היום שאחרי היזמות: איך חוזרים לשוק העבודה?

רשת קשרים איכותית יכולה לסייע למועמדים להגיע לשלב הראיון, אבל לעיתים קרובות גם היא לא מספיקה • אבל האתגר הגדול ביותר של רבים מהיזמים לשעבר הוא להיפרד רגשית מהסטטוס של יזם

כיצד לחזור לשוק העבודה? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
כיצד לחזור לשוק העבודה? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

בטור האחרון, האם כדאי להמר על עבודה בסטארט-אפים צעירים?, התייחסתי בקצרה ליזמים שמתקשים למצוא עבודה אחרי סידרה של מיזמים כושלים. רצף הכישלונות מקרין על התדמית שלהם, וכתוצאה מכך הם נפסלים על הסף ולא מגיעים לראיון עבודה.

אכן רשת קשרים איכותית יכולה לסייע לפתוח דלתות שלא היו נפתחות בלעדיה, אבל לא אחת גם רשת כזו מתקשה להתגבר על החסם הזה, שהוא מהגדולים עבור כל מחפשי העבודה באשר הם (הרחבה בטור רק כ-15% מהמועמדים יגיעו לראיון עבודה). לכן, המשימה הקריטית בשלב זה היא להעצים את התדמית המקצועית של היזם, בניגוד לתדמית היזמית, תוך הצנעת המרכיבים/המסרים שמחבלים בסיכוי שלו להגיע לראיון עבודה.

מתקשים להיפרד מסטטוס היזם

לכאורה זה פשוט. במקום לכתוב בקורות החיים שאתם היזמים, תגדירו את התפקידים שלכם בסטארט-אפים שכשלו, מבלי לציין שהיו בבעלותכם - למשל מנהל צוות פיתוח, Tec Lead, מנהל פיתוח עסקי וכד'. רמת הבכירות צריכה להתאים לתפקידים אליהם יש לכם את הסיכוי הגבוה ביותר להתראיין, ולאו דווקא אלה התפקידים בהם אתם חושקים. כמובן שגם התכנים צריכים להיות כאלה שבעל מקצוע שכיר היה כותב במסמך ולא בעליו של סטארט-אפ.

איפה הבעיה? נתחיל בקושי הגדול של רבים מהיזמים לשעבר להיפרד רגשית מהסטטוס של יזם. מבחינתם זו "צלילה" למעמד של עובד שכיר מן השורה, ובהגיעם לראיונות הם ממצבים עצמם כיזמים, למרות השינויים שערכו במסמך קורות החיים. ברמה האסטרטגית, הקושי הזה מרמז לא אחת על סיכויי הישרדות נמוכים כשכירים, ומעסיקים יודעים את זה. על כן מלכתחילה הם נרתעים מיזמים לשעבר, שנתפסים כמי שרואים בתפקיד תחנת ביניים עד המיזם הבא.

בנוסף לקושי המהותי ישנה גם בעיה טקטית. חלקם חוששים כי הסוואת העובדה שהם יזמים לשעבר זו רמאות שעלולה להזיק להם בתהליך המיון. ובכן, הצחקתם אותי. בהשוואה לסיפורי אלף לילה ולילה שיזמים מספרים למשקיעים, ללקוחות פוטנציאליים ולמועמדים שהם מנסים לגייס לעבודה, "השקר" הזה הוא כשר למהדרין.

בראיון ספרו את האמת

יתרה מכך, בראיון העבודה חייבים לספר את האמת ולהודות שהייתם היזמים של הסטארט-אפים שכשלו, בתקווה שניסיונכם המקצועי/ניהולי ירשים את המראיין. כאמור, גם בשלב הזה צריך לשים דגש על המרכיבים המקצועיים ברקורד שלכם ועל ההצלחות המקצועיות, שהרי גם במיזמים שכשלו ניתן לרכוש ניסיון מקצועי/ניהולי רב ערך. מבחן טכנולוגי/מבחן בית במקצועכם, גם הוא הזדמנות מצוינת לגבור על החסם המקורי, בפרט אם אתם מאד מתקשים הגיע לראיונות.

האם זה מבטיח שעברכם כיזמים לא יחבל בסיכוייכם להתקבל לתפקיד? כמובן שלא. מעסיקים בהייטק ומחוצה לו חוששים להעסיק יזמים ועצמאים לשעבר, ובפרט את מי מעולם לא היו שכירים, אבל לפחות יצרתם הזדמנות למצב עצמם כעלי מקצוע ראויים לתפקיד. סטטיסטית, אם תגיעו למספיק ראיונות בסופו של דבר תמצאו עבודה, שגם אם איננה זו עליה חלמתם, היא עתידה לסייע לכם במציאת התפקיד השכיר הבא. קדנציה מספיק ארוכה עשויה "להכשיר" את העבר היזמי, שכן התפקיד האחרון הוא זה שנושא על גבו את עיקר התדמית בשוק העבודה, לטוב ולרע.

נהלו את הקריירה מהסוף להתחלה

ולמי שמזדעזע משקרים בקורות חיים, שירגיע. יש הבדל גדול מאד בין אנשים שממציאים לעצמם תפקידים שלא היו ולא נבראו, למי שממקד את המידע בתכנים המקצועיים של התפקיד שלו. הוא לא מוסיף למסמך אינפורמציה שקרית, הוא רק מוריד את זו שעלולה לפסול אותו על הסף. זה לא שונה משכירים שמשנמכים הגדרת תפקיד או השכלה, או מהעלמת ארגונים/תפקידים קצרי טווח, כדי להסוות קדנציות קצרות מידי ודילוגים רבים מידי בין ארגונים.

גם לא יותר גרוע מסגירת "חורים" על ידי מתיחת תפקידים לתקופות זמן ארוכות משהיו בפועל, ושאר תרגילים בקורות חיים שתפקידם להסוות אינפורמציה המהווה דגל אדום עבור מעסיקים. ועוד לא אמרנו כלום על מפוטרים שמספרים כי התפוטרו (אין דבר כזה) או משקרים במצח נחושה שעזבו ביוזמתם, למרות שפוטרו ממספר ארגונים.

לסיכום, נהלו את הקריירה מהסוף להתחלה, קבלו החלטות שייתרו את הצורך בתרגילי קורות-חיים, והשכילו לבנות נטוורקינג איכותי שיסייע לכם למנף אותה. בהצלחה וזכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.