דיווח: מחקר חדש מראה כי גוגל הפרה את הכללים של עצמה ורימתה מפרסמים

"וול סטריט ג'ורנל" מצטט מחקר חדש של Adalytics, שמעלה שאלות לגבי השקיפות של ענקית הטכנולוגיה גוגל בתחום עסקי הפרסום המקוונים

גוגל / צילום: Shutterstock
גוגל / צילום: Shutterstock

שוק הפרסום הופך לקשה יותר ויותר על רקע המצב הכלכלי. חברות מרגישות איך הכסף מצטמצם, והן צריכות לעשות שיקולים רבים לפני קמפיינים של פרסום. עם זאת, לפי פרסום ב"וול סטריט ג'ורנל", ענקית הפרסום גוגל הפרה את תנאי החוזה שלה ואת הסטנדרטים שהעמידה בעצמה בתחום פרסום וידאו באתרים אחרים. 

גוגל תפטר עובדים בווייז. מה תהיה ההשפעה על מרכז הפיתוח הישראלי? 
● זיוף חוזים והעברות כספים: השאלות הקשות בפרשת ההונאה בהייטק

הדיווח מצטט מחקר חדש של Adalytics, שמעלה שאלות לגבי השקיפות של ענקית הטכנולוגיה גוגל בתחום עסקי הפרסום המקוונים. חברת Adalytics עוזרת למותגים לנתח היכן המודעות שלהם מופיעות באינטרנט.

לפי הדיווח, יוטיוב מציגה מודעות באתר ובאפליקציה הייחודיים שלה. אבל לא רק זאת, אלא החברה גם משמשת כברוקרית עבור מודעות וידאו באתרים אחרים ברחבי האינטרנט בעזרת תוכנית בשם Google Video Partners. גוגל גובה פרמיה על השירות הזה ואף מבטיחה כי המודעות יהיו באיכות גבוהה ולפני תוכן הווידאו הראשי של הדף עם אודיו מופעל. לצד זאת, היא מבטיחה כי מותגים ישלמו רק עבור המודעות שלא ידלגו עליהן.

לטענת החוקרים, גוגל הפרה את הסטנדרטים האלה בכ-80% מהמקרים של מפרסמים, כולל מותגי Fortune 500, הממשל הפדרלי בארה"ב ועסקים קטנים רבים. לדברי החברה, מדובר באי-התאמה שיכולה לעלות לרוכשי מודעות עד מיליארדי דולרים של מודעות דיגיטליות.

המחקר האשים את גוגל בכך שהציבה את המודעות באזור קטנים, מושתקים, הפועלים אוטומטית ולצד התוכן הראשי בעמוד. לפי המחקר, גוגל פרסמה את המודעות באתרים שאינם "עומדים בסטנדרטים של גוגל למונטיזציה, בין היתר". 

"הפרת אמון בלתי מתקבלת על הדעת" 

Adalytics טוענת כי אספה את הנתונים שלה על-ידי צפייה ביותר מ-1,100 מותגים שעשו קמפיינים וקיבלו מיליארדי הופעות של מודעות בין השנים 2020-2023. כמה מנהלי קמפיינים ערבו לממצאים האלה ל"וול סטריט ג'ורנל".

עוד שמות שהוזכרו במחקר הם מותגים גדולים כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון, אמריקן אקספרס, סמסונג, JP Morgan Chase Bank , מייסי'ס ודיסנ י+. אחד השמות שהוזכרו זה הגוף שפרסם את התחקיר ממש, ה"וול סטריט ג'ורנל". לא רק זאת, זה גם השפיע על קמפיינים של סוכנויות ממשלתיות כמו הצבא, המינהל לביטוח לאומי והממשל העירוני של ניו יורק. גם הפרלמנט האירופי הוזכר בתחקיר. 

לפי הדיווח, כמה מרוכשי המודעות שבדקו את המחקר, אמרו כי הם מעוניינים בכסף שלהם בחזרה או לקבל פיצוי. אחד מהם, מנהל חברת מדיה עולמית בשם ג'ושוע לוקוק, אמר כי "זוהי הפרת אמון בלתי מתקבלת על הדעת על-ידי יוטיוב. גוגל חייבת לתקן זאת ולהחזיר ללקוחות החזר מלא על כל הונאה והופעות שלא עמדו במדיניות של גוגל עצמה".

לפי המדגם של המחקר, יותר ממחצית מהתקציב שהוציאו על פרסום בגוגל הלך לנכסים שאינם של יוטיוב. עבור מותג גדול, רק כ-16% מתקציב מודעות הווידאו הוצאו ביוטיוב או באפליקציות של יוטיוב.

עם זאת, דובר גוגל אמר כי הרוב המכריע של המודעות שהיא מוכרות מוצגות דווקא ביוטיוב. לדבריו, "מפרסמים יכולים לראות בבירור שהמודעות שלהם עשויות להופיע באתרי צד שלישי, וכמה מושקע שם, ויכולים בקלות לבטל את הסכמתם". 

"טענות לא מדויקות" 

בתגובה למחקר הזה, גוגל אמרה ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הדוח המדובר טוען "טענות רבות שאינן מדויקות ואינן משקפות את הצורה בה אנו שומרים על בטיחות המפרסמים".

לצד זאת, גוגל טוענת כי יש לה מדיניות מחמירה לתוכנית המגישה מודעות וידאו באתרי צד שלישי. "אנו מסירים באופן קבוע מודעות מאתרי שותפים המפרות את המדיניות שלנו, וננקוט את כל הפעולות המתאימות לאחר שהדוח המלא ישותף איתנו", הוסיפה החברה.

הדומיננטיות של יוטיוב ברחבי העולם מובילה לזה שישנם משווקים שמרגישים כי הם חייבים לפרסם ברשת החברתית הזו בשל הגודל שלו. לפי חברת המחקר Insider Intelligence, יוטיוב אחראית לכ-8% מההוצאות על מודעות וידאו דיגיטליות בארה"ב.