המתקפה של אוקראינה מסתמכת בעיקר על ציוד צבאי שאינו יורה

ארה"ב ובעלות בריתה נתנו לקייב דחפורים קרביים, גשרים ניידים ומשאיות דלק משוריינות כדי לשמור על תנועת החיילים • הצי הלא קטלני הזה הוא חיוני, מכיוון שטנקים, משגרי רקטות וכלי רכב לחי"ר דורשים כמויות אדירות של תמיכה בהסתערות קדימה

כלי רכב צבאי בשירות אוקראינה / צילום: Ben Birchall
כלי רכב צבאי בשירות אוקראינה / צילום: Ben Birchall

במתקפה המתרחבת של אוקראינה, חלק מהציוד הצבאי הקריטי ביותר שלה אינו מערב ירי. במקום זאת, הציוד שומר על הפונקציונליות של כלי נשק אחרים ומסייע להתקדמות החיילים האוקראינים כשהם נלחמים לעקור את הכוחות המבוצרים של מוסקבה.

הצי הלא קטלני הוא חיוני, מכיוון שטנקים, משגרי רקטות וכלי רכב לחי"ר דורשים כמויות אדירות של תמיכה בהסתערות קדימה. הציוד כולל מיכלי דלק ומים ניידים, משאיות רפואיות ותחזוקה וכלי רכב יוצאי דופן המתקינים גשרים ניידים או מנקים שדות מוקשים. הם נושאים תחמושת, מזון, חלקי חילוף וחומרים שציוד מסורבל ועמיד בפני פיצוצים דורש. 

הסרטון שבו קרא פוטין לאזרחים רוסים לפנות את בתיהם, והתגלה כ"דיפ פייק" 
פיצוץ הסכר מצביע על שלב חדש במלחמת רוסיה-אוקראינה | פרשנות 
זלנסקי בראיון בלעדי ל"וול סטריט ג'ורנל": אנחנו מוכנים להתקפה נגדית

"קשה לאזרחים לדמיין את כמות התמיכה הדרושה לכוח תקיפה נייד", אמר תת-אלוף בדימוס, גנרל פיטר "דוכס" דלוקה, ששירת בחיל ההנדסה של צבא ארה"ב. הוא משווה את מגוון הציוד לתיבת נח, מכיוון שבניגוד לצי של כלי נשק דומים, מדובר באוסף של כלי רכב מוזרים הנדרשים במספרים קטנים.

אחד מרכבי החילוץ המשוריינים, ברגפנזר 2 גרמני, כבר חילץ בהצלחה טנק פגום משדה הקרב בשבוע שעבר, אמר מכונאי טנקים אוקראיני העונה לשם הקוד "קובל". בתוך כך, תמונות שפרסמה רוסיה הראו ברגפנזר פגום בשדה מוקשים, לצד שלושה טנקים מסוג Leopard נטושים וכלי רכב אוקראינים אחרים, ככל הנראה מושבתים כתוצאה מפיצוץ. 

טנק בשירות צבא אוקראינה / צילום: Michael Sohn
 טנק בשירות צבא אוקראינה / צילום: Michael Sohn

ציוד הנדסי מיוחד

במשך מעל שנה, בעלות הברית המערביות של קייב מספקות לה ציוד צבאי כבד, כולל טנקי קרב, תותחי שדה, כלי רכב קרביים ונושאות חיילים. פחות נוכחים ברשימות הציוד שסופק הם פריטים כגון שמונה כלי הרכב התומכים הלוגיסטיים, 18 מערכות גישור משוריינות ו-54 כלי רכב טקטיים לשחזור ציוד שארה"ב נתנה לאוקראינה.

הציוד, המשמש למה שמכונה הנדסה קרבית, הפעלה ותחזוקה, הוא חיוני לכל פן בהתקפה של אוקראינה. חיילי קייב תוקפים קווי הגנה רוסיים הכוללים תעלות, מכשולים מעל קרקע ושדות מוקשים.

"השלב הבא הוא לחדור - לדחוף דרך קווי ההגנה האלה, שהם בונים במשך חודשים", אמר לאחרונה מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, וציין כי המתקפה של אוקראינה דורשת יותר מטנקים וכלי רכב קרביים. הכוחות זקוקים גם לציוד הנדסי מיוחד מאוד בשדה הקרב "כדי לאפשר לטנקי הקרב לפעול", אמר. 

טנק גרמני מסוג Leopard 2A6 / צילום: Mindaugas Kulbis
 טנק גרמני מסוג Leopard 2A6 / צילום: Mindaugas Kulbis

לצד 14 טנקים של צ'לנג'ר 2 שבריטניה נתנה לאוקראינה, למשל, סיפקה לונדון גם מספר לא מפורט של רכבי תיקון וחילוץ משוריינים של צ'לנג'ר, שהם בעצם תחנות תיקון ניידות המוכנות לקרב. הטנק המותאם - עם מנוף, כננת ולהב דחפור אך ללא צריח - יכול לשאת מנוע ותיבת הילוכים חלופיים של הצ'לנג'ר, בתוספת צוות המכונאים הדרוש לשירות תחזוקה בשדה הקרב.

הציוד הזה הוא מכריע, משום שבהתקפה כמו זו שמנסה אוקראינה, מהירות היא המפתח להצלחה. אם חיילי קייב יפרצו את הקווים הרוסיים, הם ירצו להזרים כמה שיותר תגבורת, כדי לגבות את המגינים ולהתקדם לפני שמוסקבה תוכל לגייס התקפת נגד. "האופן שבו אתה מייצר קצב וטווח פעולה מבצעי הוא פונקציה של לוגיסטיקה", אמר בנג'מין ג'נסן, פרופסור ללימודים אסטרטגיים בבית הספר ללוחמה מתקדמת באוניברסיטת חיל הנחתים בקוונטיקו, וושינגטון.

