מה מלמדת העסקה של לינקדאין על שוק המשרדים בתל אביב?

לינקדאין שכרה קומה שלמה במגדלי אלון ב־160 שקל למ"ר, בחוזה לחמש שנים • לינקדאין, חברת בת של מיקרוסופט, בחרה להתמקם במשרדים נפרדים, רחוקים יחסית מהמתחם של החברה האם • ומחיר העסקה נמצא בצד הגבוה של מחירי השוק, לפי יועצי הנדל"ן

לינקדאין שכרה קומה שלמה במגדלי אלון ב־160 שקל למ''ר / צילום: Shutterstock
לינקדאין שכרה קומה שלמה במגדלי אלון ב־160 שקל למ''ר / צילום: Shutterstock

העסקה: חברת לינקדאין שכרה לאחרונה קומה שלמה, בשטח של כ־1,400 מ"ר, במגדל B במגדל אלון שעל ציר יגאל אלון בתל אביב, כך נודע לגלובס. על פי ההערכות, היא תשלם 160 שקל למ"ר והחוזה הוא לחמש שנים עם אופציה להארכה לחמש שנים נוספות. השטח נמצא בקומה ה־34 במגדל, והאכלוס צפוי ביולי 2024. החברה מעסיקה כיום בארץ כ־50 עובדים.

המחיר: לאורך שנת 2021, בשיא הפריחה של שוק ההייטק, מחירי המשרדים הגיעו ל־200 שקל למ"ר ואף למעלה מזה, ודאי באזורים מרכזיים כמו ציר יגאל אלון. ה"התקררות" בשוק ציננה גם את המחירים, והביאה למיעוט עסקאות בענף, כך ש־160 שקל למ"ר הוא מחיר לא נמוך לעת הזאת.

"עסקה בסדר גודל כזה ובמחיר כזה, בעת הנוכחית, היא מעניינת מאוד", אומר גיא עמוסי, מנכ"ל שותף בחברת ייעוץ הנדל"ן אביסון יאנג. "רוב החברות, הישראליות והבינלאומיות, יושבות על הגדר ולא עושות צעדים משמעותיים בימים אלו. להפך: כל התחזיות, גם של אביסון יאנג, מראות שהחברות מדברות בעיקר על צמצום שטחים בהיקפים של עד 25%. לכן זו עסקה מעניינת: המחיר נמצא בצד הגבוה של מחירי השוק, יחסית למציאות שאנחנו חוויים כרגע".

 

המגדלים: מגדלי אלון הם צמד בנייני משרדים Class A, בני 40 קומות כל אחד ובגובה 163 מטר, הכוללים גם שש קומות תת־קרקעיות לחניה ו־13 מעליות בכל מגדל.

ב־2010 נמכרה הקרקע שעליה הוקמו המגדלים לחברת ב.ס.ר, וזו הקימה קבוצת רכישה: את מגדל A רכשו חברות הביטוח מגדל והראל, ואת מגדל B רכשה קבוצת משקיעים פרטיים שכללה עשרות משרדי ראיית חשבון, פרסום, עריכת דין וביטוח. כל קומה במגדלים משתרעת על פני כ־1,400 מ"ר. בשוק הניחו כי המחירים במגדלים של קבוצות רכישה יהיו נמוכים יותר מאחר שאין אפשרות למשוך שוכרי עוגן שיקחו שטחים משמעותיים, ולחברות גדולות אין אפשרות להתרחב במידת הצורך. העסקה הנוכחית יוצאת דופן מבחינה זו.

"למחיר למ"ר יש להוסיף את תקציב השיפוצים של הקומה, לפני הכניסה הרשמית למשרדים", מוסיף עמוסי. "התקציב הזה נע בדרך כלל סביב 5,000 שקל למ"ר, המשקף עוד כ־50 שקל למ"ר בדמי השכירות. ייתכן שבמקרה הזה, בשל היקף השכירות, העניק בעל הנכס ללינקדאין הנחה מסוימת".

בנפרד מהחברה האם: לינקדאין היא חברה בת של חברת מיקרוסופט העולמית, שלה קומפלקס גדול וחדיש בהרצליה פיתוח, בשטח של 46 אלף מ"ר. לינקדאין בחרה להתמקם במשרדים נפרדים, רחוקים יחסית מהמתחם של החברה האם, בתוך "מתחם הקורקינט".

לינקדאין ישראל: חברת לינקדאין נכנסה לישראל רשמית בשנה שעברה, לאחר רכישת חברת Oribi של היזמית הישראלית איריס שור, בכ־100 מיליון דולר. חברת Oribi מספקת פלטפורמת אנליטיקס עבור מנהלי קמפיינים ממומנים בלינקדאין. על פי הפרטים שנודעו לגלובס, שכירת הקומה במגדלי אלון מהווה התרחבות נוספת של לינקדאין בישראל ואינה קשורה ישירות ל־Oribiעצמה.

הפיטורים: כמו חברות רבות בעולם ההייטק, בישראל ובעולם, גם לינקדאין הודיעה לאחרונה על פיטורי עובדים - כ־4% מכוח העבודה העולמי שלה, שהם כ־720 עובדים, בעיקר עובדי מכירות, תפעול ותמיכה. במקביל יצאה החברה במהלך לגיוס כ־200 עובדים חדשים לתחום הבינה המלאכותית. החברה מעסיקה כ־20 אלף עובדים ברחבי העולם.