דסק"ש שולחת צפירת הרגעה למחזיקי האג"ח: מכרה את החזקותיה במהדרין ב-250 מיליון שקל לקבוצת דלק

שלוש שנים לאחר שנאלצה למכור את החזקותיה בחברה, דלק רוכשת את השליטה במהדרין מידי דסק"ש • מהדרין מחזיקה בעתודות קרקע נרחבות בחכירה בהיקף מוערך של כ-11 אלף דונם, ובנוסף להן בעוד 196 דונם בבעלות פרטית

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי
עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

חברת ההחזקות דיסקונט השקעות  (דסק"ש) מימשה החזקותיה (44.5%) בחברת מהדרין  תמורת רבע מיליארד שקל. הרוכשת היא קבוצת דלק  שבשליטת יצחק תשובה, שחוזרת להחזיק במהדרין, שלוש שנים לאחר שנאלצה לממש את החזקותיה הקודמות בחברה בשל משבר נזילות חמור בקורונה.

מאקזיט ענק להסדר חוב: כך הידרדר מצבה הפיננסי של כתר פלסטיק | ניתוח
הראלי בוול סטריט מבלבל משקיעים: מה הם צריכים לעשות עם הכסף

במהלך הנוכחי קבוצת דלק הופכת לבעלת השליטה בחברה. העסקה מבוצעת במחיר של 168.44 שקל למנייה של מהדרין, כלומר בפרמיה של כ-33% ביחס לשער הנעילה שלה בתום המסחר אתמול (א').

דסק"ש, שבעלי המניות שלה כוללים מספר שמות בולטים בשוק ההון הישראלי, חברת מגה אור  של צחי נחמיאס, אלקו  שבידי דניאל ומיכאל זלקינד, ועוד מספר בעלי מניות בולטים נוספים, נמצאת על פרשת דרכים. החברה, המנוהלת על ידי נטלי משען-זכאי צריכה היתה לממש נכס בכדי לקנות תקופה נוחה של שקט לצורך שירות החוב הגדול שלה לנושיה.

לדסק"ש יש כיום שלוש סדרות אג"ח, שמהן נותרו לפירעון מעל ל-2 מיליארד שקל. התשואות שלהן רשמו התאוששות מסוימת בתקופה החולפת. אולם טרם פתיחת המסחר אחת מהן עדיין נסחרת בתשואה לפדיון דו-ספרתית (סדרה י') ברמה של 10.1%. השתיים האחרות נסחרות בתשואה חד-ספרתית גבוהה (ו' בתשואה צמודה של 7.2%, וסדרה י"א בתשואה שקלית של 9.3%).

מוקדם יותר החודש ציינו כי דסק"ש הפכה בשנה החולפת לחברה הממוקדת בראש ובראשונה בשירות החוב שלה. משום ששווי ההחזקות הנקי שלה (NAV) איבד סכום של 2 מיליארד שקל ב-12 חודשים והתאפס. החברה לא מסוגלת וגם לא שוקלת לבצע השקעות חדשות, ולמעשה חיפשה את אחד המהלכים הנכונים שייתנו למחזיקי האג"ח את השקט לפחות עד סוף השנה, בכל הנוגע לפירעונות החוב הקרובים. החוב הפיננסי של החברה (נטו) עדיין כבד ועומד על 1.8 מיליארד שקל.

נכס אטרקטיבי

קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה ובניהולו של עידן וולס, רואה במהדרין נכס אטרקטיבי לא רק בשל פעילותה החקלאית, אל הודות להחזקות הנרחבות שלה בקרקעות. בשליטת החברה, דרך בעלות או חכירה, עתודות של 11 אלף דונמים ברחבי הארץ. כמו כן, היא מחזיקה בנכסים לוגיסטיים מגוונים כגון בתי קירור, בתי אריזה ומרכזים לוגיסטיים (מרלו"ג) בארץ ובחו"ל.

מהדרין הינה חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה בתל-אביב, ואשר באמצעות חברות בשליטתה, מחזיקה בעתודות קרקע נרחבות בחכירה בהיקף מוערך של כ-11 אלף דונם, ובנוסף להן בעוד 196 דונם בבעלות פרטית. לחברה גם נכסים לוגיסטיים הכוללים בתי קירור, בתי אריזה ומרלו"גים, בארץ ובחו"ל.

עידן וולס מנכ"ל קבוצת דלק אמר עם השלמת העסקה כי בקבוצת דלק "רואים במהדרין חברה עם פוטנציאל השבחה משמעותי לאור ההיקף האדיר של השטחים ועתודות הקרקע שברשותה, הנמצאים בבעלות ובהסכמי חכירה ארוכי טווח והממוקמים באזורי ביקוש במדינת ישראל." לדבריו, "העסקה נעשית בתנאים אופטימליים עבור קבוצת דלק על בסיס מקורותיה הזמינים, ללא לקיחת חוב או הגדלת מינוף, ולמעשה מאפשרים לקבוצה לנצל את ההזדמנות העסקית ולהנות מפוטנציאל ההשבחה המשמעותי שקיים להערכתנו במהדרין."