהיא מתבססת רק על הפרסומים הפומביים בתקשורת והדוחות הכספיים. מומחים בתחום דיני התחרות סבורים כי הגבול בין התבטאויות לגיטימיות לבין אמירות שעשויות להיחשב לתיאום הוא מעורפל ויקשה על הרשות להעמיד לדין.

בשנת 2014 פורסמה טיוטת גילוי דעת על-ידי פרופ' דיוויד גילה, הממונה על התחרות דאז, לפיה העובדה שמידע מועבר באופן פומבי לא מונעת את תחולתו של חוק התחרות, והתבטאות פומבית עשויה להוות לכל הפחות ניסיון להגיע להסדר כובל, אם המידע מספיק ברור ומדויק על-מנת שמתחרה יוכל לפעול בהתאם. גילוי הדעת נותר במעמד של טיוטה. מאז לא נפתחה חקירה המתבססת על ניסיון ליצור הסדר כובל על בסיס פרסומים פומביים.

התרחישים האפשריים כעת, לאחר בחינת כל הראיות שנאספו, הם ביצוע השלמות חקירה נוספות, החלטה על סגירת התיק או עריכת שימועים לפני כתב אישום.

*** חזקת החפות: יודגש כי כלל הנחקרים הם בגדר חשודים בלבד, לא הוגש נגדם כתב אישום, ועומדת להם חזקת החפות.