הטרנד החדש: המיקרו־מכוניות בדרך לישראל?

צ'מפיון מתרחבת לתחבורה חשמלית זעירה, וחתמה עד כה על הסכמי יבוא עם ארבעה מותגים • המותג החשמלי החדש של צ'רי שנראה כמו גרסה מוקטנת של לנדרובר דיפנדר • השבוע בענף הרכב 

''מכונית בועה'' זעירה של המותג MICROLINO / צילום: יח''צ
''מכונית בועה'' זעירה של המותג MICROLINO / צילום: יח''צ

חברת צ'מפיון מוטורס, יבואנית רכבי פולקסווגן, נערכת להרחבת פעילותה בתחום התחבורה החשמלית העירונית הזעירה עם מספר מותגים ממזרח אסיה ומאירופה. הפעילות תתבצע תחת החברה האחות מקבוצת "אלייד", "צ'מפיון מיקרו מוביליטי". על פי נתוני משרד התחבורה החברה חתמה עד כה על הסכמי יבוא עם ארבעה מותגים, שלרובם יש בעיקר כלי רכב זעירים המיועדים לתנועה בתוך הערים.

המלאי מתרוקן, והיבואנים נמנעים ממבצעים חדשים: סימני האטה בשוק הרכב | ניתוח
יצרניות הרכב פותחות הזדמנויות השקעה מגוונות בסקטור הניידות החשמלית | מומחים כותבים

הראשון, MAIV, הוא מותג קוריאני של רכב זעיר, שהוקם על ידי בכיר לשעבר מחברת יונדאי מוטורס ופעיל מזה כשנתיים בקוריאה. הדגם היחיד של המותג כרגע הוא חשמלית עירונית באורך 2.86 מ' עם שתי דלתות וארבעה מקומות ישיבה. טווח הנסיעה שלו בין טעינות הוא 87 ק"מ בלבד, אולם דגם היצוא עשוי להציע סוללה גדולה יותר.

המותג השני הוא MICROLINO, שפיתח מעין "מכונית בועה" חשמלית לשני נוסעים עם דלת כניסה שממוקמת בחרטום הרכב. החברה היא שוויצרית והרכב מיוצר באיטליה, שוקל פחות מ־500 קילו ועל פי נתוני היצרן מסוגל להשיג טווח של עד 230 ק"מ בעיר לדגם הבכיר, שמצויד בסוללה של 14 קילוואט־שעה. אורכו של הרכב 2.51 מ' בלבד ותא הנוסעים שלו הוא בנפח 230 ליטר.

המותג השלישי, SEVIC, הוא מותג אירופאי עם מפעל ייצור בבולגריה, שמתמקד בייצור מסחרית חשמלית עירונית קטנה לשימושים לוגיסטיים. לרכב יש כושר הטענה של עד 600 קילו וטווח של עד כ־300 ק"מ בין טעינות. כלי רכב ראשונים כאלה סופקו לאחרונה לשירות הדואר של אוסטריה.

המותג הרביעי, YUNLONG, הוא מותג סיני שמייצר כלים עירוניים חשמליים זעירים לשניים עד ארבעה נוסעים לצד מסחריות חשמליות. לפחות לשניים מהדגמים העירוניים של החברה יש תקינה אירופאית.

למה דווקא עכשיו?

נציין כי למרות שהתקנות בישראל מאפשרות מזה מספר שנים יבוא של כלי רכב חשמליים זעירים העונים לקטגוריה L7E האירופאית, עיקר היבוא שלהם בוצע עד כה על ידי יבואנים מתמחים. אולם לאחרונה החלו גם יבואני רכב גדולים וממוסדים לגלות עניין בקטגוריה זאת, בין השאר, על בסיס ההנחה, שהרגולציה המקומית "תיישר קו" עם אירופה ותאפשר נסיעה בכלי הרכב גם במרחב בין־עירוני או פרברי ובנת"צים, מה שיגדיל משמעותית את הפוטנציאל העסקי של הקטגוריה. באירופה כלי רכב כאלה נחשבים פיתרון תחבורתי "ירוק", שימושי וזול לבעיית הגודש בערים, והם משולבים בפרויקטים של תחבורה שיתופית עירונית וזוכים להטבות מס מדינתיות ומוניציפליות.

מתי היצרנית הסינית NETA תנחת באירופה?

אחרי עיכוב של כמעט רבעון, מסרה השבוע יצרנית הרכב הווייטנאמית VINFAST כ־45 מכוניות חדשות ללקוחות בארצות הברית. אלו הן המסירות הראשו מותג הרכב NETA של חברת HOZON הסינית ממשיך להתקרב ליצוא לאירופה ולישראל. החברה הודיעה השבוע בסין על אסטרטגיית יצוא חדשה תחת הכותרת "נחיתה במדינות אסיה וחדירה לשוק האירופאי", וכי היא מתכוונת להשיק באירופה מספר דגמים, כולל מכונית הספורט החשמלית החדשה NETA GT.

