תנודתיות בשוק המט"ח: הדולר שוב מתחזק מול השקל

לאחר שהשקל התחזק בכ-2% מול הדולר בשבוע שעבר, השקל נחלש מול הדולר בכ-1% • מול האירו, השקל נחלש בשיעור דומה ונסחר סביב 4.09 שקלים • רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות: "'הנורמלי החדש' של שוק המט"ח, הכולל תנודות חדות יחסית לכל כיוון, צפוי ללוות אותנו בתקופה הקרובה"

הדולר מתחזק מול השקל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הדולר מתחזק מול השקל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

 

14:39

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל בכ-0.8% ונסחר סביב רמה של 3.63 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בשיעור דומה ונסחר סביב 4.086 שקלים.

12:50

השקל נחלש מול הדולר בשיעור מתון יותר של כ-0.6% ונסחר סביב 3.63 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בכ-0.7% ונסחר סביב 4.08 שקלים.

11:00

השקל נחלש מול הדולר בכ-0.8% ונסחר סביב 3.63 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בכ-1% ונסחר סביב 4.08 שקלים.

10:13

הדולר האמריקאי חוזר להתחזק מול השקל אחרי תקופה של רגיעה. נכון לעכשיו, נסחר המטבע האמריקאי סביב שער של 3.63 שקלים - עלייה של קרוב לאחוז ביחס לשער היציג ביום שישי.

מתחילת השנה, התחזק הדולר ביותר מ-3% אל מול השקל. זאת, בזמן שמול סל המטבעות הדולר בשפל של קרוב לשנה. העלייה הזו בשער הדולר מגיעה לאחר שבשבוע שעבר חלה מגמה הפוכה והשקל התחזק מול הדולר ביותר מ-2%.

בניכוי העלייה המטאורית במחירי השכירות, האינפלציה מתקרבת ליעד של בנק ישראל 
מאקזיט ענק להסדר חוב: כך הידרדר מצבה הפיננסי של כתר פלסטיק 

רונן מנחם כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מסביר מה עומד מאחורי המגמה: "פיחות השקל הבוקר כנגד האירו והדולר משקף פעם נוספת את התנודתיות והתגובתיות החזקה של השקל להתרחשויות מקומיות ולהערכות לגביהן. ההליך החקיקתי מתקדם ולוחות הזמנים ברורים - כוונת הקואליציה לאשר את החוק לצמצום עילת הסבירות עד השבוע הבא - עם סיום המושב. כך צעדי המחאה המתוכננים להמשך השבוע.

עוד מוסיף מנחם כי "סביר להניח שככל שרגעי ההכרעה יתקרבו, העצבנות בשוק המט"ח תגבר. יש לזכור שני דברים חשובים בעניין זה: ראשית, זה זמן שהשקל מיטלטל בתחום רחב יחסית של ±20 אגורות. שנית, השקל נמצא עמוק בתוך התחום שבנק ישראל זיהה כפיחות יתר של המטבע וכגורם שעלול לייצר לחצי אינפלציה בהמשך. זה מצב שלא פועל לטובת השקל".

"נקודה נוספת - מסתמנות ירידות (קלות, אמנם) בשוקי המניות בארה"ב, מה שיכול להשפיע גם כן על פיחות השקל, אם כי זה גורם משני יותר. גם הנתונים מסין לא מוסיפים בריאות לכלכלה העולמית ולכן גם הם מתקבלים באופן שלילי הן בשוקי אסיה (ובחו"ל בכלל) וגם אצלנו. במצב דברים זה, לנוכח ריבוי גורמי אי הוודאות, יתקשה השקל לתפוס כיוון בתקופה הנראית לעין".

מנחם מסכם ומציין כי "בשורה התחתונה, 'הנורמלי החדש' של שוק המט"ח, הכולל תנודות חדות יחסית לכל כיוון, צפוי ללוות אותנו בתקופה הקרובה".

"סטיות התקן בשקל ממשיכות להיות גבוהות בהשוואה לעולם ולעבר"

קובי לוי, ראש אסטרטגיות שווקים בלאומי, מסביר: "השקל נחלש, זה השבוע השלישי ברציפות. הפיחות בערכו בא לידי ביטוי בעיקר מול מטבעות שאינם הדולר כמו למשל האירו. הירידה החדה בשער השקל - דולר נובעת בעיקר מפיחות הדולר בעולם, ולא מסיבות מקומיות. שערו של השקל מול הדולר והאירו נסחר בטווח שבין 3.60 - 3.73 ו- 4.03 - 4.08 בהתאמה. ערכי סטיות התקן בדולר שקל ירדו בחדות, בניגוד למגמה של עלייה בסטיות התקן בצמדי המטבעות העיקריים, עם זאת, ראוי לציין כי נקודת הפתיחה של סטיות התקן בעולם היתה נמוכה במידה ניכרת ביחס למצב בשקל, ולכן למרות הירידה, סטיות התקן בשקל ממשיכות להיות גבוהות במידה ניכרת בהשוואה לעולם ולעבר. לדוגמה סטיות לתקופה של חודש ושלושה חודשים נסחרו ברמה של כ-10.5% ו-10.0% בהתאמה.