70 דולר לבקבוק: המחסור ברוטב הפופולרי מכה בארה"ב

בצורת שהפחיתה את זרימת המים בנהר המרכזי במקסיקו פוגעת ביבול הפלפלים • התוצאה: רוטב סרירצ'ה הפופולרי נעלם מהמדפים, והלקוחות מוצאים דרכים יצירתיות להשיג אותו

ייצור סרירצ'ה, המחסור ברוטב הפופולרי מכה בארה''ב / צילום: Associated Press, Nick Ut
ייצור סרירצ'ה, המחסור ברוטב הפופולרי מכה בארה''ב / צילום: Associated Press, Nick Ut

מחסור ברוטב הצ'ילי הפופולרי סרירצ'ה מקפיץ את המחירים למעל 70 דולר לבקבוק, וכשאי אפשר להשיג את המוצר בחנויות, מוכרים פרטיים מנצלים את המומנטום.

הרוטב של חברת הוי פונג, המייצרת את הרוטב החריף כבר 30 שנה, הוא המותג השולט בשוק הרטבים החריפים בארה"ב. סקר שנערך ב-2021 מצא שמותג הוא הנמכר ביותר מבין הרטבים החריפים ב-31 מתוך 50 המדינות בארה"ב. לכן לא מפתיע שמסעדות, חנויות ואנשים פרטיים מחפשים דרכים חלופיות להשיג את הרוטב.

זכויות שידור, נותני חסות ופרסום: הכסף הגדול שמאחורי הטור דה פראנס
לראשונה זה שנים בתחום המזון: רשות התחרות הכריזה על ויסוצקי כמונופול
קודם מגבילים, אחר כך מקלים: מה קורה בטוויטר?

מסעדה ויאטנמית בלוס אנג'לס שזיהתה את המחסור בקיץ שעבר, מצאה דרך יצירתית להתמודד איתו. המסעדה הציעה ארוחה חינם ללקוחות שיביאו לה בקבוק של רוטב הצ'ילי. ההצעה עבדה, והמסעדה אספה 300 בקבוקי רוטב - מהם נשארו החודש כ-100.

אך זוהי לא הדרך היחידה להתמודד עם המחסור, בין השאר דווח בחודש האחרון על עלייה בכמות הגניבות של בקבוקי הרוטב מחנויות ומסעדות, ועל עליית מחירי הבקבוקים. בחנות אסייתית באוקלנד, קליפורניה, הכריז הבעלים על מחיר של 30 דולר לבקבוק, פי 6 מהמחיר המקורי - ועל הגבלת המכירה לשתי יחידות לאדם. ובחנויות רבות ברחבי המדינה דווח שהמדפים המיועדים למותג עומדים ריקים.

והמצב לא שונה ברשת, באמזון כל המוכרים המשניים הכריזו שבקבוקי הרוטב החריף לא במלאי, וכשעוד היה ניתן להשיג את המוצר - שני בקבוקים של 0.5 ליטר הגיעו עד למחיר של 150 דולר, פי 30 מהמחיר המקורי.

באיביי המחירים נעים בין 40 דולר לחצי ליטר ל-70 דולר לבקבוק של 0.8 ליטר.

אין צפי לסיום המחסור

חברת הוי פונג זקוקה לכ-50 אלף טון של פלפלים חריפים בשנה כדי לייצר את רוטב הסרירצ'ה שלה. היא הודיעה כבר ביוני 2022 על המחסור הצפוי, בעקבות שינויי מזג האוויר שפגעו ביבולי הפלפל בו משתמשת החברה, ובעיקר בעקבות בצורת שתקפה את מקסיקו בשנה שעברה, והפחיתה משמעותית את זרם המים בנהר קולורדו - המשמש כמקור המים העיקרי של המדינה. מומחי אקלים חוששים שהבצורת תהפוך לנפוצה יותר ויותר בשנים הבאות.

פלפלים חריפים במפעל הוי פונג בקליפורניה, 30 שנה של ייצור / צילום: Associated Press, Nick Ut
 פלפלים חריפים במפעל הוי פונג בקליפורניה, 30 שנה של ייצור / צילום: Associated Press, Nick Ut

בהודעה שהוציאה החברה בקיץ שעבר נאמר ש"המחסור נובע ממספר אירועים, ביניהם יבול אביב לא מוצלח של צ'ילי". אך למרות הבטחת החברה כי הם יתמודדו עם המשבר, המחסור הלך והחריף לאורך השנה.

החברה אמרה לרשת CNN שהחוסר בחומרי הגלם נמשך, "למרות שהיצור נמשך לאורך השנה, חומרי הגלם הזמינים לנו מוגבלים, ומשפעים על כמות הורטב היוצאת לשוק. כרגע אין צפי מתי הייצור יגדל בחזרה", נמסר מהחברה.