החברה לא מסרה לוח זמנים קונקרטי להשקה, אולם בתעשייה מעריכים כי השיווק יוכרז רשמית בתערוכת הרכב של מינכן שתערך בספטמבר ובה ייקח חלק גם המותג. עם זאת, מועד ההשקה בפועל תלוי בהשלמת תקינה אירופאית מלאה לרכבי המותג, ועד כה לא ידוע האם ומתי תושלם תקינה כזו ולאיזה דגם.

ייצוא מותג הרכב NETA של חברת HOZON הסינית / צילום: יח''צ
 ייצוא מותג הרכב NETA של חברת HOZON הסינית / צילום: יח''צ

מתחילת פעילותה לפני כחמש שנים ועד סוף חודש מאי ייצרה NETA כ־300 אלף כלי רכב מתוכם כ־100 אלף ב־16 החודשים האחרונים. עיקר פוטנציאל היצוא למערב הוא של הקרוס אובר החשמלי NETA U, שמיועד להתחרות בדגמים כמו ATTO3 של BYD. בסין הוא נמכר עם מנוע בודד בהספק כ־204 כ"ס ועם טווח של עד כ־500 ק"מ בתקן הסיני. טווח המחירים שלו בסין נע בין כ־21 אלף ל־29 אלף דולר. בישראל מיוצג המותג על ידי קבוצת בליליוס.

מותג לייף סטייל חדש של חשמליים מבית צ'רי הסינית

חברת צ'רי חנכה השבוע את הייצור של מותג חדש של דגמים חשמליים תחת השם iCAR. הדגם הראשון, 03, הוא קרוס־אובר חשמלי קומפקטי המבוסס על הפלטפורמה החשמלית הייעודית שפיתחה החברה.

חיצונית הוא נראה כמו גרסה מוקטנת של לנדרובר דיפנדר החדש, שעיצובו הייחודי זוכה כיום ללא מעט חיקויים בסין. אורכו של הדגם 4.37 מ' בלבד אולם יש לו רוחב חריג של 1.91 מ' וגובה של 1.71 מ'. הוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.7 מ' ואמור להציע חלל משפחתי מרווח. הרכב אמור להיות משווק עם מנוע בודד והנעה קדמית או אם הנעה כפולה, אבל בניגוד למקור הבריטי אין לו יומרות לעבירות בשטח, אלא הוא נועד בעיקר למטלות "סגנון חיים".

iCAR CHERY / צילום: יח''צ
 iCAR CHERY / צילום: יח''צ

פנים הרכב מיישר קו עם הטרנד העדכני כיום בסין וכולל מסך פיקוד אנכי ענק לצד לוח מחוונים קומפקטי. החברה עדיין לא פרסמה נתונים טכניים אולם הטווח בין טעינות אמור להגיע עד כ־500 ק"מ בתקן הסיני. המחיר בסין אמור להתחיל כבר ב־21 אלף דולר. הסדרה החשמלית של צ'רי אמורה להוות את ראש החץ שלה בחדירה לאירופה החל מ־2024 בכפוף להשלמת תקינה.

וולבו חושפת דגם פרימיום חשמלי במחיר אטרקטיבי במיוחד

חברת וולבו הציגה השבוע באירופה את הדגם החשמלי הקומפקטי הזול ביותר שלה עד היום, EX30. אורכו 4.23 מ' בלבד, רוחבו 1.84 מ'. נפח תא המטען שלו הוא כ־318 ליטר. תא הנוסעים מאמץ את הגישה המינימליסטית של טסלה ללא לוח מחוונים ומתגים פיזיים כאשר פונקציות הפיקוד מתבצעות דרך מסך אופקי של 12.3 אינץ'. התא גם כולל חבילה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות.

Volvo EX30 / צילום: יח''צ
 Volvo EX30 / צילום: יח''צ

באגף ההנעה מציע הרכב מפרט גבוה במיוחד. המבחר יכלול בין השאר דגם עם הנעה אחורית בהספק 272 כ"ס ודגם עם שני מנועים בהספק משולב של 428 כ"ס, שמסוגל להאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־3.6 שניות. גרסת הבסיס מצוידת בסוללה בקיבולת של 54 קילוואט־שעה עם טווח נסיעה של עד 344 ק"מ בתקן האירופאי. כל הגרסאות תומכות בטעינה מהירה בהספק של עד 153 קילוואט.

תמחור היעד מעניין במיוחד: החל מכ־36,590 יורו בגרמניה, נמוך בכמה אלפים ממחיר הפתיחה של דגמים דוגמת BYD ATTO3. גרסת הטווח הארוך צפויה לעלות קצת פחות מ־42 אלף יורו. המשמעות לישראל היא שגרסת הבסיס של הוולבו החדש עשויה לעלות פחות מ־200 אלף שקל בכפוף למיסוי. רכבים ראשונים עשויים להגיע לישראל עוד לפני סוף השנה כדי להקדים את עליית מס הקניה הצפויה בינואר.