המתקפה של אוקראינה מאתגרת במיוחד, מכיוון שעל פני רוב קו החזית חייליה חייבים להתקדם בשטח פתוח, ללא מטוסים שתומכים בהם ותחת מעקב רוסי. אם הם מגיעים למכשולים, ציוד התמיכה הופך להיות קריטי כמו תחמושת.

שדות מוקשים רוסיים כבר הדפו לפחות מתקפה אוקראינית אחת. קייב קיבלה טנקים וכלי רכב משוריינים אחרים עם אביזרים מיוחדים ומערכות אחרות לפיצוץ מוקשים מבלי לחשוף חיילים לסכנה מוגזמת, אך אפילו הם הושבתו על-ידי מוקשים במקומות מסוימים, כך עולה מתמונות משדה הקרב.

"טנק קרב לא נוסע לתחנת הדלק"

במקומות רבים, חיילים רוסים חפרו תעלות רחבות מדי למעבר טנקים, כך שמערכות הגישור המשוריינות או הדחפורים הקרביים יצטרכו להפוך את מלכודות הטנקים לניתנות לחצייה על-ידי גישור או פילוס קטעים. הדחפורים יכולים גם לדחוק הצידה מכשולים שהוצבו, במיוחד אם הם לא עוגנים באדמה, כפי שנראה שרבים מ"שיני הדרקון" של רוסיה לא היו, לפי מידע מודיעיני בקוד פתוח. "ציוד הנדסי קרבי יהיה קריטי בפריצת ההגנות הרוסיות", אמר בן בארי, מפקד טנק בריטי לשעבר והיום מומחה ללוחמה יבשתית במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בלונדון.

תקיפה חזיתית יכולה להימשך ימים ואף שבועות, שבמהלכם זקוקים החיילים לאספקת דלק ותחמושת. "טנק קרב לא נוסע לתחנת הדלק", אמר סטולטנברג של נאט"ו. במקום זאת, תחנת הדלק "צריכה לנסוע אל טנק הקרב". ארה"ב נתנה לאוקראינה 89 מכליות דלק כבדות, 105 נגררים לדלק ו-30 כלי רכב לאספקת תחמושת שדה ארטילרית, הדומים לטנק ללא אקדח ונעים בקלות סביב שדה קרב לאפסקת תחמושת.

אם האוקראינים יפרצו את ההגנות הרוסיות, אתגרים חדשים יעמדו בפתח. אזורי העורף של רוסיה ינוקו ככל הנראה מאוכלוסיות אזרחיות, כך שכוחות אוקראינים לא יכולים לסמוך על מציאת אספקה ​​מקומית כדי להצטייד ​​מחדש. ייתכן שאפילו מי שתייה לא יהיו זמינים. "אתה תצטרך להביא את כל מה שאתה זקוק לו", אמר דלוקה, ותיק חיל ההנדסה.

אפילו תרחיש החלומות של אוקראינה - הברחת כוחות רוסים, כפי שעשו באזור חרקוב בסוף הקיץ האחרון - מעלה אתגרים לוגיסטיים. טנקים וכלי נשק כבדים אחרים צורכים כמויות אדירות של דלק. התקיפה של אוקראינה בחרקוב בשנה שעברה איבדה מומנטום באופן חלקי בגלל שכמות החיילים עלתה על האספקה ​​שלהם.

השיירה חייבת לנוע, בכל מחיר

בעיות באספקה ​​יכולות גם להפריע לכוחות חזקים ומנצחים. בשנת 1944, לאחר פלישת בעלות הברית לנורמנדי, חייליו של גנרל צבא ארה"ב ג'ורג' ס. פאטון נאלצו לעצור לאחר התקדמות מהירה של יותר מ-700 מייל (למעלה מאלף קילומטר) בשבועות, בין השאר בגלל שהם השיגו את קווי האספקה.

פעולות אספקה ​​מוצלחות, לעומת זאת, מעלות אתגר המוכר לאזרחים: תנועה. תקיפה מסיבית כרוכה בכלי רכב עם אספקה ​​מלאה שמתקדמים לכיוון לוחמים ואת חזרתם של כלים ריקים, לעתים קרובות דרך צווארי בקבוק כמו גשרים או שבילים שפונו דרך שדות מוקשים. בסרט "פאטון" משנת 1970, הגנרל מזנק מהג'יפ שלו כדי לטפל בטנקים שנתקעו. למעשה, הוא הקריב חיילים בקרב כדי לכוון כלי רכב, אמר גנרל דלוקה, מכיוון ששמירה על כלי רכב בתנועה הייתה כל-כך מסובכת וקריטית.

"זה כמו מגפת ארבה, או שפשוט בעטת בגבעת נמלים, כשהתנועה מסתעפת לכל מקום", אמר דלוקה על הלוגיסטיקה של מסע גדול. הציוד הלוגיסטי שסופק על-ידי וושינגטון ובעלות בריתה מראה שהן פועלות כדי לאפשר מתקפה בקנה מידה מסוים, הוא אמר, אם כי המכשול הגדול ביותר טמון בביצועה בשדה הקרב. "איש לא צריך להמעיט בערכה של המשימה העומדת בפני האוקראינים", אמר דלוקה.